Az etikett a lételemem, egész életemben sokat segített. Mindig éreztem, hogy könnyebben megnyíltak előttem ajtók, sokáig nem tudtam viszont, hogy ez minek köszönhető. Az „aha élmény” egy fogadáson ért, ahol rádöbbentem, hogy sokan azért nem tudják megfelelően megoldani a helyzeteket, mert nincsenek birtokában a szükséges ismereteknek. Az élet más területén esetleg amiatt vannak zavarban, mert úgy érzik, nem uralják a terepet, vagy épp nem érzik magukat nőiesnek vezetőként, de nem tudják, hogyan kéne változtatni ezen. Amikor hat éve – ahogy fogalmaz – az élet úgy hozta, hogy lehetősége nyílt karrierváltásra, egyértelmű volt számára, hogy etikettel fog foglalkozni.
– Évek óta tudatosan bővítettem a tudásomat ezen a területen. Tíz év nemzetközi, diplomáciai környezetben töltött vezetői múlt mellett coach és borakadémiai végzettséget szereztem, valamint valószínűleg az ország egyik legnagyobb etikett-szakkönyvtárával rendelkezem. Nagyon sokat segített, hogy a saját bőrömön tapasztaltam meg, mivel küzdenek a vezetők. A legjobb érzés, amikor egy-egy házi feladat után az ügyfeleim felhívnak, hogy kipróbálták az értekezleten a tanultakat, és – bár maguk sem hittek benne – a dolog működött. De több olyan köszönőlevelet is kaptam már, amiben valaki arról írt, hogy a tanultaktól megváltozott az élete.
Zsuzsa azt vallja, az etikett akkor ér valamit, ha van haszna – a vállalkozók számára üzleti haszna –, szó sincs tehát úri huncutságról. A viselkedéskultúrának fontos szerepe van a személyes márkaépítésben, de „legendás szolgáltatásnyújtás”, vagyis kiváló ügyfélélmény-szerzés sem elképzelhető a viselkedési szabályok ismerete nélkül. A programok személyre szabottak: más ismeretre van szüksége az értékesítéssel is foglalkozó mérnöknek, mint a szállodai személyzetnek.
– A lényeg nem az, hogyan kell szépen ülni, hanem, hogy miért. Az etikettszabályok mögött gyakran a szociálpszichológia által is igazolt összefüggések vannak. Például azt tanítjuk, hogy beszéd közben tilos az arcunkhoz érni, a kutatók pedig bebizonyították, hogy ha valaki így tesz, hiteltelennek érezheti őt a hallgatóság. Az üzletemberek többsége természetesen az alapokkal már tisztában van. Az én feladatom, hogy a jóból kiválót faragjak: azzal foglalkozom, hogy a viselkedéskultúra tudatos használatával hogyan tudja valaki önazonosan és a másikat tiszteletben tartva érvényesíteni az érdekeit.
A jó modor valójában azt a rugalmasságot jelenti, amivel elérjük, hogy mások jól érezzék magukat a társaságunkban. Hogy mindeközben hogyan tartjuk a poharat a kezünkben, az csak a hab a tortán Zsuzsanna szerint, de ismernünk kell a szabályokat, hogy eldönthessük, egy adott helyzetben betartjuk-e őket, vagy sem.
A vállalkozás ismertségét előadások hozzák meg, amelyeken a közönség jellemzően jól szórakozik, az igazi változáshoz azonban gyakorlásra van szükség, amelyre a kiscsoportos tréningek, illetve többhetes egyéni program nyújt igazi lehetőséget.