Egy új ismeretség a legszebb ajándék, amit adhatunk

A bemutatás nem egyszerűen egy üres udvariassági gesztus, sokkal több annál: a bemutatás bizalmat ébreszt (mindegyik félben) és lehetőséget teremt az angol nyelvterületen small talk-ként ismert „könnyed társalgásra”, amely a harmonikus kapcsolatok építésének gyakran alábecsült, első lépése.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Míg külföldön járva azt tapasztalhatjuk, hogy a bemutatás a mind a hétköznapi, mind az üzleti viselkedéskultúra fontos és elvárt része, nálunk kivételes képességnek számít, ha valaki könnyed előzékenységgel tudja bemutatni egymásnak ismerőseit. Fiatal vállalkozók gyakran hiszik azt, csak ők állnak hadilábon a bemutatás képességével, de ha jobban belegondolunk, biztosan mindenkinek van számtalan élménye esetlen, ügyetlenkedésbe fordult bemutatásról, vagy éppen arról, hogy feszengve állt egy tárgyalóban, egy konferencia forgatagában és a kollégája vagy éppen a cégvezetője elmulasztotta bemutatni.

Kép:Flickr/thinpanama

Jó azonban, ha tudjuk: a bemutatás, nem azonos az ajánlással. Vitathatatlan tény ugyanakkor, azzal, hogy valakit bemutatunk, auditálunk is egyfajta (bizalmi) köteléket kettőnk között. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy csak családtagjainkat, régi ismerőseinket, munkatársainkat, üzleti partnereinket ismertessük össze egymással. Hálásan veszik új ismerőseink is, ha egy-egy konferencia, üzleti reggeli alkalmával segítjük őket az ismerkedésben. (Az ismeretség friss voltát pedig a bemutatás során említhetjük meg.)

Néhány fontos pont, amire érdemes figyeljünk egy-egy bemutatás során.

  1. A „koreográfiát” a bemutatónak kell ismernie. Neki kell tudnia, ki az adott helyzetben a „kitüntetett pozícióban” levő személy, mert az etikett örök szabálya szerint, neki mutatjuk be a másik felet. A férfit a nőnek; (azonos neműek esetén) fiatalabbat az idősebbnek; alacsonyabb rangút a magasabb rangúnak; később érkezőt a már ott levőnek; a vendégeket a díszvendégnek.
  2. Mindig a „kitüntetett pozícióban” levő személyt szólítjuk meg (említjük meg) először.
  3. A bemutatás során, kimondva-kimondatlanul, mindenki értékeli a szertartásosságot, mert tiszteletet tükröz mindkét fél iránt. Használjunk hát bemutatási formulákat. (Így például: „alárendelt” pozícióban levő bemutatása esetén: „Ügyvezető asszony, engedje meg, hogy bemutassam…”.  Egyenrangú partnerek bemutatása esetén: „Örülnék, ha megismerkednének…”)
  4. Ha fel is vagyunk jogosítva, hogy valakit keresztnevén vagy becenevén szólítsuk, a bemutatás során mindig teljes névvel mutassuk be őt, az üzleti életben pedig a pozícióját (beosztását) is mondjuk. Amennyiben úgy érezzük, a beosztás elnevezése nem elég informatív, röviden, az adott üzleti kapcsolatban betöltendő szerepét is elmondhatjuk. (Azt természetesen tárgyalásstratégiai szempontból érdemes előtte végiggondolnunk, hogy mennyire legyünk „bőbeszédűek”.)
  5. Profi tippek a könnyed társalgáshoz
    Az üzleti megbeszélések, ebédek, konferenciák természetes része a könnyed társalgás (small talk), amely látszólag nem az üzletről szól, ám erre is igaz Michael Corleone mondása „Ez nem személyes, ez szigorúan üzlet.” Szakértőnk segít, miről és hogyan érdemes beszélgetni könnyed, üzleti társalgás során és mi az, amit inkább felejtsünk el.
    A bemutatás legyen mindig rövid és informatív, az élethelyzetnek megfelelő olyan információkkal, amellyel közelebb hozhatjuk a feleket egymáshoz és az információ lehetőséget ad a beszélgetés elkezdésére. (A munkatársnőnket például ne úgy mutassuk be az üzleti partnerünknek, hogy „mindig nagyon csinos”, hanem úgy, hogy „aki az XY kérdésekben tud önöknek segíteni”.)
  6. A bemutatás gyakran kézfogással jár. Érdemes odafigyelni, mert ezt a gesztust a „kitüntetett pozícióban” levő fél kezdeményezheti. (És nem mindegy, hogyan.)
  7. A bemutatás „szertartása” alatt (legyünk akár a bemutató, bemutatottak, vagy akinek bemutatnak valakit) mindvégig felváltva tartsuk a szemkontaktust mindkét féllel. Ügyeljünk arra, hogy nonverbális gesztusainkkal is nyitottságot tükrözzünk, és - természetesen -, mosolyogjunk.
  8. Ha a bemutatás során már mondták a nevünket, a kézfogás során már nem kell bemutatkoznunk (azaz nem kell elismételni a nevünket). Elegendő, ha csak kezet fogunk, mosolygunk, - amennyiben erre nem került még sor - üdvözöljük egymást. A kapott információk alapján pedig elkezdhetjük a beszélgetést.
  9. Kerüljünk el egy gyakori bakit!
Ha mi mindkét féllel tegeződünk is, a bemutatás során ne szólítsuk fel őket, hogy tegeződjenek egymással. Ez hadd legyen az ő – akár jóval későbbi - döntésük.

Érdemes hát minél gyakrabban élnünk a bemutatás elegáns gesztusával és egy olyan képességet sajátítunk el, amely itthon különleges adottságnak számít, külföldi partnereink pedig elvárják tőlünk. Ha pedig eleinte aggódunk azért, mert tartunk tőle, hogy esetlenek leszünk, emlékezzünk Francois Lelord gondolatára: „Egy új ismeretség a legszebb ajándék, amit adhatunk valakinek.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo