A pénzügyi szektor folyamatosan fejlődik, miközben alacsony növekedésű és kamatozású környezettel, valamint geopolitikai bizonytalanságokkal kell szembenéznie. Ebben a dinamikus környezetben a technológiai innováció, különösen a mesterséges intelligencia válik meghatározóvá.
Fotó: Depositphotos
A Deloitte legfrissebb FSI Predictions elemzésében rámutat, hogy az AI-eszközök forradalmasíthatják a szoftverfejlesztést a banki szektorban is. 2028-ra akár 20-40 százalékkal csökkenthetik a szoftverberuházási költségeket, ami mérnökönként évente akár 1,1 millió dolláros megtakarítást is eredményezhet. Ez a hatékonyságnövekedés a szoftverfejlesztési életciklus (System Development Life Cycle – SDLC) minden szakaszában megnyilvánulhat.
„Azok a vállalatok, amelyek időben felismerik és felkarolják ezeket a változásokat, és innovatív módon közelítik meg a technológiai átalakulást, vélhetően kiváló helyzetbe kerülnek a következő évtizedben a piacon. A generatív AI például jelentősen csökkentheti az operációs költségeket a bankoknál, és a banki vezetők többsége szerint az AI 2025-re kulcsfontosságúvá válik az üzleti stratégiájukban” – fogalmazott Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere.
Új lehetőségek és kihívások a pénzügyi szolgáltatásokban
Az AI alkalmazása messze túlmutat a szoftverfejlesztésen. Az intelligens technológiák révén az ügyfélszolgálat is gyökeresen átalakul: a személyre szabott, 0-24 elérhető szolgáltatások, mint például az arcfelismerés vagy a hangvezérlés, mindennapossá válnak. Emellett az AI jelentős mértékben hozzájárulhat a csalások elleni küzdelemhez is, például a biztosítási szektorban a hamis kárigények kiszűrésével.