Így nem lesz bukta az ajándékból

2015. november 23. hétfő - 07:30 / Timár Gigi
  •    

Az emberek imádnak ajándékot kapni, ebben mind hasonlítunk. Egy jó ajándék segít bizalmat építeni, emlékezetessé teszi az ajándékozót, akihez így hosszabb távon is pozitív érzelmeket kapcsolunk. Miért ne használnák ki ezt az üzleti életben is? Ám egy rossz választás itt is éppen annyira kínos, mint a nénikénktől kapott hordhatatlan kardigán.

Advertising background with promotional gifts and souvenirs.

Kép:Fotolia

Mielőtt kiválasztanánk a megfelelő ajándékot, pontosan el kell dönteni, mit is szeretnénk elérni vele. Felkelteni a potenciális vásárlók figyelmét? Ismertebbé tenni a márkánkat? Megköszönni az egész éves közös munkát? A céltól induljunk, és visszafele következtetve jussunk el a megfelelő típusú ajándékig! Ez stratégiai döntés. És ne is csak az ár döntsön a választáskor! Jobb minőségű termékkel jobb benyomást tudunk kelteni. Ha mondjuk, a 10 százalékkal nagyobb marketingkiadás 40 százalékkal magasabb megtérülési rátát hoz, egyértelmű, hogy megéri. Ha pedig nincs elég pénzünk igazán jó ajándékra – szakértők szerint – lehet, hogy jobb, ha hagyjuk az egészet.

Üzleti etikett szakértőnk ajándékozási tanácsait itt találja!

Mi a jó?

A jó reklámajándék mindenképpen hasznos, és lehetőség szerint hosszú távon használható. Az ilyen tárgyak meghatározóbb nyomot hagynak az ügyfélben, mint azok, amelyek azonnal a fiók alján végzik. A reklámajándéknak nem egy egyszeri hatást kell keltenie. A cél, hogy jelenlétével állandóan felidézze cégünk üzenetét. A tollak, pendrive-ok, órák lehet, hogy nem a legeredetibb ötletnek számítanak, de számíthatunk rá, hogy mindennapos használatban maradnak, és emlékeztetik a megajándékozottat a cégünkre. Népszerűek ugyanakkor az elfogyasztható ajándékok is, amelyek biztosan nem válnak porfogóvá.

Fontos, hogy a kiválasztott ajándék összhangban legyen a cégünk imázsával. Ha elsősorban innovativitást akarunk sugározni, jöhetnek a modern kütyük. Ha viszont a megbízhatóság a fő üzenet, ne csábuljunk el egy vicces apróság láttán.

A minket képviselő tárgy kiválasztásánál figyelembe kell vennünk a nem tudatos hatásokat is. A jó alapanyag például anélkül kapcsolja hozzánk a „minőségi” érzetet, hogy azt sulykolnunk kéne. Az ember a súlyos dolgokat önkéntelenül a megbízhatóbbnak, a könnyűeket olcsónak ítéli, de pszichológiai kutatások szerint még a „nyitottság” kifejezés társításában is segít, ha erre utaló tárgy – például kinyitható képeslap – képvisel minket.

Adóügyek
Az üzleti partnereknek adott ajándék adózási szempontból „egyes meghatározott juttatásnak” minősül. Egyes meghatározott juttatás a legfeljebb évi három alkalommal a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékű termék vagy szolgáltatás formájában – az erre vonatkozó nyilvántartás vezetése mellett – adott csekély értékű ajándék akkor, ha az ajándékozott magánszemélynek a juttatótól az adóévben nem származik más jövedelme. Üzletpolitikai reklámcélú juttatás – vagyis a szóróajándék – esetén nincs szükség a nyilvántartásra. Az ajándékjuttatások 1,19-szeres értéke után juttatóként 16 százalék személyi jövedelemadót és 27 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetnünk, könyvelni személyi jellegű egyéb ráfordításként kell. Az üzleti ajándék a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek minősül a társasági adóról szóló törvény szerint. Amennyiben azonban az ajándékozás nincs összefüggésben a cég bevételszerző tevékenységével, annak közterhekkel növelt értéke a társasági adó alapját növeli.

De még a legjobb ajándék is kidobott pénz, ha nem a célközönségnél landol. A céglogós cuki plüssállat biztos sokak számára vonzó, azonban hazaérve a többség a gyermekének adja.

Ízléses határon

A céglogót vagy más céges ismertetőjegyet ne hagyjuk le az ajándékról, viszont a leggyakoribb és egyben legnagyobb hiba, ha túlzásba esünk, és mindenki számára nyilvánvalóvá tesszük az adott tárgy forrását. Egy tolakodó logó miatt a legigényesebb határidőnapló, tollkészlet, asztali naptár is valamelyik fiók alján végezheti. A jelünk legyen diszkrét, de egyértelműen látható.

Ha fontos üzletfélnek, partnernek készülünk valamilyen meglepetéssel, nagyobb tér jut a kreativitásnak, és inkább van lehetőség arra is, hogy tényleg személyre szóló ajándékot válasszunk. Ne adjunk viszont üzleti ajándékként túl személyeset! Ha barátként tekintünk a másikra, ajándékozzuk meg magánemberként, így nem köt bennünket sem a cég költségvetése, sem az „üzleti etikett”.

Az ajándék kiválasztásánál bizonyíthatjuk figyelmességünket mondjuk úgy, hogy a megajándékozott hobbijához kapcsolódó tárgyat adunk, vagy névre szóló meglepetéssel készülünk. Utóbbival egyébként a továbbajándékozást is elkerülhetjük. A kreativitásnak is van azonban határa. A felfújható kecske – egy felmérés szerint valóban kapott valaki ilyet hazánkban üzleti ajándékként – inkább furcsa, és a rántott skorpió sem valószínű, hogy mindenkinek bejön, bár kétségtelen, hogy emlékezetessé teheti az ajándékozót.

Figyeljünk arra, is, hogy kerüljük a túlzottan nagy értékű ajándékot, mert hátsó szándékot sejtet, és megmérgezhet egy üzleti kapcsolatot. Vannak cégek, ahol értéktől függetlenül tilos bármit elfogadni, de az üzleti etikett szerint – bármily meglepő – más okból sem udvariatlanság visszautasítani az ajándékot.