Az egyterű irodák az elmúlt időszakban nagyon népszerűvé váltak Magyarországon is. Amellett, hogy jelentősen olcsóbb lehet egy nagy teremben elhelyezni az összes munkatársat, közrejátszhat a divat, de az is, hogy az egyterű elrendezés állítólag segíti a kommunikációt. (A pletykák terjedését mindenképp.) Ahhoz viszont, hogy az egy légtérben való munka előnyei kerüljenek túlsúlyba, mindenképpen be kell tartani néhány – nem is bonyolult – szabályt.
Tisztelet
Csupán azért, mert mások a közelünkben ülnek, még nem azt jelenti, hogy bármelyik percben a rendelkezésünkre állnak, bármikor tudnak beszélgetni. Tartsuk tiszteletben a másik munkáját, és mielőtt megállunk az asztala mellett, vagy elkezdünk beszélni hozzá, nézzük meg, hogy ráér-e. Szinte törvényszerű, hogy ha valaki külön irodában van és kopogtatunk, megkérdezzük, hogy van-e pár perce beszélgetni. Hasonlóképpen kéne tennünk akkor is, ha nincs közöttünk fal.
Zavaró szagok
Mivel nincsen, ami gátat szabjon nekik, az egyterű irodában bizony terjednek a szagok. Igy például ne az irodában csomagoljuk ki az ebédünket vagy rágcsálnivalókat, és a papírját se ott dobjuk ki! Ha túl finomat eszünk, mások is éhesek lesznek, de az is lehet, hogy csak a mi kedvencünk a sült kolbász... Próbáljunk meg a konyhában vagy az arra kijelölt helyiségben étkezni, nem az asztalunknál. Mivel sok ember allergiás az erős illatokra, vagy csupán zavarja őket, mondjunk le az erős parfümökről, after shave-ek-ről is, ha open office-ban dolgozunk. De még egy visszafogottabb illatot sem túl kedves a közös térben magunkra fúni. Ha fel akarunk frissülni, irány a mosdó! A másik oldalról fontos – bár reméljük, alapvető –, hogy ügyeljünk az ápoltságunkra.
A zajos beszélgetés, akár egymás közt vagy telefonon, de az asztalon dobolás, a székrángatás, a ki-be járkálás, ajtócsapkodás gyakran okoz bosszantó zajokat, amik megnehezítik a többieknek, hogy a munkájukra koncentráljanak. A zenehallgatás pedig egyértelműen tabu. Ha szeretnénk zenét hallgatni, videókat nézni, használjunk a fejhallgatót. (A munkahelyi zaj Európa-szerte egyre nagyobb problémát jelent.)
Rendezettség
A rendetlen íróasztal nem jó látvány, és rontja a cégről kialakított képet is, ha például egy látogató jön az irodába. A személyes holminkat a saját területünkön próbáljuk tartani, és tegyünk rendet hazaindulás előtt! Ha az íróasztalunkat megosztjuk valakivel, a személyes tárgyainkat mindenképpen pakoljuk el, ne hagyjuk elől a kávéscsészénket, az ezernyi tollat, jegyzetpapírt.
Tiszteljük a másik helyét
Csak azért, mert egy másik munkaterület is elérhető közelségbe van, még nem jelenti azt, hogy az asztal is közös terület. Tartsuk tiszteletben, mint személyes teret, mintha külön iroda helyiség lenne. Kérdés nélkül ne vegyünk el semmit, a tűzőgép, az eszközök nem közösek, kérdezzünk, mielőtt lenyúlunk valamit!
Ha a munkánk miatt közvetlen közel kerülünk valakihez, akkor könnyen átadhatjuk a baktériumokat. Ha betegek vagyunk, maradjunk otthon, semmi szükség arra, hogy a teljes irodát megfertőzzük! Ha napközben derül ki a dolog, akkor is különösen figyeljünk rá, hogy betartsuk a gyerekkorunkban tanultakat: takarjuk el a szánkat, ha köhögünk, tüsszentünk! Folyamatosan fertőtlenítsük a kezünket, ne hagyjuk szanaszét a papírzsebkendőket, és töröljük le gyakran az asztalunkat, a számítógép-billentyűzetet és a telefont. Ez segít megelőzni a baktériumok terjedését.
Tapintat
A tapintatosság kulcsfontosságú, ha a nyílt irodai környezetben dolgozunk. Legyünk tiszteletteljesek, és ezt másoktól is nyugodtan elvárhatjuk. Vannak magatartási szabályok, melyeket illik betartani, ezeket akár tisztázhatjuk is, hogy ne legyen konfliktus. Így a problémamegoldás diplomatikusabb lehet, és nem duzzadnak akkorára, hogy már nagy konfliktus legyen a vége.
Tolerancia
A nyílt irodai környezetben különböző személyiségtípusok vannak összezárva, akik különböző stílusban dolgoznak, beszélnek, élnek. Legyünk toleránsak, fogadjuk el ezeket a különbségeket, és találjuk meg a módját, hogy alkalmazkodni tudjunk. Biztos, hogy lesznek dolgok, amiket mi másképp csinálnánk, mint a mellettünk ülő, de ezt kénytelenek vagyunk elfogadni. Legyünk nyitottak, hallgassuk meg a másik álláspontját is, és elsősorban pozitív aspektusból nézzük a közös munkát.
A cikk az Entrepreneur.com anyaga alapján készült.