Az emailezés négy alapszabálya, amit mindenkinek be kellene tartani

A legtöbb ember egyszerűen elfogadja, hogy mind a szóbeli és az írásbeli kifejezés egyre több kívánnivalót hagy maga után – azonban az üzletben ez elfogadhatatlan. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett szakértőnk ezért ad néhány alapvető tanácsot a helyes emailben folytatott kommunikációhoz.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Napjainkban objektív valóságként kezeli mindenki, hogy a szóbeli, illetve írásbeli kommunikációs stílus egyre több kívánnivalót hagy maga után.  Nemcsak leegyszerűsödik a kifejezésmód, de elvesznek az udvariassági formulák és a kommunikációs szintek (például, másképp tegeződünk a szüleinkkel, a barátainkkal, a főnökünkkel) is összemosódnak.

Jobbkéz-szabály és rangsor az üzleti etikettben
Az etikettnek van néhány olyan vezérgondolata, alapelve, amelyet, ha ismerünk, számtalan kellemetlen helyzettől megóvhatjuk magunkat. Szakértőnk, dr. Erdős Zsuzsanna segítségével most bemutatunk néhány viselkedési alapszabályt.
Azonban egy okos üzleti szereplő (vagy aki karriert szeretne építeni), megközelítheti ezt a kérdést másképpen is: Mi a jó ebben a helyzetben? A válasz zavarba ejtően egyszerű: Könnyedén előzheti meg valaki sor mellett a versenytársakat, úgy, hogy még csak meg sem neheztelnek érte, mindössze a kommunikációjára kell odafigyelnie. Hiszen lehet-e lesújtó véleménnyel lenni egy olyan üzleti szereplőről (kollégáról), aki nagyon figyelmesen, tisztelettel és empátiával kommunikál – mindenkivel?!

Mint a jó modor esetében általában, most sem kell körmönfont, bonyolult eszközökre gondolni, csak olyan hétköznapiakra, mint a figyelmes levelezés, és olykor emlékeztetni magunkat, hogy a több gyakran tényleg több. Kicsit több időt szánva a leveleink, üzeneteink megírására, nem spórolva meg az udvariassági formulákat, kicsit beleélni magunkat a másik helyzetébe, hogy milyen érzést válthat ki a soraink olvasása és máris sokkal szívesebben olvasott leveleket tudunk írni. Amelyre gyorsabb és együttműködőbb válaszok érkeznek.

Kép: Pixabay

Legyen személyes az üzenet

Ha a leveleinkben nem csak az alapüzenetre koncentrálunk, hanem kontextusba helyezzük a mondanivalónkat (pl.: miért van szükség arra a dologra, amiért írunk), a levelezőtársunk tisztábban láthatja a céljainkat, igényeinket, így könnyebben tud válaszolni. Kevesebb igénypontosító levélváltásra van szükség, illetve könnyebben tud segítséget, támogatást nyújtani. Emellett, értve a motivációnkat, valóban a partnerünknek érzi magát és így szívesebben is működik együtt.

Vezetők figyelmébe: a bocsánatkérés nem mindennapi csodafegyver
A felelősségvállalás az egyik legfontosabb vonás, ami egy jó vezetőt jellemez. A felelősségvállalás egyik formája: ha hibáztunk, ha megbántottunk valakit, ismerjük el, és kérjünk bocsánatot. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach írása.
Röviden, de udvariasan

A mostani tempó és a rövidülő koncentrációs idő nem kedvez a hosszú üzeneteknek. Ám ez nem jelenti azt, hogy a megszólítással vagy a levélzáradékkal spóroljunk, esetleg kihagyjunk olyan varászszavakat, mint „kérlek”, „köszönöm”. Még ha a sokadik levelet is küldjük egymásnak, a levelezőtársunknak üdítő színfolt lesz az üzenetdömpingben egy udvarias levél.

Még a chat esetében is más az üzenet hangulata, ha nem egyszerűen „Sziát” ír valaki, hanem Szia Anna!-t. (Bár az igazi a Kedves Anna! lenne.)

Többféle levelet is írjon

Gyakran inkább azért ragad valaki billentyűzetet, mert el akar intézni valamit, pedig a dúsgazdagoktól már megtanulhattuk, néha egy jókívánság, gratuláció, vagy csak egy „régen hallottam hírt felőled” üzenetű levél is elég ok az írásra. Ugyanakkor, amit semmiképpen sem szabad elbliccelni, a köszönő és visszajelző levelek. Senki sem szereti, a hálátlan partnert, sem azt, aki kétségek közt hagyja egy-egy helyzetben.

A rossz modor valódi ára
Egyre nagyobb a jelentősége a viselkedéskultúrának: már nem csak az Y generáció képviselői vágynak arra, hogy jól érezzék magukat egy munkahelyen. Szakértőnk, Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy ennek a trendnek immár kimutatható hatásai vannak egy-egy cég teljesítményében.
Válaszoljon idejében

Az etikett szabályai szerint 24 óránk van egy e-mail megválaszolására. Ez elég hosszú idő, hogy végiggondoljuk a mondandónkat, esetleg egy felzaklató üzenet után visszanyerjük a lelki egyensúlyunkat, ugyanakkor elég rövid ahhoz, hogy a másik felet ne hagyjuk kételyek között.

Ha úgy éreznénk, ilyen rövid idő nem elég az érdemi válaszra, akkor ez alatt az idő alatt arról érdemes értesíteni a partnerünket, hogy mikor számíthat a feleletünkre. Négy egyszerű szabály. Mégis, ha ezekhez tartja magát valaki - nemcsak az üzleti (szakmai, professzionális) levelezésében -, azt fogja megtapasztalni, hogy hamarabb kap válaszokat, könnyebb lesz felvennie a későbbiekben a kapcsolat fonalát és a személyes találkozáskor örömmel fogadják a társaságát. Csábító lehet a gondolat, hogy „mi értelme ezeknek”, „a többségre már nem jellemző, hogy így levelezne”, „nem éri meg az energiát”...

Jusson eszünkbe ilyenkor:

Mi van akkor, ha a versenytársunk dönt úgy, hogy ő inkább, mégis változtat a kommunikációs stílusán…

Szerző:

dr. Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

Erdős Zsuzsanna Etikett

A jó modor is lehet motivációs eszköz
A kialakulóban levő új munkahelyi kultúra egyik sajátossága, hogy a munkatársak egy barátságos, emberközpontúbb környezetben szeretnének dolgozni. Ennek fontos része a partnerség megélése (a többi munkatárssal, illetve a vezetővel), valamint az elvégzett munka megbecsülése.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo