Magazin
Büntethető vállalatok
A ma hatályos magyar büntetőtörvénykönyv szerint bűncselekményt csak természetes személy követhet el. Uniós csatlakozásunkat követően azonban hatályba lép majd az a 2001 végén elfogadott törvény, amely nálunk is bevezeti a jogi személy büntethetőségét, s ami – az unió ajánlása szerint – eszköz lehet a bűnszervezetek felszámolására. Megfelelő háttér nélkül azonban vétleneket is „büntethet”.
Uniós agrárpozíciók
A jelenlegi jövedelemnek körülbelül a négyszerese biztosítana tisztességes megélhetést a mezőgazdaságból élőknek, amikor már megérné a megtakarításokat fejlesztésbe visszaforgatni. Ezt 2006-ra talán elérhetjük, véli Németh Imre, az új kormány agrárminisztere, aki szerint az uniós csatlakozási tárgyalások során egyik fél sincs könnyű helyzetben. Reményei szerint azonban ésszerű kompromisszumok révén sikerülhet egy, a magyar gazdálkodók számára is kedvező ajánlatot kialakítani.
Vállalkozás az unióban
A sevillai csúcs után – úgy tűnik – felgyorsulnak az események: az unió még az ősszel, rendkívüli EU-csúcson bejelenti, hogy mely tagjelöltekkel szándékozik befejezni a csatlakozási tárgyalásokat a decemberi, koppenhágai találkozóig. Így talán reális, hogy már 2004 tavaszán bekövetkezik az első tíz tagjelölt, köztük Magyarország csatlakozása.
Nincs több kibúvó
Az egyaránt vágyott és félt EU-csatlakozás közelgő határideje, úgy tűnik, mozgósító erővel hat a hazai vállalkozások bizonyos köreiben. A csatlakozási tárgyalások során Magyarország egyik „gyenge pontjának” számító környezetvédelem területén rendkívül sok a teendő.
Kétezermilliárd forint sorsa
Nemzeti fejlesztési terv? Sokakat nem érdekel. Ezer-ezerötszázmilliárd forint? Nos, ez utóbbiról már lehet beszélni! De az előbbi nélkül nincs mit. Ahhoz ugyanis, hogy Magyarország az Európai Unióhoz csatlakozva, 2004 és 2006 között megkapja ezt a fejlesztési hozzájárulást a strukturális alapokból, még ez év végéig el kell juttatnia Brüsszelbe nemzeti fejlesztési tervét.
Szárnyaló euróárak
Mitől sikertörténet az elemzők szemében az euró, és miért érzik úgy az érintettek, állampolgárok, vállalkozók, hogy az életük nehezebb lett? A bevezetés valóban sikeres volt. Ám az azóta felszínre került várt és váratlan hatások bizony próbára teszik az unió gazdaságát és lakosait egyaránt.
Uniós futamok pénzre és demokráciára
Ezerkétszáz–ezerötszáz milliárd forint. Ekkora összeg áll a Magyar Köztársaság rendelkezésére az Európai Unióba való belépését követő másfél évben. Ki kapja, hogyan kapja, mire kapja? Milyen elvek alapján, milyen intézményrendszer keretein belül zajlik majd ennek az összegnek a lebontása, amelynek nagyjából a fele uniós forrásból, a másik fele hazai társfinanszírozásból származik? Felkészült-e a hazai területfejlesztési- és közigazgatási rendszer a feladat lebonyolítására?
Euró a kirakatban
Egyéves az euró bankjegy és érme. Némely országban elégedettek az új pénzzel, másokban nem. Az európolgárok nem felejtik régi valutájukat, egyharmaduk még mindig abban számol vásárláskor. S rövidesen újabb lecke következik: ez év nyarán megszűnik a kettős – a régi és az új valutát is feltüntető – árjegyzés.
Elektronikus unió
Az unióhoz csatlakozó országoknak sokáig azzal kellett szembenézniük, hogy egy mozgásban lévő, állandóan átalakuló, fejlődő Európához kell felzárkózniuk. „A vonat halad, és nekünk arra kell felszállnunk” – hangsúlyozták sokszor a szakértők. Most viszont az e-Európa-kezdeményezés révén egy száguldó ciklont kell megcélozniuk, és a lemaradók bizony nagyobbat esnek, mint ahogyan azt korábban valaha is elképzelték.
Vélemények a magyar euróról
Szabad-e sürgetni – miután jövő májusban belépünk az Európai Unióba – Magyarország csatlakozását a Gazdasági Monetáris Unióba, vagy nem? A hivatalos kormányzati és a Magyar Nemzeti Bank által is képviselt álláspont szerint mindent megteszünk annak érdekében, hogy az érvényes szabályok szerint mielőbb – tehát legkorábban 2007-ben – elfelejtsük a forintot, de ehhez persze teljesítenünk kell az úgynevezett maastrichti konvergenciakritériumokat, amit viszont nem könnyű megtenni.
„A lehető legrövidebb időn belül, de nagyobb gazdasági kilengések nélkül”
László Csaba a közelmúltban többször kifejtette a nyilvánosság előtt, hogy a kormány az eurózónához való mielőbbi csatlakozást tartja szükségesnek, és ennek érdekében mindent meg is tesz. A Piac és Profitnak adott nyilatkozata ennek tükrében kicsit meglepő, hiszen a pénzügyminiszter ezúttal a két lehetséges út közül egyértelműen a kiegyensúlyozott csatlakozás mellett teszi le a voksát.
„Súlyos veszélyektől kímélhetjük meg magunkat”
Oblath Gábor, a Kopint-Datorg tudományos tanácsadója szerint minél előbb csatlakoznunk kell az eurózónához, mert ezzel akadályozható meg, hogy a forint újabb spekulációs támadásoknak legyen kitéve. A maastrichti feltételeket persze teljesíteni kell.
„Nem azt mondom, hogy ölbe tett kézzel várjunk”
Inotai András, az MTA Világgazdasági Kutató Intézetének igazgatója szerint, ha elkapkodjuk az eurózónához való csatlakozást, akkor fennáll a veszélye annak, hogy lefékeződik az ország gazdasági növekedése, nő a munkanélküliség, és számos vállalat értékesítési problémákkal kerül szembe.
Az eltűnő vámhatár
Az európai uniós csatlakozással Magyarország az akkor már huszonöt országot tömörítő vámunió tagja is lesz. Az egységes belső piac tagországai vámmentesen bonyolíthatják le egymás közti forgalmukat, a kívülállók számára pedig általános szabályként nem lesznek kedvezmények.
Magyar kérdések, európai válaszok
Százötven kistérségét érint az az információs körút, amelyet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a kamarákkal és a szakmai szervezetekkel együttműködve február óta folytat. A rendezvénysorozatot Gérnyi Gábor, a Kis- és Középvállalkozások Integrációs Felkészítését Koordináló Főosztály vezetője mutatja be.
Pályázatírás az unióban
Magyarország idén kétszáznegyvenmillió, jövőre pedig hatszázmillió euró uniós támogatást szeretne kapni, ám erre csak akkor van esély, ha professzionális pályázatokat dolgozunk ki és nyújtunk be Brüsszelben, a Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódóan. De mitől jó vagy nem jó egy pályázat?
Euróra fel!
A rendszerváltás beteljesedését jelentené, ha Medgyessy Péter nyári bejelentésének megfelelően 2008. január 1-jétől megszületne a magyar euró. Ám ne feledjük: ez nemcsak jövőre, hanem az elkövetkező négy-öt évben is szigorú gazdaságpolitikát tesz szükségessé, és az ezzel járó társadalmi áldozatvállalást, sok-sok feszültséggel.
Dönt az uniós versenyhatóság
A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvényt az elmúlt években a magyar jogalkotók már harmonizálták az európai uniós versenyjoggal, a 2004. májusi csatlakozást követően a Gazdasági Versenyhivatal szakemberei és a magyar bírák tehát nem teljesen új helyzettel találják magukat szemben, ami a jogszabályok tartalmát illeti. Újdonság lesz viszont – a jelenlegi tagok számára is – az épp akkor induló új uniós versenyjogi rendszer.
Határtalan jövő - Zemplénben a határ és számos jogszabály eddig tényleges korlátként működött
Testközelből érzik az Európai Unió törekvésének valóra váltását a Sátoraljaújhelyen és környékén élők. Azt az igyekezetet, hogy az egyszerre csatlakozó országok szomszédos régióinak gazdasági, társadalmi helyzetét egy szintre hozzák, s kivédjék a határnyitás negatív hatásait: a munkaerő átzúdulását, az előnyök, hátrányok spekulatív kihasználását. Igaz, az üzleti élet helyi szervezői, amióta csak lehet, mindkét oldalon közvetlen kapcsolatot működtetnek Brüsszellel és egymással. De a két ország közötti jogharmonizáció még nem teljes, s az erőforrások sem egyformák. Vajon megbolydul-e a méhkas május 2-án az elfelezett városban és környékén?
Hol tart az eEurope?
Többek szerint az új gazdaság mint kiemelt téma felett eljárt az idő, most az Európai Unió kihívásaival kell foglalkozni. De vajon alapvetően más e kettő? Hiszen az új gazdaság az idő előrehaladtával egyre kevésbé új, ám újdonságai beépültek a napi gyakorlatba, áthatják az egész gazdaságot, sőt mindennapi életünket. Csatlakozásunkkal az unióhoz hazánk is része lesz annak az Európának, amellyel kapcsolatban 2000-ben Lisszabonban elhatározták: tíz éven belül a világ leginkább versenyképes gazdaságává válik. Az európai tudásalapú gazdaság létrejöttének elérését 2010-re kitűző Lisszaboni Stratégia valóra váltási programjának lassan a félidejénél tartunk.
A + jel elveszti jelentőségét.
Magyarország közepesen teljesített a csatlakozó és a tagjelölt országok mezőnyében az információs társadalom kiépítésében. Ez derül ki az eEurope+ program összegzéséből, amelyet az európai informatikai miniszteri konferencián ismertettek februárban, Budapesten. Az Európai Bizottság vállalkozásért és információs társadalomért felelős főbiztosa szerint a budapesti találkozó legfontosabb üzenete az volt, hogy a jelenlegi és az új tagállamok is egyetértenek a közös célokban: a határok nélküli, digitális, internetalapú információs és kommunikációs környezet megteremtésében.
Közösségi utakon
A közúti fuvarozókra és személyszállítókra vonatkozó uniós követelményeket számtalan jogszabály írja elő, amelyek többségét már alkalmazzuk, de még mindig vannak olyan rendeletek, amelyek a belépés pillanatában lépnek hatályba. Ezek minden korábbi korlátozást feloldanak.
Felértékelődött egészség
Az emberi erőforrás a legnagyobb vagyona ma egy vállalatnak. Éppen ezért lehetetlen hatékony működést feltételezni anélkül, hogy a cég - legyen kisebb, vagy nagyobb - odafigyeljen dolgozói testi-lelki egészségére. Az Európai Unióban évek óta hangsúlyos kérdés a munkahelyi egészség. Legutóbb idén nyáron Dublinban tartottak konferenciát a témában, az Európai Munkahelyi Egészség Elősegítése címmel.
Esélyesebb e-gazdaság
Kóka János gazdasági miniszterré történt kinevezésével alighanem megnőtt az esély arra, hogy felgyorsuljon az információs, illetve tudásalapú gazdaság létrejötte. A harmincas évei elején járó fiatalember ugyanis már hosszú évek óta IVSZ-alelnökként, majd -elnökként elkötelezte magát az információs technológiák használatának népszerűsítése, az információs társadalom és gazdaság fejlődésének felgyorsítása mellett. Vajon lehet-e érzékelhető eredményeket elérni a kormányzati ciklus hátralévő ideje alatt a gazdaság korszerű pályára állításában? - kérdeztük a frissen kinevezett minisztert.
Átlátható struktúra
Az Európai Unió szervezeti felépítése, döntéshozatali folyamatainak bonyolultság az unió természetéből adódik. Nemcsak az immár huszonöt tagállam nemzeti érdekeit kell összeegyeztetni, hanem a döntéseknek tükrözniük kell azokat a közösségi érdekeket, amelyeket az Európai Bizottság megjelenít, és figyelembe kell venniük az Európai Parlament által képviselt állampolgári érdekeket is. Mindezen túl más közösségi intézmények és lobbicsoportok is megpróbálják saját szempontjaik szerint befolyásolni a készülő döntéseket.
Huszonötök demokráciája
Az Európai Unió, ha kellett, mindig képes volt a megújulásra. Úgy tudott alkalmazkodni a változásokhoz, hogy közben sem a szakmai szempontok, sem a demokratikus működés nem sérültek. Most ismét megújulásra kényszeríti a fejlődés. Balázs Pétert, a még ideiglenesen hivatalban lévő, hamarosan leköszönő Európai Bizottság biztosát arról kérdeztük, hogy vajon a huszonöt tagország alkotta unióban hogyan jutnak érvényre a demokratikus működés alapelvei?
FÓKUSZBAN: NÉMETORSZÁG - Létszámjelentés
A magyarországi német vállalatok ügyvezetői 2004-ben átlagosan 14,7 millió forintot kerestek, legkedveltebb autójuk az Audi volt, és továbbra sem találtak elég szakképzett munkaerőt, bár a helyzet javul - állapítja meg a Német-magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a Kienbaum Management Consultants tanácsadó cég legfrissebb bérezési tanulmánya.
Egy év
A (majdnem) teljes jogú uniós tagság egyelőre kifizetett és kifizetetlen támogatásokat, olcsóbb élelmiszereket és néha kifejezett tudatlanságot is takar: a megkérdezett magyarok jó része úgy hiszi, nem mi választjuk meg az Európai Parlamentbe a képviselőinket, és úgy tudja, hogy az uniónak huszonkét tagja van. Az eltelt egy év alatt a kormányzati szereplőktől a sikerek történetét, az ellenzéktől a kudarcokét hallhatta a közvélemény, a legtöbben pedig úgy érezhették, nem sok minden változott.
FÓKUSZBAN: NÉMETORSZÁG - A szimpátia tartományai
Német kamarai segítséggel készült el a napokban egy átfogó tanulmány a magyar mikrovállalkozások uniós felkészültségéről. Német befektetők segítségével jönnek létre olyan magyarországi kutatóközpontok, amelyek a kisvállalkozások K+F-tevékenységét támogatják. S bár szinte minden német nagyvállalat évek óta jelen van már Magyarországon, a német tőkebefektetés továbbra is intenzív. Egyrészt a már meglévő üzemek bővítése révén, másrészt, mert a nagyokat követik a beszállítóik is. A hagyományos jó kormányközi kapcsolatok mellett a tartományiak és a vállalatok közöttiek is egyre intenzívebbek.
FÓKUSZBAN: NÉMETORSZÁG - Baden-württembergi elsőbbség
A hagyományosan legerősebb baden-württembergi iparági vállalkozások hazánkba elsősorban gépeket, autókat, alkatrészeket és elektromossági berendezéseket hoznak. És az utóbbi időben egyre több együttműködés születik a környezeti technológiák terén is.
INFOKOMMUNIKÁCIÓ: Áttörünk, vagy leszakadunk
Kísérleti és provokatív jelentés látott napvilágot az unióban. A holland elnökség felkérésére a PricewaterhouseCoopers azt vizsgálta, milyen pontok mentén kellene átgondolni a tagállamok infokommunikációs technológiai fejlesztéseinek irányait. A tanulmány tíz kitörési pontot jelölt meg, és nem kevesebbet állít, mint hogy ezek megvalósítása nélkül nem teljesülnek a lisszaboni célok, vagyis Európa 2010-re nem lesz a világ legversenyképesebb hatalma. Az Európai Tanács 2004 decemberében megvizsgálta a tanulmány ajánlásait, és azokat a hivatalos uniós politika szintjére emelte.
Pénzügyek: Túlértékelt euró
Nemkívánatosnak minősítették az átváltási árfolyamok szélsőséges bizonytalanságát és rendszertelen mozgását az euróövezet pénzügyminiszterei és az Európai Központi Bank elnöke, egyben aggodalmukat fejezték ki az euró erősödése miatt. Tavaly év végén kiadott közös nyilatkozatuk diplomatikus megfogalmazását a szakértők figyelemre méltónak találták, hiszen ehhez hasonlót utoljára 2000-ben, az euró gyengülése kapcsán adtak ki. Akkor a véleménynyilvánítást az európai bank nyíltpiaci beavatkozása követte. Vajon szükség lesz-e hasonlóra most is?
Vállalati kiszervezések: Off-shore-dilemmák
Az évek óta tartó tevékenységkihelyezés lendülete egyelőre töretlen. Az európai nagyvállalatok működésük racionalizálása érdekében sokszor döntenek a folyamatok standardizálása, esetlegesen szakértő cégre bízása vagy harmadik országba helyezése mellett. India és Kína olcsó és szakképzett munkaereje vonzó off-shore-helyszínné teszi ezeket az országokat, ám a legújabb felmérések szerint a kelet-közép-európai államok is kedvező terepet kínálnak a szolgáltatóközpontok kialakítására.
Munkavállalás: Felemás félelmek
Mintegy ötvenezer magyar dolgozik folyamatosan külföldön a hazai munkaközvetítők becsült adatai szerint. Pedig az uniós alapelv, a szabad munkavállalás elé számos tagország gördít akadályokat, féltve saját munkaerőpiacát a beáramló olcsó, külföldi munkaerőtől.
Felzárkózás: Kohéziós erők
Az unió Kohéziós Alapját azért hozták létre, hogy olyan, a gazdasági és társadalmi összetartás erősítését segítő nagyberuházásokat támogassanak, amelyek csökkentik a régiók közötti fejlettségbeli különbségeket. Magyarország részesedését tekintve a harmadik helyen áll, 2004-ben teljes keretét lekötötte.
MFB-képviselet: Előretolt hadállás
Szinte elsőként a hazai intézmények közül a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaság nyitotta meg irodáját Brüsszelben 1997-ben. A korai jelenlétnek mai napig érezhetők az előnyei a különböző lobbi- és szakmai szervezetekben betöltött pozíciók, illetve a kiépített személyes kapcsolatok révén. E szerepvállalás az elmúlt egy évben továbbmélyült, s nem csupán a teljes jogú tagság elnyerésének köszönhetően. Palicskó Csabát, a képviseleti iroda ügyvezető igazgatóját kérdeztük a kihelyezett iroda gyakorlati szerepéről.
Versenyképesség: Kudarc és perspektíva
Sokáig szinte egyáltalán nem beszéltek az Európai Unió politikusai, de még a kutatók sem az unió lisszaboni stratégiájáról. Mostanában viszont egyre több szó esik az öt éve megfogalmazott célkitűzésekről. Gács János kutató közgazdász, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa szerint a lisszaboni stratégia nem mondható szerencsés próbálkozásnak, az ez év márciusában és áprilisában megszületett módosított változat viszont már jobbnak ígérkezik.
Brüsszel figyel
Idén is kiderültek a hiányosságok az előző évek agrártámogatásainak felhasználásával kapcsolatban. Az Európai Bizottság 277 millió eurót követel vissza a tagállamoktól, jórészt a notórius szabálytalankodóktól: Spanyolországtól, Olaszországtól, Franciaországtól és Görögországtól. Az újonnan csatlakozók először jövőre tarthatnak az ellenőrzéstől.
Megbillenő unió
Mostanában csupa rossz hír érkezik az Európai Unió felől. Először két tagország népszavazásán megbukott az alkotmány, majd a luxemburgi csúcsértekezleten nem sikerült elfogadni a 2007-2013 időszakra szóló költségvetést. Richter Sándor, a bécsi Nemzetközi Gazdasági Kutatóintézet - The Vienna Institute for International Economic Studies - elemzője szerint lehet, hogy ez nem is olyan nagy baj, és az EU képes lesz profitálni a most kialakult helyzetből. Még másfél év van hátra az új költségvetési időszak indulásáig, bár ez, a történteket szemlélve, kevésnek tűnik ahhoz, hogy az unió tagállamai igazi megoldást találjanak a felmerült problémákra.
Erősödő szerepvállalás
Erős Jánost, a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaság vezérigazgatóját november közepén megválasztották az Állami Bankok Európai Szövetsége (EAPB) elnökének. Az elkövetkező két évre szóló megbízás pozitív hatással lehet az MFB szövetségen belül betöltött szerepére és a hazai fejlesztési politika technikai lebonyolítására.
Korlátlan szabadságok
Bár a Római Szerződés kimondja a szolgáltatások szabad áramlását, ez az elv mind ez ideig csak csekély mértékben valósult meg. Pedig az unióban a bruttó nemzeti termék és a munkahelyek közel hetven százalékát ez az ágazat adja. Éppen ezért az Európai Bizottság 2004 tavaszán kidolgozta a szolgáltatások szabad áramlásáról szóló irányelv tervezetét. A kutatások szerint is ily módon lehetne a leghatékonyabban növelni Európa versenyképességét. A szolgáltatások liberalizációjáról azonban máig nincs egyetértés.
Óévbúcsúztató büdzsék
Az európai honatyák és a tagállamok vezetői kompromisszumkészségükről tettek tanúbizonyságot 2005 decemberében. Elfogadták az idei büdzsét, az EU állam- és kormányfői pedig megállapodtak a 2007-2013-as időszakra szóló közös költségvetésről. Igaz, ez utóbbira az Európai Parlament még nem adta hivatalos áldását, ám az optimizmus nem elhamarkodott, hiszen lényegi változás nem várható. A hosszas és feszült tárgyalásokat követően kialakult helyzettel, úgy tűnik, a tagországok elégedettek lehetnek. Magyarország egész biztosan.
SoKo-ügy
Kommandósakciókkal, emberkereskedelem vádjával, járulék-nemfizetésről szóló gyanúsításokkal kezdődtek a SoKo-akciók magyar vállalkozók ellen Németországban, közvetlenül az uniós csatlakozásunk után. Ezek ugyan véget értek, az ügyben érintett cégek azonban nem lélegezhetnek fel: néhány vádemelés és a nyomozás lezárásáról szóló leveleken kívül nem történt semmi. A magyar-német tárgyalások lassan folynak, sem a magyar fél, sem a német nem tud és nem is kíván semmit tenni a független német ügyészség befolyásolására.
Távolról sem könnyebb
Minden EU-állampolgárnak adott a lehetőség, hogy az unión belül akármelyik országban vállalkozást alapítson, vagy egyéni vállalkozóként regisztráltassa magát. Magyarországon is számos feltételezés él arról, hogy egy vállalkozás pusztán azáltal, hogy egy másik, adózás és járulékok szempontjából kedvezőbb tagállamban jegyezték be, jelentősen csökkentheti terheit. A megállapítás elméletileg igaz, a gyakorlatban azonban ez mégsem ilyen egyszerű.
Az unió hullámain
Még be sem jelentették az áprilisi parlamenti választások után a megszorító intézkedéseket, elemzők máris azon tanakodtak, mennyivel lassul majd a magyar GDP növekedése a várható megszorító intézkedések miatt. A konvergenciaprogramot már ismerjük, a várható következményeit azonban még mindig csak becsülni tudjuk.
A fenntartható borágazatért
Európa messze a legnagyobb bortermelője és borexportőrje a világnak, még sincs minden rendben az ágazattal. Mára Amerika, Ausztrália borai egyre nagyobb részt hasítanak ki az európai borpiacból, sőt az újonnan nyílókon erősebben vannak jelen, mint a nagy múltú kontinens italai. Az európai borok egyre nagyobb hányadát lepárolják; ma a megsemmisítésre fordított összeg eléri a félmilliárd eurót évente.
Nyerő belépő
Románia jelentős munkaerőhiánnyal és ugyancsak jelentős infrastruktúra-fejlesztési piaccal kezdi meg uniós életét, miközben a presztízsharc helyett az együttműködést, az élősködők elhajtását választja.
Évfordulós tanulságok
Az év vége a számvetések ideje, így európai uniós tagságunk tanulságairól is érdemes néhány szót ejteni. Különösen most, hogy 2007 januárjától új költségvetési periódus indul, amelynek keretében 2013-ig mintegy 22,5 milliárd euró, éves szinten a hazai GDP legalább 3 százalékát kitevő forrás nyílik meg az ország számára. A hatékony felhasználás egyik záloga, hogy megfelelő kritikával tudjunk visszanézni az elmúlt időszakra.