Bécs évek alatt építette fel a „Global Christmas Destination” státuszát. A stratégia pedig működik: a városba érkező turisták közül sokan kifejezetten a karácsonyi vásárokért utaznak Bécsbe, a látogatást pedig gyakran összekötik egy nagyvárosi bevásárlókörúttal. Az árusok szerint ez a keresztforgalom az egyik legerősebb decemberi bevételi forrás. A látogatók ötöde vásárlással köti össze az élményt, ami a belvárosi retail szektornak különösen értékes, főleg a kereskedelem legerősebb hónapjában.
Fotó: Stadt Wien/Bubu Dujmic
A bizonytalan gazdasági környezet ellenére a vásárok töretlenül teljesítenek, és továbbra is multiplikátor hatással vannak a városra: egyszerre turizmus-, kereskedelem- és vendéglátásélénkítők. A bécsiek 71 százaléka idén biztosan ellátogat valamelyik vásárba, átlagosan közel 30 eurót költenek a látogatásuk során, többsége helyi vásárló, akiket elősorban a karácsonyi hangulat, a barátokkal töltött idő, majd a puncs és a jellegzetes „Glühwein”, azaz az itthon is ismert forralt bor motivál. A forgalom jelentős része végül a klasszikus kkv-szektornál köt ki: egyéni vállalkozók, kézművesek, gasztro-standok, kisebb szolgáltatók – ők üzemeltetik az attrakciók túlnyomó többségét. A vásár az ünnepi élmény mellett tehát szezonális foglalkoztatási és beszállítói hullám is, amely olyan láncokat mozgat meg, mint az iparosok, technikusok, vagy a vendéglátóiparban dolgozók.