Megbillenő unió

Mostanában csupa rossz hír érkezik az Európai Unió felől. Először két tagország népszavazásán megbukott az alkotmány, majd a luxemburgi csúcsértekezleten nem sikerült elfogadni a 2007-2013 időszakra szóló költségvetést. Richter Sándor, a bécsi Nemzetközi Gazdasági Kutatóintézet - The Vienna Institute for International Economic Studies - elemzője szerint lehet, hogy ez nem is olyan nagy baj, és az EU képes lesz profitálni a most kialakult helyzetből. Még másfél év van hátra az új költségvetési időszak indulásáig, bár ez, a történteket szemlélve, kevésnek tűnik ahhoz, hogy az unió tagállamai igazi megoldást találjanak a felmerült problémákra.

- Két hónappal a júniusi tárgyalások kudarca előtt ön írt egy tanulmányt, amelyben többféle szcenárióban vázolta a lehetséges költségvetési megoldásokat. Tehát számítani lehetett arra, hogy az eddigi uniós újraelosztási mechanizmus átalakításra szorul, és a mostani költségvetés elfogadása nem lesz zökkenőmentes?

- Az európai integráció egyedi jellemzője és feltűnően kiemelt fontosságú tényezője a források újraelosztása a tagállamok között. Ez a megalakulás óta mára egy szinte elhanyagolható szintről az unió bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) körülbelül egy százalékára nőtt. A 2004-es bővítéssel viszont relatíve szegény államok csatlakoztak, így a tagok gazdasági fejlettsége közti különbség jelentős. Sőt, ha Románia és Bulgária szóban forgó 2007-es csatlakozását is figyelembe vesszük, akkor a szélső érték valahol az akkori huszonhetek gazdasági fejlettségi átlagának harmincnégy-harmincöt százalékánál lesz. Tehát várható volt, hogy a 2007-2013-as pénzügyi folyamatok alakulásában tükröződni fognak a bővítéssel járó kihívások, hiszen a "jómódú" tagállamoknak mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, mint korábban. Ráadásul, miközben erősödik nettó befizetői pozíciójuk, maguk is - különösen Németország - komoly gazdasági nehézségekkel küzdenek.

2004 februárjában az Európai Bizottság (EB) közzétette javaslatát, és ennek nyomán az EU kötelezettségvállalásának mértéke vált az egyeztetések fő kategóriájává. A vita kiindulópontjául az EB 1025 milliárd eurós - azaz a hét évre szóló programok összkiadását a tagországok bruttó nemzeti jövedelmének 1,26 százalékában meghatározó - javaslata szolgált. A hat nettó befizető tag viszont a GNI egy százalékánál, 815 milliárd eurónál szerette volna a kötelezettségvállalás maximumát meghúzni. Ez utóbbi a kifizetések szintjén még kevesebb, a GNI 0,91 százalékát jelentette volna.

- A június 16-17-én tartott csúcsértekezleten mégis úgy tűnt, hogy a költségvetés bevételi oldalában még csak-csak megegyeztek volna a tagállamok, a brit visszatérítés kérdésében azonban nem sikerült közös nevezőre jutniuk. Az uniónak tehát egyelőre nincs költségvetése a 2006-ot követő hét évre. A dolgok ilyetén alakulásában szerepet játszott-e a csúcsértekezlet előtt alig néhány héttel megtartott francia és holland népszavazás negatív eredménye?

- Igen is, meg nem is. Az alkotmány két tagországban való elutasítása előtt sokan arra számítottunk, hogy Németország, az EU legnagyobb finanszírozója, nem fog engedni a kiadások egyszázalékos felső határából. Az alkotmány kapcsán meghirdetett népszavazások kudarca viszont új helyzetet teremtett. A tárgyalások során a luxemburgi soros elnökség azt javasolta, hogy a tagállamok GNI-arányos befizetését 1,056 százalékban állapítsák meg. Úgy tűnt, a tagországok, legalábbis Németország ezt elfogadta volna egyfajta gesztusként, hogy az unió megítélését negatívan befolyásoló népszavazások hatását mérsékelje. Tony Blair viszont nem volt hajlandó kompromisszumot kötni a brit visszatérítést illetően, vagyis az angolok továbbra is ragaszkodtak nettó pozíciójuk - deficitjük - jelentős részének visszatérítéséhez.

- A költségvetés módosítása hogyan érintette volna az új tagállamokat, köztük Magyarországot?

- A luxemburgi javaslat összesen tizenöt százalékkal csökkentette volna a költségvetést az Európai Bizottság által eredetileg javasolt kiadásokhoz képest, úgy, hogy a csökkenés leginkább a versenyképességi programok területén ment volna végbe. Az új tagországok, így Magyarország számára is, ez viszonylag kedvező megoldás lett volna, hiszen a most csatlakozott országokat leginkább érdeklő kohéziós pénzek mindössze 9,3 százalékkal zsugorodtak volna a javaslat alapján. Látni kell, hogy a kiadások három nagy csoportja három különböző elvi megközelítést tükröz.

A mezőgazdasági programok a világpiaci verseny hatásaitól védik a termelőket, a kohéziós alapok a gyengébb országok és régiók versenyképességének megerősítését célozzák, a versenyképességi programok pedig a már most kiemelkedő versenyképességűek, azaz a legjobbak gyors növekedését segítik. Ez utóbbinál valószínűleg csak a legfejlettebb országok rúgnának labdába. A kompromisszumos luxemburgi javaslat - lényegében a lisszaboni célkitűzések megvalósításának terhére - a kohéziós célokra helyezi a hangsúlyt. Hiába fontosak a lisszaboni célok, ha nincs rá pénz.

- Tehát az angolok voltak a megegyezés kerékkötői?

- A rabatt csak őket érinti, így ez a probléma máshol nem alakulhatott ki. De például Olaszország is jelezte, hogy ha az elmaradottabb dél-olasz területekre jutó források nagyságát befolyásolja a kohéziós alapok csökkenése, ők sem szavazzák meg a beterjesztést, és más országok is hangot adtak a javaslattal szembeni elégedetlenségüknek.

- Valójában, ki hangosabban, ki halkabban, a nettó befizető államok lázadnak a költségvetési mechanizmus ellen. Évtizedek óta Németország cipeli a hátán a legnagyobb terhet. Rajta kívül Anglia, Ausztria, Svédország, Hollandia és Franciaország szintén többet ad, mint kap. De például Finnország nem tekinthető szegény országnak, mégis közel nulla pozíciót tud elérni. Ezt a modellt nehezen lehetne igazságosnak nevezni. Meddig lehet elvárni a fejlettebb országoktól, hogy finanszírozzák a fejletlenebb tagállamok működését?

-Valóban, az EU költségvetése áttekinthetetlen, igazságtalan, és még az sem biztos, hogy a programokra elköltött pénzek célt érnek. Egy kutatás érdekes összefüggésekre világított rá: eszerint a regionális különbségek enyhítésével párhuzamosan lassul a gazdasági növekedés. Görögország esetében például egyértelműen így történt. Ez viszont a kohéziós alapok értelmét kérdőjelezi meg. Az unió történetében amúgy nem ismeretlenek a nehéz helyzetek, hiszen létrejötte óta a felmerülő bajok megoldása révén fejlődik. Az eredetileg hat tagállamra és egészen más programokra kialakított költségvetés is evolutív módon alakult: az újabb és újabb funkciók megjelenésével ad hoc módon változott. A költségvetés legsúlyosabb igazságtalanságai közül az egyiket a tagállamok által arányosan finanszírozott brit rabattal kompenzálták, a másik - Németország túlzott pénzügyi terhelésének ésszerű csökkentése - viszont a mai napig nem megoldott.

Bár az egyensúlytalanság tompítása érdekében 2002 óta Németország, Ausztria, Svédország és Hollandia visszakapja az angol rabatt rájuk eső befizetésének hetvenöt százalékát, de ez csak felszíni kezelés. A baj mélyebben van. Eddig soha nem volt egy pont, amikor az uniós döntéshozók újragondolták volna a működés filozófiáját. Most, úgy tűnik, elérkeztünk ehhez a ponthoz, ahonnan a régi módon nem lehet továbblépni. Ezt akár meg is köszönhetjük Tony Blairnek.

- Az utóbbi hónapokban pofonok sorát kapta az unió. Lehet, hogy ez kikényszeríti a működés újragondolását és egy új költségvetési modell kidolgozását?

- Két markáns irány lehetséges. Az egyik, hogy néhány hónap múlva újból összeülnek a tagországok államfői, és megpróbálnak megegyezni az elvek módosítása nélkül. Kérdés, hogy van-e értelme a nehezen kikényszerített kompromisszumoknak, amikor mindenki tudja, hogy igazán jó megoldást nem eredményeznek. Valami hasonló történt az Agenda 2000 esetében is, akkor szintén egy év alatt kellett tető alá hozni a költségvetést. Ennél szimpatikusabb, ámde veszélyesebb megoldás lenne, ha az eddigi mechanizmustól teljesen elszakadva a jelen helyzetre, vagyis a huszonötökre alakítanák ki a pénzek beszedésének és elosztásának mikéntjét. Középtávon minden tagállam jobban járna egy átlátható, igazságos költségvetéssel. A gond csak az, hogy egy új ruha elkészítésére kevés a hátralévő egy év, míg a régit elég foltozni. Jobb lett volna, ha három éve történik mindez. Egy biztos, a mainál méltányosabb költségvetésre van szükség.

- Milyen lenne a méltányosabb költségvetés?

- Például olyan, amelyben a bruttó nemzeti jövedelem bizonyos százalékában határoznák meg a befizetés mértékét. Ezzel minden ország a saját erejéhez képest ugyanolyan nagyságú terhet vállalna. Lépni kellene a nettó pozíciók igazságosabb terelgetésében is. Az angol rabatt helyett lehetne egy küszöbérték a negatív nettó pénzügyi pozícióra, és az e fölötti befizetések bizonyos százalékát bármely tagállam visszakapná. A bizottság eredeti, 2004 februárjában publikált javaslatában 0,35 százalékban határozta meg ezt az értéket, és az ezt meghaladó befizetések hetven százalékát osztotta volna vissza az országoknak. De azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a kohéziós alapokból kapott pénzek jelentős részét a fogadó országok importra költik. Tehát, ahogyan egy korábbi tanulmányból kiderül, az uniós forrásból finanszírozott beruházásokhoz kötődő importvásárlások révén a befizetések egy része visszakerül a nettó befizető országokhoz. Az unió nettó haszonélvezőinek viszont be kell látniuk, hogy egy ország működését nem lehet pusztán az EU-pénzekre alapozni. Az integrációból számos más előny is származik.

Az EU-költségvetés rejtélyei
A bonyolult mechanizmusokon nyugvó, nehezen átlátható újraelosztási modell először 1988-ban, a Delors I. csomagban fogalmazódott meg. Az Európai Unió első koncepciózus költségvetésében öt évre, 1992-ig határozták meg a tagállamok hozzájárulását és részesedését az integráció különböző programjaiból. Az ezt követő Delors II. költségvetési csomag már hét évre szólt, mint ahogyan a programokat 2006-ig determináló Agenda 2000 is. A mostanihoz hasonló vitáktól tartva 1995-ig a tagállamok nettó pozíciója a szélesebb nyilvánosság előtt titkolt adat volt. A sajátos módon működő EU-költségvetési mechanizmus lényege - a nemzetállami büdzsétől eltérő módon -, hogy a tervezés szintjén sem többlet, sem hiány nem lehetséges, vagyis a kifizetéseket a különböző mértékű tagállami hozzájárulások egyértelműen meghatározzák. A bevétel kisebb részét a tagországok által beszedett vámok és a hozzáadottérték-adó bizonyos hányada adja - mindkettő tagállamonként nagyon eltérő összeg -, körülbelül háromnegyedét pedig a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) nemzetenként ugyanolyan százalékban meghatározott részének befizetése. A minden tagállam által elfogadott bevételi oldal függvényében alakul a hétéves költségvetési időszak elején meghatározott programokra igényelhető uniós hozzájárulások mértéke. A helyzetet bonyolítja, hogy a tárgyalások során a tagállamok a kötelezettségvállalás nagyságában egyeznek meg, a tényleges kifizetések összege azonban ennél alacsonyabb. A 2006-2013-as időszakra például 10 százalékos különbség várható az új belépők miatt. Az első költségvetés megszületése óta Németország és Anglia ennek az újraelosztási mechanizmusnak a nagy vesztesei.

Budapesti kompromisszum
Ideiglenes, három évre szóló költségvetés kidolgozását javasolta a magyar miniszterelnök az Európai Szocialisták Pártja Tanácsának június 24-én Bécsben tartott ülésén arra az esetre, ha a brit elnökség idején nem sikerül a 2007-2013-as időszakra szóló költségvetést elfogadni. A budapesti formula szerint a 2006 januárjától kezdődő osztrák elnökség idején a britet megelőző luxemburgi elnökség által kidolgozott ötödik - a luxemburgiak szerint még optimális elosztási - variáción alapuló, három évre szóló átmeneti pénzügyi perspektíva kidolgozása lenne a megoldás. Gyurcsány Ferenc egyúttal sürgette a tagállamokat, hogy próbálják a jelen realitásaihoz igazítani az EU büdzséjét egy széles körű reformmal. Azt kell szem előtt tartani, hogy a versenyképesség ugyanolyan fontos legyen, mint a stabilitás, mert "a versenyképesség a jövő stabilitása" - fogalmazott a magyar kormányfő. Somogyi Ferenc külügyminiszter a javaslatról tartott sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott, hogy Magyarországnak és az újonnan csatlakozott többi országnak a legrosszabb kompromisszum is jobb, mint az, ha az uniónak 2007-től nincs költségvetése. Budapesti tartózkodásán John Prescott, az Egyesült Királyság miniszterelnök-helyettese tájékozódott a javaslatról, véleménye szerint azt mindenképpen az Európai Tanács napirendjére kell tűzni. Catherine Colonna francia Európa-ügyi miniszter július elején Budapesten viszont azt hangsúlyozta, hogy jobb lenne minél előbb jóváhagyni a hétéves költségvetést, s csak ha nincs megállapodás, akkor gondolkodni alternatívákról, a budapesti kompromisszumos javaslatról pedig csak annyit mondott, hogy az a vita egyik eleme lehet. Dalia Grybuskaite, az EU költségvetési biztosa ennél kategorikusabban fogalmazott: szerinte az uniós tervezés hét évre szól, így a hároméves büdzsé nem járható út, ráadásul az új tagállamok számára sem kedvező. Hogy szükség lesz-e átmeneti megoldásra, az még nyitott kérdés, mindenesetre Tony Blair brit miniszterelnök kijelentette: a soros brit EU-elnökség alatt mindent megtesznek annak érdekében, hogy az év végéig megállapodás szülessék a büdzséről.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo