Névjegy: kártyagyűjtés vagy kapcsolatépítés?

Az üzleti életben járatos ember sehová sem megy névjegy nélkül. Legyen tárgyalás, parti, konferencia vagy nyaralás, a kis névjegytartónak mindig meg kell húzódnia csendesen, egy könnyen elérhető helyen. De hogy lesz a névjegycsere valódi kapcsolatépítés? Szakértőnk segít!

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A névjegy a kapcsolat- és a bizalomépítés természetes, olykor (ha ötletesen utal tulajdonosa tevékenységére) szellemes eszköze. Az, hogy valakinek milyen névjegye van, illetve milyen módon történt a névjegycsere, egy világot mesél el, már a kapcsolat elején. (Az, hogy van nálunk névjegy, egyike az öt alapvető szokásnak, amire szükség van a sikeres üzlethez.)

Jobb kivárni

Ha új ismeretséget kötünk, akár egy konferencián, egy partin, vagy egy üzleti reggeli alkalmával (ha csak nem a „helyi protokoll” része), nem kell a bemutatkozáskor azonnal nyújtani a névjegyünket is. A névjegycsere, a kapcsolat folytatásának finom ígérete. Ilyen „ígéretet” pedig egy rövidebb ismerkedést követően érdemes tenni.

Mindenkinek volt már olyan tapasztalata, amikor lerohanta valaki és már a bemutatkozás pillanatában névjegycserére „szólította fel”, majd a névjegycserét követően sem mélyült el az ismeretség, hanem az újdonsült ismerős hamarosan egy következő „áldozat” után nézett. Ez a lépés amellett, hogy roppant tolakodónak hat, más okból sem vet jó fényt a kezdeményezőre: névjegyvadászként (kártyagyűjtőként) tüntetheti fel, mely számos nem kívánt (az üzleti hitelesség szempontjából káros) képzettársítást is jelent.

Kép:Freestockphotos

Ráadásul, ha valaki csak levadássza a névjegyeket, de nem tud meg semmit a tulajdonosáról, amellett, hogy komolyabb benyomása sem lehet arról, beszélgetőtársa valójában mivel is foglalkozik, mennyire hiteles, megfosztja magát a kapcsolatépítés egy fontos lehetőségétől is: ő ismertessen össze másokat.

Lehet, hogy az új ismerős számunkra nem potenciális üzlet partner (egyenlőre), de egy ismerősünknek igen. Ilyenkor jó ötlet a beszélgetés végén azzal elkérni beszélgetőtársunk névjegyét, hogy a beleegyezésével szeretnénk tovább adni másnak.

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Új üzleti kapcsolatok kialakítására, új üzleti partnerek megismerésére remek lehetőséget adnak a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok. Sokan mégsem használják ki ezeket a lehetőségeket kapcsolatépítésre, mert félnek attól a pillanattól, amikor eljön a – sok kisvállalkozót próbára tevő – bemutatkozás rész. Szakértőnk segít, hogyan kell egy sikeres bemutatkozást felépíteni!
Ez egy olyan elegáns és feledhetetlen gesztus, amely viszonzásra talál: Akiket mi összeismertetünk, hasonló helyzetben ránk is jó szívvel gondolnak.

Így nem lesz tolakodó

Figyeljünk arra, hogy a névjegycsere kezdeményezése soha se legyen tolakodó. Ne elkérjük a másik névjegyét, hanem elegánsan – „engedélyt kérve” - ajánljuk fel a névjegyünket, utalva arra, hogy miért is gondoljuk, hogy a jövőben partnerünk számára értékes lehet az ismeretség.

Ha csak nincs komoly oka az ellenkezőjét gondolnia, partnerünk a „viszonosság normája” okán szintén át fogja nyújtani a névjegyét, erre való külön felszólítás nélkül. Ha erre nem látnánk hajlandóságot, ne erőltessük.

S ha névjegycserére kerül sor:

  • Legyen mindig kéznél a névjegytartónk és abból varázsoljuk elő a kifogástalan állapotú, aktuális adatokat és információkat tartalmazó névjegyünket. (Nem kelt jó benyomást, ha a retikülbe mélyedve, vagy végigtapogatva az összes zsebet keresgéljük a névjegytartót.)
  • Lehet, hogy több névjegyünk is van, akár magán, akár céges névjegy, vagy társadalmi szervezet képviselőjeként. Ne zavarjuk össze partnerünket azzal, hogy egy csokorra való – beszélgetésünkhöz nem is kapcsolódó – névjeggyel látjuk el.
  • Noha elegáns megoldás lehet „közvetítői” szándékunk okán elkérni partnerünk névjegyét, ám súlyos balfogás azzal adni névjegyet beszélgetőtársunknak, hogy adja tovább az ismerőseinek.
  • A névjegyet úgy nyújtsuk át, hogy a szöveg partnerünk felé nézzen, így ő, a névjegy forgatása nélkül, azonnal olvasni tudja azt.
  • Külföldi partnerek esetén jó megoldás a két nyelvű névjegy. Ilyenkor jó ötlet, ha az egyik oldal angol nyelvű, a másik, a partner országának nyelvén olvasható.
  • Mindig a partnerünk nyelvén íródott oldalával nyújtsuk át a névjegyünket.
  • A kapott névjegyet mielőtt eltennénk, számos más országhoz hasonlóan, nálunk is illik egy rövid ideig „tanulmányozni”. Majd ezt követően eltenni a névjegytartóba.
… és végül:

Egy-egy kellemes találkozást és beszélgetést követően, pár napon belül e-mailben is felvehetjük a kapcsolatot új ismerősünkkel. Ez a kapcsolatfelvétel még ne az üzletről szóljon, inkább a korábbi kellemes társalgás, elegáns megerősítése legyen.

Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo