Panasz vagy kritika? Az egyik épít, a másik rombol

Vezetői tréningeken tanítják, hogyan is kell diplomatikusan visszajelzést adni a munkatársunknak, legyen az dicséret vagy bírálat. Többről van azonban itt szó, mint retorikai finomságokról. Olyan képességekről, amely fontos szerepet játszik egy jó hangulatú és produktív munkahelyi környezet kialakulásában és amelyen a vezetői karrier is múlhat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Talán meglepő, de a kritika jelentőségének vonatkozásában, roppant tanulságos John. M Gottman és Dan Silver „A jól működő házasság 7 alapelve” című könyve.

Gottman (aki a világ egyik legelismertebb és sikeresebb párterapeutája) kutatásainak eredményeként, mindössze 15 percig figyelve egy pár kommunikációját, 91 százalékos pontossággal meg tudja mondani, hogy a kapcsolat tartós lesz-e vagy sem.

Kép: Pixabay

Az egyik dolog, amit figyel az alatt a bizonyos 15 perc alatt, hogy megjelenik-e a beszélgetésben „a házassági apokalipszis” egyik legveszélyesebb lovasa, a „kritika”.

Mi is a „kritika”? A legfontosabb, hogy elhatároljuk a „panasztól” vagy „bírálattól”.

Gottman szerint „A kritika globális jellegű, és negatív érzéseket fogalmaz meg a másik jelleméről, illetve személyiségéről”.

A kritika könnyen felismerhető. Ha a másiknak szánt visszajelzésünkben olyan szókapcsolatokat használunk, amely egyszerre általánosít és egyben minősít - mint a „már megint…”; „Te mindig” , „Te soha…” - kritizálunk.

A panasz (bírálat) ugyanakkor „valamilyen sajátos személyiségvonásra vagy egy konkrét esetre fókuszál.” (Ha „panaszunk” van a másikra, akkor megmondjuk, milyen érzést vált ki belőlünk a viselkedése, egy adott konkrét helyzet vagy ok

Testbeszéd: mik az igazi őszinteség jelei?
Az üzleti életben elengedhetetlen a testbeszéd ismeretének legalább alapfokú elsajátítása, hiszen ez a tudás igencsak megkönnyítheti a dolgunkat például a tárgyalóasztalnál. A partnerünk számtalan nonverbális jellel kifejezheti például, hogy egyetért velünk, megbízhatunk benne és őszinték a szándékai.
miatt, és egyértelműen kifejezzük, mire is van szükségünk.)

Míg a panasz tisztáz helyzeteket és kapcsolatot megerősítő, építő szerepet tölthet be, a kritika rombol.

Vezetőként, nem csak arra érdemes figyelni, hogy ne essünk bele „kritika” csapdájába, hanem arra is, hogy a munkatársaink is diplomatikusabban, kritika helyett panaszként (vagy bírálatként) tudják kifejezni egymásnak mondanivalójukat.

Néhány fontos sarokpontot érdemes ezért figyelemebe venni, ha valóban elegánsan és diplomatikusan szeretnénk negatív tartalmú visszajelzést adni:

  • Egyszerre csak egy dolgot bíráljunk – a legfontosabbat . Ha listázva zúdítjuk valakire a panaszainkat, könnyen csúszhat a bírálat kritikába, a beszélgetés perpatvarba.
  • Véleményünk közlésével várjunk addig, amíg már lenyugodtunk. (Egy rövid séta csodát tehet!)
  • Még a beszélgetés előtt tisztázzuk, a magunk számára is: Miért bírálom? Mit akarok elérni?
  • Gyűjtsük össze a tényeket, hogy megalapozott és tárgyilagos módon tudjuk az álláspontunkat elmondani.
  • Nyugodt, minél semlegesebb semleges helyszínt válasszunk a beszélgetéshez.
  • Csak az érintett legyen jelen. (Dicsérjünk nyilvánosan, bíráljunk négyszemközt!)
  • Jelezzük a másik fél számára, hogy a viselkedése milyen gondolatot vagy érzést váltott ki. („rosszul érint…”, „bántónak érzem…”, „elgondolodtat…”)
  • A viselkedést bíráljuk (pontatlanság, hibás munka) - ne a személyt!
  • Mindig tegyünk valami pozitívumot is a bírálatunkhoz.
  • A bírálat elmondását követően, maradjunk ott és figyelmesen hallgassuk meg a másikat, így amellett, hogy kifejezzük ezzel a tiszteletünket is iránta, megismerhetjük a nézőpontját és rögtön tisztázni lehet az esetleges félreértéséket.
Azt természetes, hogy egy kapcsolatban megjelenhetnek nézeteltérések és érdekellentétek, azonban a kritika állandó jelenléte munkahelyi légkört is mérgezi és a vállalkozás sikerét is akadályozza, érdemesebb inkább megtanulnunk és megtanítanunk a munkatársainknak - a diplomatikusabb és előremutatóbb -  „panasz” képességét.

Szerző:

Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

www.erdosetikett.hu

 

 

 

 

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo