Az Intrum legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felmérése (ECPR) alapján még a drágulás mértékének csökkenése után is a magyar fogyasztók továbbra is erősen érzékelik annak negatív hatásait. Habár a lakosság közel háromnegyede továbbra is időben fizeti a számláit, és még ennél is többen érzik magukat képesnek a havi kötelezettségek kiegyenlítésére, a szakadék tágul a pénzügyileg stabil és a hónapról hónapra élő fogyasztók között.
Fotó: DepositPhotos.com
Az elmúlt két évben az európai trendeknek megfelelően sokkal optimistábbak lettek a magyar fogyasztók is: a 2023-ban mért 10 százalékról csaknem 30 százalékra nőtt azok aránya, akik látják az anyagi előrelépés lehetőségét. Ez a mutató a régiós arányszámtól (35 százalék) sem esik messze.
„Ez az adat óvatos optimizmusra adhat okot, de fontos más szempontokat is figyelembe venni a fogyasztói élményben. Az évek óta tartó megélhetési válság, az ingatlanpiaci árnövekedés és az ezzel jár bérleti költségek megemelkedése, valamint a munkaerőpiaci aggodalmak és a folyamatosan változó geopolitikai és külgazdasági válságok szorításában élnek a fogyasztók. Az ukrajnai konfliktus és az amerikai vámok okozta bizonytalanság miatt így joggal kételkedhetnek a fellendülés tartósságában” – sommázta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója a jelentés eredményeit.
Nőtt a számlafizetők önbizalma, de így is sokan vannak pénzszűkében
Az Intrum önbevalláson alapuló felmérésben résztvevő európai lakosok és a magyarok négyötöde is úgy gondolja, hogy az összes számláját ki tudja egyenlíteni hó végén, ami pár százalékos javulást jelent a tavalyi eredményekhez képest. A régió felmért nemzetei közül a csehek, a lengyelek és a szlovákok kissé bizonytalanabbak ebben a tekintetben.