Bűvészkedés a mesterséges intelligenciával – Avagy mit tanulhat egy vállalkozó a kisfiától?

Valamikor a múlt hónapban történt, hogy a kilencéves fiam bűvészdobozzal a kezében közölte: „Apa, most eltüntetek egy érmét.” Mosolyogva néztem végig a trükköt. Elsőre ügyetlennek tűnt, de a lelkesedése ragadós volt. Aztán jöttek az esti YouTube-maratonszerű bűvészvideók, ahol Hajnóczi Somától Danny Blue-ig sok mindent megnéztünk, a trükkjeik közül. A következő, ami történt? Elkezdtem bűvészkedni én is. Felzárkózni – apa módra. Kovács Sándor Zoltán üzleti tanácsadó véleménycikke. 

Ami meglepett: a legtöbb trükk nem bonyolult. Sőt, néha egészen egyszerűek. Egy kis kézügyesség, egy kis türelem (annál azért több, mint elsőre gondoltam), rengeteg gyakorlás és jó előadásmód – és máris kész a „varázslat”. De a lényeg nem maga a trükk, hanem a hatás. Az, hogy a közönség ne a kezedet nézze, hanem azt, amit mutatni akarsz.

Na, itt kapcsolódik be a képbe a mesterséges intelligencia.

A trükk egyszerű. A varázslat mögötte már nem.

Az AI rendszerek – legyen szó ChatGPT-ről, Google Geminiről vagy a Microsoft Copilotról – az utóbbi időben elképesztően nagy figyelmet kaptak. Sokan beszélnek róluk úgy, mint egy új ipari forradalom motorjai, mások pedig inkább veszélyforrásként tekintenek rájuk. Részben az is, de a valóság viszont – akárcsak egy bűvésztrükknél – se nem félelmetes, se nem földöntúli. Egyszerűen csak… nem ismerjük eléggé.

 A kkv vezetők gyakran azt látják, amit „megmutatnak nekik”
A kkv vezetők gyakran azt látják, amit „megmutatnak nekik”
Fotó: Depositphotos

A kkv vezetők gyakran azt látják, amit „megmutatnak nekik”. Egy színes prezentációt, egy mesterségesen generált képet, egy automatikus szövegjavaslatot. És azt hiszik: „Na, ez nekem is menni fog!” Aztán amikor meg kellene írni egy e-mail kampányt vagy egy ajánlatot generálni, valahogy mégsem jön össze.

Miért? Mert – és ezt sok AI-párti elfelejti kimondani – az AI-t is tanulni kell használni. Pont úgy, mint a bűvésztrükköt.

A figyelemelterelés mesterei – avagy mit nem mondanak el nekünk az AI-ról?

A bűvészek a figyelmedet terelik el: miközben a bal kezükben történik a „csoda”, a jobb kezük a zsebében matat. Valahogy így működik a globális AI-kommunikáció is. Miközben Sam Altman (OpenAI) és Sundar Pichai (Google) konferenciáról konferenciára járnak, és azt hirdetik, hogy az AI minden problémánkat megoldja, keveset beszélnek arról, hogy:

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo