Automatizált kudarc? – Amikor a rendszer nem segít, hanem hátráltat

A magyar kkv-szektorban 2025-ben sosem látott lendületet vett a digitális eszközök alkalmazása az értékesítésben. Egyre több cég vezet be CRM-rendszereket (például MiniCRM vagy HubSpot), használ e-kereskedelmi platformokat, és fordul az adatvezérelt marketing irányába. A cél egyértelmű: automatizálni, gyorsítani, átláthatóvá és mérhetővé tenni az értékesítést. Mégis, gyakran a végeredmény nem a várt növekedés, hanem frusztráció, ellenállás és drága kihasználatlanság. Kovács Sándor Zoltán üzleti tanácsadó véleménycikke. 

22 év értékesítési tapasztalattal a hátam mögött bátran mondhatom: az értékesítést támogató eszközök legnagyobb kudarca az, amikor az értékesítők nem használják őket. Vagy ha igen, akkor csak muszájból, nem pedig stratégiai eszközként. A rendszer ilyenkor nem segít, hanem hátráltat – egy újabb adminisztrációs nyűgként élik meg. És az igazi értékét csak akkor kezdik látni, amikor céget váltanak, és az új helyen szembesülnek a jóval fapadosabb lehetőségekkel. Ilyenkor hangzik el a klasszikus: „Bárcsak megtanultam volna használni az előző rendszert!”


Fotó: Depositphotos

Két véglet – és egyik sem működik

A magyar kkv-k körében két szélsőség figyelhető meg.

Az egyik oldalon ott vannak azok a cégek, akik minden pénzüket a legmodernebb eszközökbe fektetik, bízva abban, hogy egy új CRM, automatikus e-mail rendszer vagy chatbot majd megoldja a problémákat. Ezek a cégek sokszor túl gyorsan vezetnek be komplex rendszereket, anélkül, hogy az értékesítőiket megfelelően felkészítenék.

A másik véglet: akik alig használnak digitális eszközöket, és még mindig Excelben vezetik az ügyfélkapcsolatokat. Ők inkább elkerülik a technológiát, mert félnek a komplexitástól vagy egyszerűen nincs rá erőforrásuk.

A legnagyobb probléma viszont nem (csak) a technológiában van, hanem abban, hogy az ember és a rendszer nincsenek összhangban.

Marketing és értékesítés – két külön világ?

Sokan azt gondolják, hogy ha a marketing „hozza a leadeket”, az már fél siker. Csakhogy a gyakorlatban gyakran nincs valódi kapcsolat a marketing és az értékesítési csapat között. A marketing legyártja a kampányokat, a posztokat, a hirdetéseket, de az értékesítők nem tudják, mikor milyen üzenet fut, mit ígér a kampány, és hogyan lehetne az érdeklődőkből valóban vásárlót faragni. Igen, elmondják nekik. Ők bólogatnak, de nem értik és a vezetőjük meg azt nem érti, hogy nem értik. Így a sokszor drágán megszerzett leadek egyszerűen elfolynak a rendszer résein, a ráfordított összegekkel együtt.

Pedig ha lenne közös nyelv, adatmegosztás és átlátható értékesítési folyamat, a marketingesek is sokkal hatékonyabban tudnának dolgozni – és a leadek nem csak darabra, hanem minőségre is jobbak lennének.

Az értékesítők készségei: az igazi hiánycikk

A cégek hajlamosak azt gondolni, hogy ha van egy jó rendszer, akkor az értékesítők majd „maguktól” megtanulják használni. A valóság azonban az, hogy az értékesítők képzése gyakran elmarad – vagy ha van is, az általános motivációs jellegű, nem pedig gyakorlati.

A KKV-k ma már nem inspirációs előadásokra vágynak, hanem olyan képzésekre, amelyek másnap reggel azonnal használhatóak. Például:

  • Hogyan írjon konvertáló posztot a LinkedInen?
     
  • Hogyan kezeljen panaszt úgy, hogy abból ajánlás legyen?
     
  • Hogyan használja hatékonyan a CRM-et: ne csak adatot vigyen be, hanem stratégiát építsen rá?

A technológiai eszköz tehát önmagában kevés. Az kell, hogy az ember, aki használja, valóban értse és akarja is használni, lássa annak az előnyeit. Értse azt, hogy mi az a szolgálat, amit az elvégezhetne a számára. Ez viszont nem megy tréning és támogatás nélkül.

A világ nagy gazdaságai ezt már felismerték. Indiában pl. az egyik legkeresettebb tréningek azok, amik az értékesítőket az AI rendszerek használatára képzik ki hatékonyan.

A valódi integráció kulcsa

A magyar kkv-knak olyan integrált megoldásokra van szükségük, amelyek nem választják szét az „eszközt” és az „embert”. Olyan tréningekre, ahol az értékesítő nemcsak azt tanulja meg, hogyan használja a CRM-et, hanem azt is, hogyan gondolkodjon adatalapon, hogyan kezelje a leadeket a marketinggel összehangolva, és hogyan mérje saját hatékonyságát.

Ez a szemlélet nem csak költséghatékonyabb, de hosszú távon sokkal stabilabb növekedést is hoz.

 Az értékesítésben az eszköz soha nem helyettesíti az embert. Lehet bármilyen fejlett rendszered – ha az értékesítő nem érti, nem akarja, vagy nem tudja használni, az automatizálásból kudarc lesz. A jövő nem gép vagy ember – hanem gép és ember, együtt, okosan.

A szerző:

Kovács Sándor üzleti tanácsadó, aki két évtizede segít a kkv szektorban a vállalkozásoknak eligazodni a stratégiai gondolkodás, a céges hatékonyságnövelés, az  értékesítés és kulturális különbségek világában.

A szerző korábbi cikkei:

A stratégia – hiányának – ára – Mit veszít Magyarország, ha a kkv-k nem terveznek?

Az értékesítés csodafegyvere

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo