Ma már teljesen természetes egy Skype-on folytatott állásinterjú, a Skype-olás a külföldön tartózkodó kollégákkal való közös munkát is megkönnyíti és egyre fontosabb szerephez jut az otthoni irodában dolgozók számára, legyen valaki vállalkozó vagy dolgozzon távmunkában.
A Skype jellegéből fakadóan, sokkal személyesebb és közvetlenebb (intimebb) kapcsolattartási mód, mint a telefon vagy az e-mail. Ám, ha az üzleti életben is szerepet szánunk neki, a Skype profilunk is legyen éppen olyan professzionális (fénykép, e-mail cím és honlap hivatkozás stb.) mint a Linkedin oldalunk (hogy az hogyan lesz profi, arról itt olvashat részletesen).
Ahhoz, hogy a Skype valóban a hiteles és hatékony kapcsolattartás eszköze legyen érdemes ugyanakkor néhány dologra odafigyelnünk:
- A mindennapi életben, mielőtt valakihez belépünk, kopogtatunk az ajtaján. Mielőtt valakit Skype-on felhívnánk, küldjünk egy rövid üzenetet – még előre egyeztetett időpont esetén is -, hogy tudunk-e beszélni.
- Még a beszélgetés előtt győződjünk arról, hogy a másik fél számára a kamerában látható környezetünk professzionális és rendezett. Ugyanakkor, hacsak a partnerünk nem hívja fel a figyelmünket valamire a saját környezetében, súlyos bárdolatlanságnak számít, ha észrevételt teszünk az elénk táruló látványra. (A kávésbögre feliratára, vagy a háttérben látható fényképre stb.)
- Még a kapcsolatfelvétel előtt gondoskodjunk róla, hogy a beszűrődő zajok ne zavarják meg a beszélgetést. (A telefonunkat is halkítsuk le.)
- Öltözzünk az üzlethez! Több kísérlet is bebizonyította, az öltözékünk befolyásolja a saját viselkedésünket, és a partnerük velünk való viselkedését is. Ezen az a tényen nem változtat az, hogy kamerán keresztül látjuk egymást.
-
Ezekkel a trükkökkel azonnal kedvelnek majd!Vannak emberek, akiknek elég belépnie egy szobába és körülnézni, máris mindenki kedveli őket. Könnyű neki, gondoljuk, szerencsés alkat. Valójában viszont néhány aprósággal mi is ilyenné válhatunk.
- A „beszélő mellszobor” nem kelt jó benyomást. Igyekezzünk úgy beállítani a kamerát, hogy a kézmozdulataink is láthatóak legyenek. Ha a partner látja a kezünket, hitelesebb benyomást keltünk.
- Különösen érdemes figyelni arra, hogy egyész törzsünkkel a kamera felé forduljunk, éppen úgy, ahogyan egy személyes beszélgetés során is tennénk. A partner felé fordított törzs az odafigyelés jele. Ha csak a fejünk néz a kamerába, ám a törzsünk kifordul, sugallhatja például a partner el nem fogadását, és az egyet nem értést, vagy azt, hogy szeretnénk lezárni a beszélgetést.
- A Skype lehetőséget ad dokumentumok küldésére is. Mielőtt azonban ezt az utat választanánk, kérdezzük meg partnerünket, hogy számára is megfelelő-e így, vagy küldjük más módon (pl. e-mailen) az anyagot.
- A telefon etikett szabályihoz hasonlóan a Skype beszélgetésre is igaz: a hívónak kell újra hívni, ha megszakad a vonal, és ő kezdeményezi a beszélgetés befejezését is.
Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu