A „tökéletes” megjelenés egyik titka, hogy öltözékünk legyen önazonos, illetve tartsuk be az írott és íratlan dress code szabályait. Gyakran vetődik fel a kérdés, hogy mit is kell érteni pontosan olyan kategóriák alatt, mint a „casual”, „business casual”, „smart casual”…
Nem véletlen a zavar. Ahogyan ugyanis a világ minden táján egyetértenek abban, mit is kell viselni akkor, ha „black tie” az elvárt öltözék (legfeljebb ugyanezt tuxedo-nak nevezik esetleg egy másik ország meghívóján, nálunk pedig szmokingot írnak), ha az elvárt öltözék „business casual”, vagy „smart casual” már nem találunk ilyen konszenzust.
Külföldre menvén, vagy külföldi üzleti környezetben, jó tesszük ezért, ha felfrissítjük a tudásunkat arról, mit is értenek a helyiek az adott kategória alatt.
Ez a casual nem az a casual
Nálunk például, még üzleti környezetben is megjelenik a farmer, amely külföldön jellemzően még az „elegánsabb hétköznapi” megjelenésnek („smart casual”) sem része. (Helyette a chino – jellemzően drapp, illetve homok színű nadrág – az elfogadott.)
Gyakran találkozhatunk itthon, a két hibás véglettel is. Az alulöltözöttséggel, amikor a „casual” („hétköznapi”) megjelenést összetévesztik, a „smart casual” („elegáns hétköznapi”), illetve a „business casual” („kötetlenebb üzleti”) megjelenéssel. Illetve, főleg a nők körében, a túlöltözöttségnek azzal a módjával, amikor az alkalmi megjelenést és ruhadarabokat (például koktélruha, drámai ékszerek) üzleti tárgyalásokra viselik.
Mielőtt „üzleti rangra” emelnénk a „casual” megjelenést, óvakodjuk beleesni abba a csapdába, „hogyha egy-egy ismert személyiségnek szabad, akkor szabad nekem is”. Az üzleti életben a megjelenés, alapvetően tudatos, üzleti döntés!
Egy-egy ismert üzleti szereplő jellegzetes megjelenése (olykor „alulöltözöttsége”), nagyon tudatosan végiggondolt üzleti imázs része. (A kapucnis felsőkkel ismertté vált Mark Zuckerberget is egyre gyakrabban kapják lencsevégre („busnisess casual”) öltönyben, a filmesektől, színészektől, művészektől a kreatív, kényelmes öltözéket vesszük természetesnek.)
Nem jó gondolat tehát, a „casual” ruhadaraboknak és megjelenésnek „üzleti rangot” adni!
Olyan darabok tartoznak például ebbe a legkötetlenebb, „casual” kategóriába (amely kategóriát egyébként, természetesen, még további alkategóriákra is oszt egy-egy ismertebb külföldi stílustanácsadó pl. sloppy -„hanyag megjelenés”), mint a most oly divatos sort, illetve bermuda, flip-flop papucs, a kánikula-ruhák. Ide tartoznak ugyanakkor olyan kedvelt ruhadarabok is, mint a kapucnis (melegítő) felső, a szabadidőruha, a farmernadrág (különösen, ha koptatott, szaggatott, strasszos), a saru, a sportcipők, a női topok, a gallér nélküli pólók stb.
Dress for success
Fogalmazhatunk úgy is: Öltözzünk a sikerért.
Érdemes hát végiggondolni: mennyire legyen kötetlen a megjelenésünk, alátámasztja-e hitelességünket, és éppen aktuális túl-, vagy alulöltözöttségünk, elősegíti-e cégünk sikerét?
dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu