A 2024 januárja és 2025 júniusa között zajló nemzetközi projekt hazai szakasza öt magyar autóipari beszállító tapasztalatait dolgozza fel. A tanulmány a későbbiekben lesz elérhető. A közös téma az elektromos autók gyártására való átállás és az azt övező közép-európai gazdasági stratégiák, külföldi partnerként a prágai University of Economics and Business, a varsói SGH Warsaw School of Economics, a belgrádi Institute of Economic Sciences és a pozsonyi Pan European University vett részt benne – számol be róla a HVG.
Fotó: Pixabay
Általánosságban az szűrhető le belőlük, hogy az EV-gyártásra való átállással teljesen más rendszer épül fel az ellátási láncokban, mint ami a robbanómotoros korszakban megszokott volt. Régen maguk az autógyártó cégek voltak a piramis csúcsán, az új rendszerben viszont már az akkumulátorgyártó lép elő kvázi rendszerintegráló szereplővé, és ő határozza meg a beszállítók pozícióját is.
A hagyományos felállás az, amikor az EV-gyártók leszerződnek helyi és külföldi akkubeszállítókkal. Az új rendszerben azonban megvalósulhat a vertikális integráció autó- és akkugyártó között, mint például a Tesla nevadai gigagyárában, ahol autó mellett a bele való akkumulátort is gyártanak, de hasonló a helyzet a Volvónál is, mely felvásárolt egy akkugyártót. Ami attól még nem zárja ki, hogy más akkugyártókkal is együttműködjön.