Egy ilyen partinak (ami valójában „egy társasági eseménynek álcázott üzleti esemény”) az lenne a célja, hogy kötetlen körülmények között találkozhassunk, beszélgethessünk üzleti partnereinkkel, esetleg új, kellemes ismeretségeket kössünk, amelyek később üzlet lehetőségeket is megnyithatnak számunkra. Számos kérdés fogalmazódik meg ekkor…
Menni vagy nem menni?
A kérdésre mindenkinek magának kell megadnia a választ, azonban nem szabad elfelejteni, a döntés nemcsak személyes döntés, üzleti döntés is… Határozzunk bárhogyan, köszönjük meg a meghívást, és tájékoztassunk a partnerünket, hogy részt kívánunk-e venni a partin vagy sem. Amire ügyeljünk a válaszunknál:
- Akkor is válaszoljunk, ha nem áll módunkban részt venni.
- Válaszunkat – akár részt tudunk venni, akár nem - 24 órán belül közöljük.
- Azon a címen, e-mail címen, telefonszámon tájékoztassunk a partnerünket, amelyet a meghívójában megjelölt.
- Amennyiben elfogadtuk a meghívást, a részvételt nem „delegálhatjuk” valamelyik kollégánkra. Különösen súlyos sértés az is, ha – minden értesítés nélkül - nem megyünk el a partira, vagy az utolsó pillanatban jelezzük, hogy mégsem áll módunkban részt venni a rendezvényen.
A dress code meghatározása a házigazda joga. Ha elfogadjuk a meghívást, azt is vállaljuk, hogy a meghívóban szereplő valamennyi „feltételt” (érkezés időpontja, derss code, távozás időpontja, adományozás stb.) teljesítjük. Ha nem vagyunk biztosak abban, mire is gondolt a vendéglátó a dress code megadása során, ma már az internet is segíthet, ugyanakkor legvégső esetben „telefonos segítséget” is lehet kérni a házigazdától.
- Az alulöltözöttségre - ez inkább a férfiak gyengesége. (Például business causal „elvárt megjelenés” esetén, nem jó döntés a farmernadrág, kihúzott ing vagy póló, zakó, sportcipő összeállítás.)
- A túlöltözöttség - inkább a nők hibája. (Maradva ez előbbi példánál: business causal „elvárt megjelenés” estén, nem megfelelő - ha mégoly előnyös is - a koktélruha, illetve a drámai ékszerek…)
Talán az egyik legnagyobb mumus, hogy nem lesz ismerős az eseményen és feszélyezve ácsoroghatunk. Alkalmazzuk nyugodtan ilyenkor a „konferencia stratégia” egy-egy fogását:
- Beszédbe elegyedhetünk bárkivel, egy koktél, vagy a svédasztal apropóján.
- Közös vendéglátónk okán, nyugodtan odasétálhatunk egy „egyedülállóhoz” és akár olyan megától értetődő kérdést is feltehetünk neki a beszélgetés indításaként, hogy honnan, vagy mióta ismeri a vendéglátónkat…
Az aznap esti program remek beszédtéma lehet, mint ahogyan az étel, vagy italválaszték egy-egy különleges eleme is. „Jégtörésre” az örök klasszikusok is tökéletesen alkalmasak: a helyszínre jutás kihívásai, vagy – az időjárás…
Mikor érkezzünk? Mikor távozzunk?
Késni, nem elegáns. Vegyük komolyan a meghívóban az érkezésre megadott időtartamot vagy időpontot. Ha úgy éreznénk, hogy a meghívó nem ad elég támpontot, mikorra is várnak bennünket, nézzük meg a programot és érkezzünk úgy, hogy a program előtt még legyen időnk beszélgetni a vendéglátóval, illetve megismerkedni néhány vendéggel.
Az ügyfélparti egy néhányórás esemény. Ha pontosan maghatározott időtartamra szól a meghívás, a program (műsor, vacsora) végét követően, de a meghívóban megadott időtartam vége előtt illik távozni, ám nem „angolosan”. Vendéglátónknak köszönjük meg, hogy gondolt ránk és szívesen látott vendégei voltunk, illetve nyugodtan kifejezhetjük az iránti reményeinket is, hogy a jövő évben is jól alakul üzleti együttműködésünk.
dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu