A dúsgazdag emberek remek társalgók is. Egyebek mellett erre is fény derült Tom Corley hosszú évek óta tartó kutatásaiból. Corley arra keresi a választ, hogy az önerőből milliomossá váló vállalkozók (az Egyesült Államokban a milliomosok 85-88 százaléka önerőből lett milliomos) milyen, a kevésbé sikeres vállalkozótársaiktól eltérő, szokásokkal rendelkeznek. Számos szokást összegyűjtve kirajzolódott, hogy a saját céljaikra, illetve a magukra fordított minőségi idő mellett, a dúsgazdagok nagy hangsúly fektetnek kapcsolataik kialakításába és fenntartásába is.
Így például sokat olvasnak, rendszeresen sportolnak, hasonlóan sikeres emberekkel barátkoznak, napi 7-8 órát alszanak, több forrásból is rendelkeznek jövedelemmel, van mentoruk, nem szeretik vesztegetni az idejüket, saját céljaik vannak és amellett, hogy etikett ismeretét is fontosnak tartják, remek (és roppant céltudatos) társalgók is.
Nem uralják a beszélgetést, sőt, mindig találnak módot arra, hogy kifejezzék partnerük iránti érdeklődésüket és a beszélgetések közben számos kérdésre is választ kapjanak. Így olyan ismeretekkel lesznek lesz gazdagabbak, amelyek elegánsan hozzásegíthetik őket, hogy ne csak üzleti, hanem egy mélyebb, emberi, baráti kapcsolat is kialakulhasson.
Néhány kérdés ízelítőül:
- Érdeklődnek a beszélgetőtárs személye és a családtagjai iránt:
- Alapvető kapcsolattartási információk (név, cím, telefonszám, e-mail, Twitter, Facebook stb.
- Mikor van a születésnapja?
- Hol él? (Hol lakik?)
- Melyik iskolába járt?
- Házas? (Van partnere?) Ha igen, hogy hívják a partnerét?
- Vannak-e gyermekei? Ha igen, hogy hívják őket?
- Melyik iskolába járt a házastársa és a gyermekei?
- Ha a partnere és gyermekei dolgoznak, hol dolgoznak?
- Miből élnek a szülei?
- Politikai hovatartozása?
- Vallási hovatartozása?
- Milyen csoporthoz, non-profit, vagy közösségi szervezethez tartozik?
Érdeklik őket olyan személyes kérdések is:
- Ki a kedvenc híressége? Ismer híres embert? Kit?
- Szeret olvasni? Mit szeret olvasni? Ki a kedvenc írója?
- Szereti a zenét? Ki a kedvenc zenekara, előadója stb.?
- Sportol? És, ha igen, mit és mikor sportol mostanában?
- Fogyaszt alkoholt? Mi a kedvenc itala?
- Mi a kedvenc étele?
- Milyen autója van?
- Hol szeret nyaralni?
- Utazik egyáltalán? Hol járt már eddig?
- Van valamilyen hobbija?
- Mire a legbüszkébb?
- Mik a céljai?
- Miben igazán jó az életében?
Legyen akár üzletfelünkről, akár kollégánkról szó, ismerve olyan kérdésekre a választ, mint: Hol szeret nyaralni? Milyen könyveket olvas? Milyen hobbija van? Mik a céljai? a amellett, hogy kellemesen el tudunk vele mindig beszélgetni, lehetőségünk nyílik arra is, hogy személyre szabottabb ajánlatot tegyünk az üzleti partnernek, vagy jobban tudjuk motiválni a munkatársunkat.
Sokan alábecsülik (nyűgnek tartják) a könnyed társalgást és annak jelentőségét. Noha a Közel- és Távol-Keleten, de akár Európa délebbi országaiban is még mindig virágzik az évszázados (inkább évezredes) gondolkodásmód, mely szerint először alaposabban meg akarják ismerni a potenciális üzleti partnert, mielőtt üzletet kötnének vele.
Ráadásul érdemes vállalkozóként emlékeztetni magunkat Jeff Walker gondolatára: „A vevőid könnyen lecserélik a termékeidet egy másikra, de Veled való kapcsolatot csak nagyon nehezen.” …, mert a small talk, ahogy a jó modor is, a kapcsolatokról szól. A jó kapcsolatokról. … és a dúsgazdagok, ezt tudják.
Szerző:
üzleti etikett tanácsadó és coach