Az idő sürgetése, óvatlanságunk, vagy a kellő körültekintés elmaradása következében, számos bakit is elkövethetünk, amellyel szándékunk ellenére kellemetlen, vagy kínos pillanatokat okozhatunk a megajándékozottnak.
Melyek lehetnek például ezek a baklövések?
Megfeledkezünk valakiről
1. Talán az egyik legmeglepőbb, mégis rendszeresen fel-felbukkanó hiba, hogy a legkedvesebb (a szó legnemesebb értelmében legkedvesebb) partnerről feledkezünk meg…
…mert, róla, biztosan nem megfeledkezünk meg,… aztán, mégis…
2. Akiről már a múlt évben is megfeledkeztünk, mert kifelejtettük az akkori névsorból és idén is annak a névsornak az alapján dolgozunk.
Elírás és téves adatok
Az ajándékhoz mellékelt üdvözlőlapok megírása során súlyos vétek, ha a címzett neve elírásra kerül, illetve az előző évi névjegyzéket használva a partner korábbi pozíciója kerül a címzésbe. Ezek az adatok nagyon is „személyes” adatok, így a legnagylelkűbb partnernek is okoz néhány kellemetlen másodpercet, amikor megpillantja a hibát.
Keserű szájízt okozó ajándék
Az üzleti ajándékozásban a legnehezebb az üzleti „távolságtartás” és a személyesség finom egyensúlyának megtalálása.
A másik félben alapvetően három okból keletkezhet rossz érzés:
- ha az ajándékunk „lekötelező”,
- ha az ajándékunk túl személyes, vagy
- ha éppen ellenkezőleg - semmitmondó.
Az odafigyelés és a személyesség soha nem lehet sem tolakodó, sem sértő.
Az ajándékok olyan köre, mint például az illatszerek, kozmetikai termékek, túl személyes kapcsolatot sugallnak, ezért roppant tolakodónak hatnak. Míg mások – például, olyan „ártalmatlan” ajándékok, mint a csokoládé vagy egy üveg bor - ha valakinek valamely gyengeségére utalhatnak, szintén bántóak lehetnek.
A semmitmondó – „jó lesz ez is” - ajándékok az odafigyelés és a törődés teljes hiányát tükrözik. Ez a veszély nemcsak az ügyfelek, a kollégák vonatkozásban is felbukkanhat. Amikor a vezető az asszisztensével mindenkinek egy üveg pezsgőt vásároltat, függetlenül attól, hogy kikről is van szó: nő, férfi, absztinens, vagy alkohol problémákkal érintett is van a „megajándékozottak” között, valójában azt kockáztatja, hogy érzéketlenségéről, nemtörődömségéről állít ki bizonyítványt.
Üzleti partnerek esetében sem jó ötlet a „szóró-ajándékok” „ünnepiesítése” (toll, sörnyitó, bevásárlókocsi-érme), vagy „nekünk sincs jobb ötletünk, de mindenre kerüljön egy nagy logó” gondolat szellemében beszerzésre kerülő ajándékok, mint például az asztali, vagy fali naptár, esernyő stb. Az ilyen hasznos holmik esetében, kicsi az esély, hogy a jó szívvel fogadott ajándékok közé fognak tartozni. (Természetesen, ezeket az ajándékokat is lehet „művészi szintre emelni”, a Pirelli éppen ezt tette a híres naptárjaival.)
Köszönet
Nemcsak az ajándékozó, az ajándékhoz melléklet kártyájában fejezheti ki köszönetét a partnere felé, az egész éves közös munka okán, a partnernek is meg kell köszönnie a felé irányuló gesztust.
Az ajándék nem juss, figyelmesség. A másikkal való törődés egyik szimbóluma. Legyen bármilyen esetlen, vagy ötlettelen hát az ajándékozó, ez a megajándékozottat nem mentesíti, a megköszönés gesztusa alól.
Szerző:
dr. Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach