Akár üzleti reggelire, üzleti kézfogóra vagy egyéb „networking”-eseményre vagyunk is hivatalosak, ahol deklarált cél a kapcsolatépítés, jó ha eszünkbe jut az üzleti élet egyik aranyszabályára: Először ismerem, aztán kedvelem, majd bízom benne, s végül üzletet kötünk. Amy Cuddy Jelenlét című könyvében ír egy hosszú (mintegy tizenöt éves) és több tucat nemzetre kiterjedő kutatásról. Kiderült, hogy éljünk bár a világ bármely pontján, valamennyien, ha új emberrel találkozunk, ösztönösen két kérdésre keressük a választ:
- Bízhatok ebben az emberben?
- Képes vagyok respektálni őt?
Mit tehetünk ennek érdekében?
Öltözzünk a sikerhez
Noha az alulöltözöttség korát éljük, különböző közelmúltbeli kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy rosszul tesszük, ha követjük ezt a trendet. Ha pénzről, megbízhatóságról, pozícióról, hozzáértésről van szó, bizony nemcsak hitelesebbnek tartjuk a formális öltözéket (kosztümöt, illetve öltönyt) viselőket, de nagyobb magabiztosságot éreznek ők maguk is, bátrabban tárgyalnak, sőt hajlamosabbak vezetői szemlélettel gondolkodva mindig a nagyobb képet is látni egy-egy probléma megoldása során. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a dress code-ot most más módon felrúgva, mindenhová formális öltözékbe menjünk, de ha van mozgásterünk, válasszuk ezt a megoldást.
Van egy udvarias gesztus, amit a legnagyobb üzletemberek tökélyre fejlesztettek: a figyelmes hallgatás képessége. A kutatások szerint azokat a beszélgetőtársakat kedveljük jobban, akik meghallgatnak bennünket, s nem azokat, akik lyukat beszélnek a hasunkba. Ez a képesség ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy jobban megismerjük partnerünket, illetve megfontoltnak és ezáltal megbízhatónak tűnjünk. A figyelmes hallgatás aktív tevékenység. Érdeklődjünk beszélgetőtársunk személye és üzleti céljai iránt, és nonverbális gesztusainkkal is fejezzünk ki osztatlan figyelmünket.
Legyen egy rövid történetünk
Unalmas cégbemutatás helyett legyen egy rövid történetünk az egyik érdekes munkánkról. Egyrészt jobban megérti beszélgetőtársunk, mivel is foglalkozik a vállalkozásunk, másrészt így módunk van megkülönböztetni magunkat úgy a versenytársainktól, hogy akár csak egy szóval utalnánk rájuk. S mivel valamennyien szeretjük a történeteket, jobban is emlékszünk rájuk, és természetesen jobban megjegyezzünk a történet mesélőjét is. Ráadásul az őszinte szenvedély, ami ilyenkor óhatatlanul érezhető a hangunkból, szimpatikussá tesz bennünket.
Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu