Három levél, amit tényleg érdemes megírni

Ha az üzleti levelezés etikettjéről esik szó, jellemzően a levél stílusára, formai és tartalmi követelményeire fókuszálunk, esetleg arra, hogy mire figyeljünk egy-egy e-mail során, azt ugyanakkor adottnak vesszük, hogy tudjuk, mikor, milyen élethelyzetekben kell és illik levelet írnunk. Van ugyanakkor néhány levél, amelyeket bizony gyakran nem írnak meg az érintettek, pedig ha megtennék, hosszú távon jól kamatozna ez a pár percnyi befektetés.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/pakorn

Ezeknek a leveleknek az esetében nem a hosszúságon, inkább azon van a hangsúly, hogy az írója tollat (billentyűzetet) ragadott annak érdekében, hogy tájékoztassa a partnerét, olykor a saját maga számára túl nagy jelentőséggel nem bíró tényről.

Lássunk három példát:

1.    Megkaptuk, köszönjük

Ma már az üzleti életben egyre elterjedtebb, bár még mindig nem teljesen magától értetődő gyakorlat, hogy az ajánlatkérő, az ajánlat beérkezést követően köszönettel visszajelez, hogy a partner ajánlata eljutott hozzá.

Ugyanakkor, a már fennálló és kifejezetten jól működő kapcsolatokban sokkal gyakrabban fordul elő, hogy a partnertől kérnek és kapnak is információt valamilyen kérdésben, ugyanakkor az információt kérő (megnyugodva, hogy megtudta, amire kíváncsi volt), már elfelejt visszaüzenni: köszöni a választ, esetleg ha olyan volt a téma, amelyet a másik részletesen kifejtett, akkor azt, hogy hálás a másik körültekintő válaszáért.

Az, aki fáradt azzal, hogy megírja a kérdésünkre a részletes választ, illetve kikeresse az információt, barátságtalan és bizony bárdolatlan gesztusnak éli meg, ha ezt mi nem értékeljük. Azonban érdemes kerülnünk a levelünkben az olyan nyelvi fordulatokat, amely a számonkérés-elfogadás szintjére süllyeszti az információkérés-tájékoztatás kapcsolatát. Különösen egy egyenrangú üzleti kapcsolatnál, egy sebtében visszaküldött „rendben”-nek, van egy (finom) lekezelő zöngéje, még akkor is, ha az író nem ennek szánta.

2.    Még nem döntöttük

Gyakori hiba az ajánlatkérőknél, hogy addig, amíg nincs hír (pl. a megfelelő fórum nem döntött a kérdésben), addig hallgatnak. Sokszor tényleg csak ennyiről van szó, egyszerűen addig, amíg nincs hír, nincs híradás sem. Arra azonban nem gondolnak, hogy a másik félnek ez (vagyis, hogy még nem döntöttek) is információ.

Az emailezés 3 alapszabálya
Az írásbeli kommunikációt az e-mail alaposan megváltoztatta, ennek egyik oka éppen a gyorsasága. Az a tény, hogy gyorsan eljuttathatjuk gondolatainkat, kéréseinket, az elvégzendő feladatot vagy a megoldandó problémát a címzetthez, fura elvárásokat és elegánsnak kevéssé nevezhető viselkedési szokásokat is felszínre hozott. Szakértőnk összeszedte azt a három játékszabályt, amihez érdemes tartani magunkat.
Ugyanakkor a hallgatás lehet nem túl elegáns tárgyalási taktika, hogy az ajánlattevő érdeklődjön, mert így azt a hatást lehet kelteni, hogy neki fontos az üzlet, és akkor lehet faragni az áron, illetve a feltételeken. Érdemes azonban óvatosnak lenni, mert elsülhet fordítva is a dolog: a hallgatást az ajánlattevő „puha nem”-nek tekinti, és nemcsak lélekben áll el az üzlettől, de mással kezd el együttműködni is.

Természetesen, a méltatlan helyzetek elkerülésére van ellenszer. Az ajánlattevő rögzítheti, hogy meddig tartja fenn az ajánlatát, illetve ha tudjuk azt, hogy a döntés elhúzódhat, akkor megrendelőként a „köszönjük, megkaptuk” levélbe beleírhatjuk, hogy mikor is számíthat érdemi válaszra a másik fél, vagy az idő (eseménytelen) előrehaladtával, külön levélben tájékoztathatjuk a partnert, hogy még nem született döntés az őt érintő kérdésben.

3.    Most mégsem aktuális

Az üzleti etika azt kívánja, hogy ha az egyik ajánlatot elfogadtuk, akkor a többi ajánlattevőt erről tájékoztassuk. Ez a levél a legritkábban marad el, ugyanakkor gyakran sohasem íródnak meg azok a levelek, amelyek arról tájékoztatják a másik felet, hogy az egész ügy kútba esett, és az üzlet, amellyel megkerestük, egyenlőre nem aktuális.

Ezt a levelet sokan kényelmetlennek érzik megírni, pedig itt nem azt várja a partner, hogy magyarázkodjunk, sokkal inkább a tájékoztatást, hogy tudja, a figyelmét és az erőforrásait teljes egészében máshová csoportosíthatja.

Ha levelezésről esik szó, akkor – talán Mikes Kelemen miatt –, hajlamosak vagyunk arra gondolni, hogy egy-egy levélnek hosszúnak kell lennie, pedig különösen az e-mailek világában a tömör, rövid, világos fogalmazás az érték.

A fenti tartalmú leveleink kapcsán nem sok szempont van, amelyet érdemes szem előtt tartanunk, természetesen azon túl, hogy az e-mail is levél, annak minden alapvető formai követelményével. Mindegyik esetben köszönjük meg a másik gesztusát, ha úgy adódik, akkor kérjük a türelmét, és ha a másik számára nem örömteli hírt szándékozunk közölni, azt tegyük tapintatosan (valódi tényekre alapozottan).

Ezek a levelek nem csak a témájukról szólnak, hanem valami sokkal fontosabbról, a bizalom megtartásáról és arról, hogy tiszteljük az üzleti partnerünket.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

 

 

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo