Ha már tudjuk kinek is szeretnénk minden jót kívánni, illetve ajándékot adni az év végi ünnepek alkalmával, mert kész a listánk, már gondoskodtunk az üdvözlőlapokról és a beleteendő névjegyekről is (hogy ezen területeken mire figyeljünk, ahhoz itt adunk tanácsokat) , még három területen kell gondosan eljárnunk: az ajándék kiválasztásánál, a csomagolásnál és az ajándék átadásánál.
Van néhány elv, amelyet érdemes szem előtt tartanunk az ajándék megválasztásánál. (Különösen, hogy egészen bizarr dolgokat is adtak már ajándékba üzleti partnerek egymásnak, a legjobb szándék mellett.)
- Kerüljük a „lekötelező” ajándékot
Vannak olyan cégek ugyanakkor, ahol kifejezetten tilos ajándékot elfogadni, míg mások meghatározzák az elfogadható ajándék értékének nagyságát, illetve előírják az ajándékozás tényének bejelentést. (Roppant kínos pillanatokat okozhat, ha a megajándékozott, a köztünk levő jó viszony ellenére is, kénytelen visszautasítani az ajándékunkat.)
- A megajándékozott nem reklámhordozó
Nem ördögtől való a logó elhelyezése, ha azt diszkréten tesszük (például: a határidő napló belsejébe, a bor fából készült dobozára (bort mindig(!) dobozban ajándékozunk), esetleg a bonbon válogatás dobozára...), illetve az is természetes, hogy az általunk készített terméken szerepel a védjegyünk is.
- A „Jó lesz ez is” ajándék – nem jó ajándék!
- Noha különösen kifinomult ajándék lehet egy palack finom bor, a most reneszánszát élő pálinka, egy kivételes csokoládé, kávé, tea válogatás – fontos azonban, hogy tisztában legyünk vele, a megajándékozni szándékozott számára (például egészségügyi, vagy családi okok miatt) csakugyan jó ötlet-e?
- Soha ne adjunk üzleti ajándékként túl személyes ajándékot. Még ha a kapcsolat arra is indítana bennünket, mert barátunk a megajándékozott – ajándékozzuk meg őt magánemberként, így nem köt bennünket sem a cég költségvetése, sem az „üzleti etikett”.
2.) A Csomagolás
Ne csak az ajándékra fordítsunk különös gondot, hanem a csomagolásra is! Ahogyan az üdvözlőlap borítékja, a takaros csomagolás is az igényességünkről és az odafigyelésünkről árulkodik. Figyeljünk arra is (ami ilyenkor gyakran elsikkad), hogy az ajándékunk mellett akkor is ott legyen az üdvözlőlap (esetleg benne a névjegyünk), ha személyesen adjuk át. (Elegánsabb megoldás, ha csomagolópapírba burkoljuk, mintha papírtáskába süllyesszük az ajándékunkat.)
3.) Az Átadás
Az ajándék eljuttatása éppen úgy az ajándékozási szertartás része, mint maga az ajándék. Ha lehet, személyesen adjuk át az ajándékunkat. Így láthatjuk az örömet a megajándékozott arcán, hiszen az üzleti ajándékot is illik azonnal kibontani. Az azonban kevéssé mutat jól, sőt, van egy kis „le szeretném tudni ezt végre” üzenete, ha egy nejlonszatyorból varázsolja elő valaki a magával hozott év végi figyelmességet. Amennyiben az ajándékunk személyes átadásra nincs mód – egy munkatársunkat is megkérhetjük, vagy végső soron, futárszolgálat segítségét is igénybe vehetjük. (Mindkét megoldáshoz, csak végső esetben forduljunk.)
Mi is kapunk ajándékot az üzleti partnereinktől. Ahogyan bennünket is jó érzéssel tölt el, ha a megajándékozott örül az ajándékunknak vagy kedves sorainknak, és megköszöni azt, mi se feledkezzünk meg arról, hogy mielőbb mi is megköszönjük partnerünk figyelmességét!
Amennyiben közvetítő útján jutott el hozzánk az ajándék, 24 legkésőbb 48 órán belül hívjuk fel telefonon az ajándékozót és pár kedves mondattal fejezzük ki örömünket a figyelmessége felett. Sem az e-mail, sem a fax, sem az SMS, nem alkalmas eszköz köszönetünk tolmácsolására!
Már közelednek az ünnepek, azonban a legnagyobb zűrzavar közepette se feledjünk, az ünnepi ajándékozás lényege: a gesztus, a törődés, a köszönet ez pedig főleg odafigyelést és egy kicsivel több időt kíván tőlünk - nem pedig nagy költségvetést!
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu