Három dolog, amit NE delegáljunk

Nem mer szabadságot kivenni, mert fél, hogy irányítása nélkül leállna a munka? Úgy érzi, hogy 0-24 órában elérhetőnek kell lennie? Ha pótolhatatlan, akkor vezetőként valamit elront. Azonban vannak olyan feladatok, amiket semmilyen körülmények között sem ildomos másokra bízni. Szakértőnk hármat is felsorol ezek közül.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A delegálás képessége az egyik legfontosabb vezetői képesség. Az, hogy a vezető, a saját felelősségi körébe tartozó feladatok közül bölcsen válassza ki, mely ügyeket intéz személyesen, illetve megtalálja azt a finom határt, ahol már a személyes közreműködésére nincs szükség, és a feladat elvégzését az ahhoz értő kollégára bízhatja. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor az a tény, hogy nem személyesen teszünk meg valamit, tűnjék az bármily apróságnak is elsőre, örökre megmérgezhet egy kapcsolatot.

Kép: Pixabay

Kapcsolattartási szint módosítása

A diplomáciában természetes, hogy az azonos rangban levők tartják egymással a kapcsolatot. Súlyos sértésnek számít, ha valaki nem fogadja a másik állam vele azonos szinten levő vezetőjét, mint ahogyan kitüntetésnek minősül, ha egy alacsonyabb rangú személyt egy nálánál magasabb rangú fogad.

3 üzleti lecke, amit ne a saját kárán tanuljon meg
A legtöbb vállalkozó ugyanazokat a hibákat követi el az elején, és mindenki a saját kárán tanulja meg, hogy hogyan kellett volna. Három leckével segítünk elkerülni néhány alaphibát.
Az üzleti életben is hasonló a helyzet. Egy üzleti tárgyalás és kapcsolattartás során is érdemes figyelni a „szintet tartásra”. Ha a cég vezetője a kapcsolattartást egyoldalúan delegálja valamelyik beosztottjára (különösen az érintett üzleti partner előzetes tájékoztatása nélkül), a másik fél okkal gondolhatja úgy, hogy a lekicsinylik, akár a személyét, akár a vele kötendő üzlet jelentőségét.  A mindennapi gyakorlatban könnyen értelmezhető bántó gesztusként, ha a cégvezető, noha arra tesz ígéretet, hogy egy anyagot maga juttat el a partneréhez, a kérdéses anyag mégsem tőle, hanem egy beosztottjától érkezik végül. (Akár úgy, hogy a cégvezető is „másolatot kap”.) Jogosan merül fel a kérdés: Biztosan tudja az ígéretet tevő vezető, hogy mi is áll pontosan az anyagban? Ha igen, akkor miért mellőzte azt az egyszerű udvarias gesztust, hogy maga küldje tovább?

Zavarba ejtő az ilyen üzenetre reagálni is. A könnyebbik rész: illik megköszönni annak is aki ténylegesen küldte, és természetesen a cégvezetőnek is. Ám, ha az anyaggal kifogás merül fel, kinek reagáljunk? És ki fog a kifogására reagálni?  Egy ilyen gesztusra logikus lépés, hogy a partner is delegálni fogja a kapcsolattartást és a feladatot valamelyik kollégájára.  Könnyű belátni, ez a helyzet gyanúsan kezd hasonlítani egy hatalmi játszmához, ami nem jó alap egy hosszú távú üzleti kapcsolathoz.

Növekedni akar? Álljon félre az útból!
Félelmetes dolog kiengedni a kezünkből a döntést a legkisebb területen is, ha a saját magunk által felépített cégről van szó. Pedig egy idő után ez a legjobb, amit tehetünk – magunkért és a cégünkért.
Odaadjuk a telefonunkat

A vonalas telefonok fénykorában természetes volt, hogy a cégvezetők titkárságaikon keresztül érintkeztek. A kollégák pedig a klasszikus protokollszabályok analógiájára kapcsolták egymáshoz a vezetőket. (A főszabály szerint a rangban alacsonyabb vagy az adott helyzetben alacsonyabb rangú várakozott a vonalban, míg a másik felet kapcsolták.)

A mobiltelefonnal más a helyzet. A vezető mobiltelefonja (és a másik cégvezető mobiltelefonja is) személyes tárgy, még abban az esetben is, ha a telefon számláját a cég fizeti. Nem elegáns megoldás tehát odaadni a telefonunkat a kollégánknak, hogy hívja fel a partnerünk mobilját arról, majd miután a partner a vonalban van, átvenni a telefont, azaz kapcsoltatni magunkat. Még bántóbb, ha a telefonról nemcsak a hívást, hanem az egész telefonbeszélgetést „delegáljuk” a kollégánkra, mondván, elfoglaltak vagyunk. Ennek a gesztusnak is hatalmi játszma színezete van. Érthető, hogy keserű lesz a partner szájíze, és nem biztos, hogy lelkesedéssel fogadja a későbbi hívásainkat.

Hogy meneküljünk meg a bumerángfeladatoktól?
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mások nem végzik jól a munkájukat. Vagy ha igen, akkor is mi magunk még egy kicsit jobban csinálnánk. Nem könnyű elcsitítani a bennünk lakozó kontrollmániást, de megéri! Íme néhány tipp, hogy delegáljunk úgy, hogy a feladatok ne jussanak vissza hozzánk.
A meghívó delegálása

Számos meghívást kaphat egy cégvezető, ahol a meghívó a személyes megjelenésére számít. Ügyfélparti, gálavacsora, koncert, sportesemény stb. Súlyos félreértése a helyzetnek, ha az ilyen eseményeken való részvételt a vezető a munkatársaira – esetleg jutalomként – „delegálja”.  Zavarba ejtő még elképzelni is a meghívó arcát, amikor a VIP páholyba az üzleti partner és felesége helyett egy soha nem látott munkatárs érkezik a kísérőjével. A meghívó egyértelmű. A vezetőt várják.

Ha nincs módjában elmenni, önkényesen nem dönthet úgy, hogy „jó lesz oda más is”. Úgy elegáns, ha mielőbb lemondja az eseményen való részvételt, ezzel módot adva a meghívónak, hogy saját üzleti érdekeire figyelemmel szabadon döntsön a felszabaduló hely sorsa felől. Noha mindhárom esetben a szerencsétlen „delegálás” fakadhat egyszerű figyelmetlenségből, illetve lehet a hatékonyság jegyében hozott praktikus döntés, mégis hatalmas hiba. Az üzlet egyik alappillére a bizalom. Egy-egy ilyen szerencsétlen gesztussal a másik belénk vetett bizalmát roppanthatjuk meg, ami nemcsak az adott üzletet, de hosszútávon a jó hírünket is veszélyeztetheti.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo