Naponta akár többször is öltözéket válthatunk, az edzőtermi "játszósruha" után bemegyünk az irodába, majd az esti operaelőadásra ismét átöltözünk. A pillanatnyi öltözetünk tükrözi a végzett tevékenységet, a titulusunkat, társadalomban elfoglalt helyünket, ami alapvetően megszabhatja egy társalgás menetét. Nem véletlen, hogy komoly üzleti tárgyalásra nem éppen a tapasztalt és jó kommunikációs, illetve sales képességekkel megáldott emberek mennek el laza öltözetben. A ruha ugyanis egyrészt tükrözi a tiszteletet a másik ember iránt, akivel éppen találkoznunk kell, másrészről megmutatja, hogy kik is vagyunk mi.
Amit szabad Jupiternek….
Steve Jobs volt a legtökéletesebb példa arra, hogy kik azok, akik saját jogon eltérhetnek a szabályoktól. Ő volt az az ember, akinek tehetsége és karizmája annyira kimagaslott az a teljes technológiai üzletágban, hogy nem kellett ügyelnie a külsőségekre. Mindig sötét pólót, és kék farmert hordott. A Fabebook alapítója Mark Zuckerberg talán a következő, aki ezt megengedheti magának, igaz, hogy bizonyos emberektől, a filmesektől, színészektől, művészektől a kreatív, kényelmes öltözéket vesszük természetesnek.
Ki hogyan öltözzön?
Munkahelyünktől, pozíciónktól függően, persze többféle előírás is létezhet. A legszigorúbb előírásokat az ún. „business formal dress code” szabályozását használó munkahelyeken létezik: ez a kategória kosztümöt, méghozzá ízléses, semleges színű, nem kihívó kosztümöt jelent a hölgyeknek, míg a férfiak esetében a zakónak és nadrágnak egyszínűnek kell lennie, és a nyakkendő is kötelező. Ez a viselet elsősorban cégvezetőknek, illetve a cég nevében hivatalosan eljáró alkalmazottaknak kötelező üzleti megbeszéléseken.
Azonban az irodában ők is lazíthatnak egy kicsit: itt az előbbinél egy hajszállal lazább kategória, az informális üzleti lép életbe, amely kosztümöt, nadrágkosztümöt jelent a nőknek, míg a férfiaknak annyi a könnyítés, hogy a zakó és a nadrág színének nem kell egyeznie, de nyakkendő és ing azért kell. Fontos kiemelni, hogy ezt főként a hagyományos szektorokban alkalmazzák, mint például a pénzügyi világ.
A nyár azonban még ezeket a kategóriákat is felülírja: a negyven fokos hőhullámokra még az etikett is tekintettel van: az időjárásnak engedve lép életbe a lazán-elegáns (casual) dress code, amelynek előírásai szerint a férfiak levehetik a nyakkendőt, a nők a nadrágkosztüm zakóját, de ha cégük nevében hivatalosan járnak el, ezeknek az alkalmazottaknak is vissza kell vennie az említett ruhadarabokat.
A főként modern, fiatalos benyomásra törekedő cégeknél elterjedt megoldás a „Business casual”, vagy „smart casual”, amely még az előbbieknél is megengedőbb - de rövid nadrágra ne is gondoljunk. Persze azért a dress code is változik, a 90-es évek végén kialakult öltözködési kategóriában már csak javaslat a farmertilalom, elvileg semmilyen kikötés nincs, bár ha lehet, ne vegyünk farmert, se tornacipőt, a férfiaknak ing és hosszú nadrág (a rövidnadrág itt is tilos), míg a nőknek a blúz ajánlott nadrággal, vagy szoknyával.