Automatizált kudarc? – Amikor a rendszer nem segít, hanem hátráltat

A magyar kkv-szektorban 2025-ben sosem látott lendületet vett a digitális eszközök alkalmazása az értékesítésben. Egyre több cég vezet be CRM-rendszereket (például MiniCRM vagy HubSpot), használ e-kereskedelmi platformokat, és fordul az adatvezérelt marketing irányába. A cél egyértelmű: automatizálni, gyorsítani, átláthatóvá és mérhetővé tenni az értékesítést. Mégis, gyakran a végeredmény nem a várt növekedés, hanem frusztráció, ellenállás és drága kihasználatlanság. Kovács Sándor Zoltán üzleti tanácsadó véleménycikke. 

22 év értékesítési tapasztalattal a hátam mögött bátran mondhatom: az értékesítést támogató eszközök legnagyobb kudarca az, amikor az értékesítők nem használják őket. Vagy ha igen, akkor csak muszájból, nem pedig stratégiai eszközként. A rendszer ilyenkor nem segít, hanem hátráltat – egy újabb adminisztrációs nyűgként élik meg. És az igazi értékét csak akkor kezdik látni, amikor céget váltanak, és az új helyen szembesülnek a jóval fapadosabb lehetőségekkel. Ilyenkor hangzik el a klasszikus: „Bárcsak megtanultam volna használni az előző rendszert!”


Fotó: Depositphotos

Két véglet – és egyik sem működik

A magyar kkv-k körében két szélsőség figyelhető meg.

Az egyik oldalon ott vannak azok a cégek, akik minden pénzüket a legmodernebb eszközökbe fektetik, bízva abban, hogy egy új CRM, automatikus e-mail rendszer vagy chatbot majd megoldja a problémákat. Ezek a cégek sokszor túl gyorsan vezetnek be komplex rendszereket, anélkül, hogy az értékesítőiket megfelelően felkészítenék.

A másik véglet: akik alig használnak digitális eszközöket, és még mindig Excelben vezetik az ügyfélkapcsolatokat. Ők inkább elkerülik a technológiát, mert félnek a komplexitástól vagy egyszerűen nincs rá erőforrásuk.

A legnagyobb probléma viszont nem (csak) a technológiában van, hanem abban, hogy az ember és a rendszer nincsenek összhangban.

Marketing és értékesítés – két külön világ?

Sokan azt gondolják, hogy ha a marketing „hozza a leadeket”, az már fél siker. Csakhogy a gyakorlatban gyakran nincs valódi kapcsolat a marketing és az értékesítési csapat között. A marketing legyártja a kampányokat, a posztokat, a hirdetéseket, de az értékesítők nem tudják, mikor milyen üzenet fut, mit ígér a kampány, és hogyan lehetne az érdeklődőkből valóban vásárlót faragni. Igen, elmondják nekik. Ők bólogatnak, de nem értik és a vezetőjük meg azt nem érti, hogy nem értik. Így a sokszor drágán megszerzett leadek egyszerűen elfolynak a rendszer résein, a ráfordított összegekkel együtt.

Pedig ha lenne közös nyelv, adatmegosztás és átlátható értékesítési folyamat, a marketingesek is sokkal hatékonyabban tudnának dolgozni – és a leadek nem csak darabra, hanem minőségre is jobbak lennének.

Az értékesítők készségei: az igazi hiánycikk

A cégek hajlamosak azt gondolni, hogy ha van egy jó rendszer, akkor az értékesítők majd „maguktól” megtanulják használni. A valóság azonban az, hogy az értékesítők képzése gyakran elmarad – vagy ha van is, az általános motivációs jellegű, nem pedig gyakorlati.

A KKV-k ma már nem inspirációs előadásokra vágynak, hanem olyan képzésekre, amelyek másnap reggel azonnal használhatóak. Például:

  • Hogyan írjon konvertáló posztot a LinkedInen?
     
  • Hogyan kezeljen panaszt úgy, hogy abból ajánlás legyen?
     
  • Hogyan használja hatékonyan a CRM-et: ne csak adatot vigyen be, hanem stratégiát építsen rá?

A technológiai eszköz tehát önmagában kevés. Az kell, hogy az ember, aki használja, valóban értse és akarja is használni, lássa annak az előnyeit. Értse azt, hogy mi az a szolgálat, amit az elvégezhetne a számára. Ez viszont nem megy tréning és támogatás nélkül.

A világ nagy gazdaságai ezt már felismerték. Indiában pl. az egyik legkeresettebb tréningek azok, amik az értékesítőket az AI rendszerek használatára képzik ki hatékonyan.

A valódi integráció kulcsa

A magyar kkv-knak olyan integrált megoldásokra van szükségük, amelyek nem választják szét az „eszközt” és az „embert”. Olyan tréningekre, ahol az értékesítő nemcsak azt tanulja meg, hogyan használja a CRM-et, hanem azt is, hogyan gondolkodjon adatalapon, hogyan kezelje a leadeket a marketinggel összehangolva, és hogyan mérje saját hatékonyságát.

Ez a szemlélet nem csak költséghatékonyabb, de hosszú távon sokkal stabilabb növekedést is hoz.

 Az értékesítésben az eszköz soha nem helyettesíti az embert. Lehet bármilyen fejlett rendszered – ha az értékesítő nem érti, nem akarja, vagy nem tudja használni, az automatizálásból kudarc lesz. A jövő nem gép vagy ember – hanem gép és ember, együtt, okosan.

A szerző:

Kovács Sándor üzleti tanácsadó, aki két évtizede segít a kkv szektorban a vállalkozásoknak eligazodni a stratégiai gondolkodás, a céges hatékonyságnövelés, az  értékesítés és kulturális különbségek világában.

A szerző korábbi cikkei:

A stratégia – hiányának – ára – Mit veszít Magyarország, ha a kkv-k nem terveznek?

Az értékesítés csodafegyvere

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo