üzleti etikett cikkek
Karriert épít vagy karriert rombol a közös étkezés a munkahelyen?
A munkahelyi közös étkezések során tanúsított viselkedésünk, az étkezés kötetlen jellege miatt nagyon sok mindent elárulhat rólunk, olyan dolgokat is, amelyekre nem is gondolnánk – és ezek a dolgok, a karrierünk későbbi alakulására is meglepő hatással lehetnek.
Az emailezés négy alapszabálya, amit mindenkinek be kellene tartani
A legtöbb ember egyszerűen elfogadja, hogy mind a szóbeli és az írásbeli kifejezés egyre több kívánnivalót hagy maga után – azonban az üzletben ez elfogadhatatlan. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett szakértőnk ezért ad néhány alapvető tanácsot a helyes emailben folytatott kommunikációhoz.
Egy rosszul használt üzleti gesztus
A tárgyalópartner szimpátiájának elnyeréséhez számtalan verbális és nonverbális eszközhöz nyúlhatunk, azonban vigyázat! Amíg egy ösztönös, őszinte gesztus aranyat érhet, egy betanult, manipulációs céllal alkalmazott gesztus lerombolhatja a bizalmat – figyelmeztet Erdős Zsuzsanna üzleti etikett szakértő,
Miért érdemes év végi beszédet tartani?
Kérem, köszönöm, bocsánat. Ferenc pápa a házasság vonatkozásban mondta, hogy a boldog házasság ezen a három varázsigén nyugszik. Azonban nemcsak a házasságban fontos, a jó vezető ismérvei közé is tartozik, ezeknek a varázsigéknek a mindennapi használata – hívta fel a figyelmet szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna etikett-coach.
Néhány fontos pont a céges karácsonyi készülődésben
Ahhoz, hogy jól sikerüljön a karácsonyi szezon egy cég számára, érdemes alaposan megtervezni és megszervezni a teendőket, így nem lesz kapkodás és megalkuvás, sőt – egy kis marketingre is felhasználhatjuk az így nyert időt. Szakértőnk, Erdős Zsuzsa etikett coach segít!
Öt szörnyű baki a céges ajándékoknál
Az ajándékozás több, mint figyelmes, örömet okozó gesztus, megvan az a ki nem mondott vonása is, hogy kifejezve törődésünket, illetve hálánkat a családtag, rokon, barát vagy üzleti partner iránt, megerősítiheti szakmai, üzleti kapcsolatainkat is. De könnyű bakizni vele. Szakértőnk segít, hogy ne legyen gond!
Fontos tanácsok a tökéletes céges ajándékozáshoz
Nem elég azt tudnunk, hogy kinek szeretnénk valamilyen ajándékkal kedveskedni az év végi ünnepek alkalmából az üzleti partnerek és ügyfelek közül. Gondosan kell eljárnunk az ajándék kiválasztásánál, a csomagolásnál és az ajándék átadásánál. Szakértőnk segít!
Lezárni, nem lerázni, avagy hogyan fejezzünk be elegánsan egy társalgást?
Ahogy közeledik az üzleti partik szezonja, úgy kerül újra középpontba a társalgás művészete. A beszélgetés során azonban nem csak a témák megválasztására kell ügyelni, hanem a csevegés lezárása is: üzleti etikett szakértőnk ehhez ad tanácsokat.
Jobbkéz-szabály és rangsor az üzleti etikettben
Az etikettnek van néhány olyan vezérgondolata, alapelve, amelyet, ha ismerünk, számtalan kellemetlen helyzettől megóvhatjuk magunkat. Szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna segítségével most bemutatunk néhány viselkedési alapszabályt.
Minden nagy üzlet egy beszélgetéssel kezdődik
A small talk kifejezésnek az angolban többrétegű jelentése van: rövid beszélgetés, könnyű csevegés; könnyed társalgás. Azonban, ha csak az egyik módon fordítanánk le, hiányérzetünk maradna, mert valójában, ahogy Debra Fine társalgási szakértő fogalmaz: a small talk minden beszélgetés első fogása.
Bemutatkozás: a mindent eldöntő hét másodperc
Minden a bemutatkozáson múlik, ebben az első hét másodpercben dőlhet el egy állásinterjú, vagy akár egy jövendő üzleti kapcsolat további sorsa - figyelmeztet szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna, üzleti etikett coach.
A szponzorkeresés etikettje – öt jó tanács támogatókra vadászóknak
„Ez nem személyes, ez szigorúan üzlet”, az üzleti életben el-el hangzik ez a fanyar idézet a Keresztapa című filmből. Van ugyanakkor az üzleti életnek egy területe, amely nagyon is személyes, ha úgy tetszik „a legszemélyesebb, szigorúan üzlet” - a szponzoráció.
Panasz vagy kritika? Az egyik épít, a másik rombol
Vezetői tréningeken tanítják, hogyan is kell diplomatikusan visszajelzést adni a munkatársunknak, legyen az dicséret vagy bírálat. Többről van azonban itt szó, mint retorikai finomságokról. Olyan képességekről, amely fontos szerepet játszik egy jó hangulatú és produktív munkahelyi környezet kialakulásában és amelyen a vezetői karrier is múlhat.
Társalgási leckék dúsgazdagoktól
A könnyed társalgás, a small talk, a legtöbb üzleti tárgyalás, kapcsolatépítés, partneri viszony keretében döntő fontosságú lehet, ugyanakkor sokan zavarba jönnek, ha csevegésre kerül sor. Szakértőnk a leggazdagabb befektetők, milliárdosok társalgási szokásaiból válogatott össze egy csokorral, amely átlendítheti a beszélgetést a kínos holtpontokon.
Segítségkérés vagy kihasználás?
Legyen szó üzleti partnerről vagy kollégák közötti együttműködésről, ha segítségre szorulunk, gyakran zavarba ejtő segítséget is kérni. Ennek oka talán abban van, hogy attól tartunk, ha segítséget kérünk, azt sugalljuk, nem vagyunk elég hozzáértőek, illetve az is feszélyezhet bennünket, hogy tartunk a visszautasítástól. A valóság az, hogy egyik aggályunk sem megalapozott.
Tippek egy jó hangulatú üzleti ebédhez
Az étkezéses alkalmak az üzleti és a szakmai élet természetes részei. Még a körülményesebb témák megbeszéléséhez is könnyed és kötetlen környezetet teremt egy szépen terített asztal, egy finom étel, egy pohár frissítő. Elronthatja ugyanakkor a derűs hangulatot, ha valami félresiklik az étkezés során.
Kapcsolatépítés okosan és elegánsan
Ősszel felpezsdül az üzleti élet. A nyaralás után mindenki ráeszmél, hogy már csak pár hónapja van az éves üzleti céljai eléréséhez. Konferenciák, üzleti reggelik és üzleti kézfogók, társasági események mind-mind remek lehetőséget adnak arra, hogy új ismeretségeket kössünk, új üzleti partnerekre tegyünk szert, és így friss lendületet kapjon a vállalkozásunk.
A rossz modor valódi ára
Egyre nagyobb a jelentősége a viselkedéskultúrának: már nem csak az Y generáció képviselői vágynak arra, hogy jól érezzék magukat egy munkahelyen. Szakértőnk, Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy ennek a trendnek immár kimutatható hatásai vannak egy-egy cég teljesítményében.
A jó modor is lehet motivációs eszköz
A kialakulóban levő új munkahelyi kultúra egyik sajátossága, hogy a munkatársak egy barátságos, emberközpontúbb környezetben szeretnének dolgozni. Ennek fontos része a partnerség megélése (a többi munkatárssal, illetve a vezetővel), valamint az elvégzett munka megbecsülése.
Három dolog, amit NE delegáljunk
Nem mer szabadságot kivenni, mert fél, hogy irányítása nélkül leállna a munka? Úgy érzi, hogy 0-24 órában elérhetőnek kell lennie? Ha pótolhatatlan, akkor vezetőként valamit elront. Azonban vannak olyan feladatok, amiket semmilyen körülmények között sem ildomos másokra bízni. Szakértőnk hármat is felsorol ezek közül.
Vezetők figyelmébe: a bocsánatkérés nem mindennapi csodafegyver
A felelősségvállalás az egyik legfontosabb vonás, ami egy jó vezetőt jellemez. A felelősségvállalás egyik formája: ha hibáztunk, ha megbántottunk valakit, ismerjük el, és kérjünk bocsánatot. Erdős Zsuzsanna (képünkön) üzleti etikett tanácsadó és coach írása.
Az Instant Message 8 etikett szabálya
Az IM gyorsasága mellett, a legkötetlenebb írásbeli kommunikációs mód. Egy sajátos határterület, ahol röviden, írásban „társalgunk”, ezért óhatatlanul túlzott kötetlenségre is csábít.
Ha tegeződünk, tegeződjünk jól!
A magyar nyelv varázslatosan gazdag. Lehetőségünk van arra, hogy belátásunk szerint önözzük, magázzuk vagy tegezzük egymást. Ugyanakkor egyre több vállalkozás esetében – különösen, ahol az y generáció tagjai szép számmal képviseltetik magukat - tapasztalhatjuk azt, hogy a cég kultúrájának része a tegeződés. De számtalan csapdát rejt!
Vigyázat, ünnepi baki veszély!
Az év vége és az év eleje az ünnepi ajándékozás és rendezvények ideje. Csalóka biztonságérzetbe ringathatnak bennünket a kellemes hangulatot sugalló lehetőségek, figyelmes ajándékok, ügyfélpartikra való meghívások. Érdemes ezért körültekintőbbnek lennünk, hogy ne vétsünk olyan bakit, amely a későbbi kapcsolattartásban keserű szájízt okoz, sőt, hagyjunk kellemes emléket vendéglátóink szívében.
Túlélőkalauz céges bulihoz
A következő hetekben egymást érik a kisebb, vagy nagyobb céges rendezvények. Minden vállalkozás igyekszik valamilyen módon a megköszönni a munkatársainak az egész éves munkát. Ezek a bulik hol szolidabbak, hol vadabb emlékeket őrzünk róluk, az biztos hogy, vacsora, vagy ebéd, ital és akár tánc is szerepel a programban. Van aki már most retteg attól, hogy mi fog történni, kínosan feszeng ezeken a kötelező bulikon, van aki a tavalyiról is laza emlékeket őriz. Mi most mindannyiuknak adunk néhány túlélési tippet, mondunk pár etikett szabályt, főleg azért, hogy januárban is ugyanez a munkahely várjon rájuk.
A jót is jól kell elmondani
Az év vége, az év eleje a céges partik, évértékelések időszaka. Ilyenkor érdemes méltatni egy-egy kolléga érdemeit. Kérdés, hogyan tegyük ezt meg anélkül, hogy feszültségeket okoznánk a csapaton belül. Szakértőnk tanácsot ad ehhez a nehéz feladathoz!
Banális e-mail bakik
Apró figyelmetlenségek többet árthatnak a cégünkről – és rólunk, – kialakult képnek, mint gondolnánk. Különösen a céges emailek kapcsán merülnek fel ezek a problémák. Szakértőnk bemutat néhány banális bakit, amit egy kis odafigyeléssel elkerülhetünk.
Skype tippek üzleti felhasználáshoz
A Skype, amely először a családi, baráti kapcsolattartás eszköze volt, csendesen „üzleti rangra” emelkedett. Jellegéből adódóan személyesebb sok más kommunikációs csatornánál, de ez azért nem jelenti azt, hogy bármit lehet.
Irodai etikett – avagy így lesz kellemesebb egy légtérben
Sok érv szól az egyterű irodák mellett és ellen is, mi most azt néztük meg, ha ilyenben dolgozunk, mik az alapvető illemszabályok, amelyekkel mindenkinek kellemesebb lesz az „együttélés”.
Üzleti Etikett: Búcsúzni csak szépen…
Az ősz közeledte sokak számára munkahelyváltást is jelent. Ma már természetes, hogy a karrierépítés során több munkahelyet is megjár valaki, sőt az Y generáció (a kutatások szerint) jellemzően nem is tervez igazán hosszú időt tölteni egy-egy munkahelyen. Így, ha úgy döntöttünk, az életünk egy korszakát lezárjuk és új fejezetet nyitunk, nem jelenti, hogy minden hidat felégetve kellene távoznunk, rossz szájízt hagyva kollégáinkban.
Az állásinterjú másik oldala
A nyár második fele és az ősz eleje az állásváltoztatások időszaka. Rendszeresen olvashatunk arról, hogy az álláskeresés során a munkavállalóknak mire érdemes odafigyelniük az önéletrajztól, az első benyomásig, illetve miről, mikor beszéljenek vagy kérdezzenek. Arról azonban sokkal kevesebb szó esik, hogy a munkáltatók képviselői milyen bakikat követhetnek el egy állásinterjú során. Szakértőnk erre világít rá.
30 fok felett kicsit lazul a nyakkendő
Az üzleti életben alapvetően egész évben igen szigorú az öltözködési etikett. Ám még a legszigorúbb szektorokban is lehet lazítani a nyakkendőn a kánikulai hőségben. Egy picikét...
A tökéletes kombináció: angolosan udvarias, franciásan könnyed
Eltérő lehet, miképpen értelmezik és jelzik az egyes országokban a tisztelet kimutatását. Vannak azonban olyan, egyes nemzetekre, kultúrákra jellemző ikonikus szokások, illetve sajátosságok, amelyeket érdemes ellesnünk tőlük, nemcsak az üzleti életben.
Nem csak hallgatni kell tudni, megszólalni is
A tárgyalópartner mondanivalójába belevágni, vagy félbeszakítani a gondolatmenetét bárdolatlanság, de néha hasznos eszköz is lehet. Hogyan, és mikor ildomos használni ezeket a tárgyalástechnikai módszereket? Szakértőnk vázolja a lehetőségeket.
Belefér az irodában rövidnadrág?
A dress code azon írott és íratlan szabályok összessége, melyek meghatározzák öltözködésünket. Mint oly sok üzleti szabályt természetesen ezt is az angolok találták ki, ahol az átlaghőmérséklet 20 fok. Sajnos a más éghajlatú országokban, mint nálunk is, a dress code betartása nem mindig a legkellemesebb megoldás, de a rövidnadrág és hálós trikó viselésétől mindenkit óva intenénk. Lássuk mi a megfelelő viselet, ha irodában dolgozunk.
Tényleg fontos a három lépés távolság
A nemverbális kommunikáció egy speciális területe a távolságtartás. A két ember közötti fizikai távolságnak ugyanis jelentése van. Szakértőnk segít, hogy ne kövessünk el hibát!
Névjegy: kártyagyűjtés vagy kapcsolatépítés?
Az üzleti életben járatos ember sehová sem megy névjegy nélkül. Legyen tárgyalás, parti, konferencia vagy nyaralás, a kis névjegytartónak mindig meg kell húzódnia csendesen, egy könnyen elérhető helyen. De hogy lesz a névjegycsere valódi kapcsolatépítés? Szakértőnk segít!
Nem úri huncutság az etikett: viselkedni tudni kell(ene)
A jó modor nem afféle úri huncutság, hanem a sikeres érvényesülés feltétele. Rugalmasság és magabiztosság, amitől mások jobban érzik magukat a társaságunkban, miközben mi uraljuk a terepet. Jogászként csinált karriert Erdős Zsuzsanna etikett-coach, de érezte, nincs a helyén. Sokáig nem ismerte fel a vágyott új utat, bár, mint mondja, mindig is érezte, hogy „ott van az orra előtt”.
Ajándékozási csapdák - kerüljük el őket!
Az üzleti ajándékozás több, mint figyelmes, örömet okozó gesztus. Az ajándékozásnak megvan az a ki nem mondott vonása is, hogy kifejezve törődésünket, illetve hálánkat az üzleti partner iránt, megerősíti szakmai, üzleti kapcsolatainkat is. De könnyű bakizni vele. Szakértőnk segít, hogy ne legyen gond!
Céges parti: menni, nem menni? És mit vegyek fel?
Az üzleti év lezárásának egyik klasszikus módja a cég által szervezett ügyfélparti. Mégis, sokan fogadják vegyes érzésekkel, ha egy-egy ilyen eseményre érkezik meghívó, tartva attól, hogy számos feszélyező pillanatnak néznek elébe. Szakértőnk segít, hogy sikeres legyen a céges rendezvény!
Segítség, nem ismerek senkit a buliban!
Az év vége közeledtével egyre több meghívó érkezik, partnerrendezvényekre, céges partikra, és cégvezetőként gyakran előfordul, hogy olyan eseményre vagyunk hivatalosak, amelyen a vendéglátón kívül nem ismerünk senkit. Feszengve állva, kortyolgatni az italát senki sem szeretne, ugyanakkor nem kis kihívást jelenthet, hogy egy ilyen helyzetben hogyan tegyük meg az első lépéseket új ismeretségek felé. Etikett szakértőnk segít!
Alapszabályok a sikeres bulihoz
Kínos perceket élhet át egy cég vezetősége, ha egy általa meghirdetett promóciós vagy reprezentációs rendezvényen, illetve termékbemutatón üres széksorok maradnak. Ez ugyanis azt a benyomást kelti a megjelent érdeklődőkben, hogy a vállalkozás nem kellőképpen professzionális. Hogy a blamázst elkerüljük, fontos betartanunk néhány aranyszabályt.
Manipuláció és udvariasság az üzleti tárgyaláson
Mivel egy üzleti tárgyalás nem mindig a fair play színtere, érdemes jártasságot szereznünk a manipulatív tárgyalási technikák világában is. Ha nem is akarjuk alkalmazni őket, fontos, hogy felismerjük és adott esetben védekezni tudjunk velük szemben.
Farmer üzleti rangban? Nem jó ötlet
Casual, business casual, smart casual - ember legyen a talpán, aki kiigazodik a dresszkód rengetegben. Etikett szakértőnk segít, hogy önazonosak és stílusosak legyünk!
Egy új ismeretség a legszebb ajándék, amit adhatunk
A bemutatás nem egyszerűen egy üres udvariassági gesztus, sokkal több annál: a bemutatás bizalmat ébreszt (mindegyik félben) és lehetőséget teremt az angol nyelvterületen small talk-ként ismert „könnyed társalgásra”, amely a harmonikus kapcsolatok építésének gyakran alábecsült, első lépése.
Profi tippek a könnyed társalgáshoz
Az üzleti megbeszélések, ebédek, konferenciák természetes része a könnyed társalgás (small talk), amely látszólag nem az üzletről szól, ám erre is igaz Michael Corleone mondása „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet.”
Három levél, amit tényleg érdemes megírni
Ha az üzleti levelezés etikettjéről esik szó, jellemzően a levél stílusára, formai és tartalmi követelményeire fókuszálunk, esetleg arra, hogy mire figyeljünk egy-egy e-mail során, azt ugyanakkor adottnak vesszük, hogy tudjuk, mikor, milyen élethelyzetekben kell és illik levelet írnunk. Van ugyanakkor néhány levél, amelyeket bizony gyakran nem írnak meg az érintettek, pedig ha megtennék, hosszú távon jól kamatozna ez a pár percnyi befektetés.
Egyszerű varázsigék a jobb ügyfélélményhez
Úgy tűnik, a három legnehezebben kimondható szó a magyar nyelvben a kérem, köszönöm és sajnálom. Legalábbis sajnos egyre kevesebbszer használják őket. Pedig nem egyszerűen udvariassági formulákról van szó, a varázsszavak sokat érhetnek!