Vélemények a magyar euróról

Szabad-e sürgetni – miután jövő májusban belépünk az Európai Unióba – Magyarország csatlakozását a Gazdasági Monetáris Unióba, vagy nem? A hivatalos kormányzati és a Magyar Nemzeti Bank által is képviselt álláspont szerint mindent megteszünk annak érdekében, hogy az érvényes szabályok szerint mielőbb – tehát legkorábban 2007-ben – elfelejtsük a forintot, de ehhez persze teljesítenünk kell az úgynevezett maastrichti konvergenciakritériumokat, amit viszont nem könnyű megtenni.

Ahhoz, hogy hazánk csatlakozhassék az euróövezethez, meg kell felelnie néhány alapvető gazdasági követelménynek. Ez nem könnyű feladat. No nem azért, mert megoldhatatlan, hanem azért, mert ha például az árstabilitás a cél, akkor annak áldozata lehet a gazdasági növekedés; ha meg nincs növekedés, egyaránt bajok lesznek a foglalkoztatottsággal és az államháztartással.

Elmélet és gyakorlat, elvek és hétköznapok


Féljünk-e vagy megijedjünk? Az elméleti szakemberek is megosztottak. Vannak, akik azt állítják: Magyarországnak nincs tartósan szüksége a forintra, illetve gazdaságpolitikai eszközként az önálló monetáris politikára, mert sok baj származik belőlük és kevés jó. Tehát minél előbb be kellene vezetni az eurót, de nem túlértékelt árfolyamon. S a gyors hazai bevezetésről széles körű társadalmi egyeztetést kell létrehozni, ennek alapján aztán kidolgozható egy középtávú társadalmi-gazdasági megállapodás, ami mérsékelheti az eurózónához való csatlakozás költségeit, a vele járó feszültségeket.

Mások viszont azt hangsúlyozzák: túlságosan sokba kerül a csatlakozás költségvetési feltételeinek a teljesítése 2005-ig. Félő, hogy elsietve a döntést, a forint túlságosan magas árfolyamon kapcsolódik majd az euróhoz, ami rontja a versenyképességünket; és ha nem mi magunk döntünk a fiskális szabályokról, indokolt állami kiadások kerülhetnek veszélybe, fontos állami beruházások maradhatnak el.

A gyakorlati, vállalati szakemberek ugyancsak megosztottak attól függően, hogy importálnak vagy exportálnak-e elsősorban; hogy van-e esélyük a határok lebontása utáni versenyben új piacok szerzésére, vagy inkább a már meglévő kerül veszélybe; hogy milyen ágazatban – iparban, kereskedelemben, turizmusban stb. – érdekeltek. Mérlegelnek, hogy előnyük származik-e majd abból, ha nincs árfolyamkockázata a hitelfelvételnek, a tőkekivitelnek; és vajon ki jár jobban azzal, ha az árak Budapesten is egységesen euróban jelennek meg a kirakatokban, ők vagy a külföldi versenytársak.

A magánembereket még nem igazán foglalkoztatja a forint leváltása a közös valutával. Akit igen, az inkább érzelmi töltéssel beszél róla, illetve aggódik, hogy ha a statisztikai adatok nem is bizonyítják majd, vajon az ő fogyasztói kosarában szereplő áruk és szolgáltatások ára megemelkedik-e az átváltáskor. De hát ez még messze van, nem egy háztartás napi gondjai közé tartozik! – teszik hozzá.

A sietség veszélyeket rejt

A Gazdasági Monetáris Unió (Economic and Monetary Union, EMU)-beli tagságot megelőzően az EU az úgynevezett ERM2 árfolyamrendszerhez való csatlakozást ajánlja, amiben a fő cél az infláció csökkentése és a kivitel versenyképességének a megőrzése együttesen, és nem egymás rovására. A magyar jegybank az euró bevezetésekor lényegében már erre törekedett, igaz, vannak, akik úgy vélik, egy évet megkésve.

Az euróra való áttérés idejének a lerövidítése elsősorban azért veszélyes, mert túlságosan gyorsan kellene megfelelni az árstabilitást és az államháztartási hiányt korlátozó előírásoknak.

Vannak szakemberek, akik szerint az ERM2-be való belépést is el kell halasztani addig, amíg az infláció és költségvetési deficit nem került stabilan egy biztonságosnak mondható szint alá. Mások azonban éppen azt javasolják, hogy az árfolyam-mechanizmushoz az európai uniós tagsággal egy időben kössük hozzá magunkat, mivel ez üzenet a külföldi spekulációs befektetőknek, és határozott támogatást kaphatunk, ha támadás indulna a forinttal szemben. Viszont az ERM2-nek való megfelelés kisebb feszültségekkel jár, mint az EMU-tagság kritériumainak gyorsított teljesítése.

Az természetes, hogy a különböző országok nem követhetik mechanikusan ugyanazokat a szempontokat, hiszen más a teendő ott, ahol nagy az államadósság, mint ott, ahol nincs; és más, ahol van már fejlett infrastruktúra, mint ahol hiányzik. Ezt alighanem az unió is belátja, hiszen egyre többet lehet olvasni arról, hogy átdolgozzák a „stabilitási paktumot”. Talán ez is egy érv amellett, hogy semmit nem szabad elkapkodni. Vagy épp ellenkezőleg?

EMU

A Gazdasági Monetáris Unió (Economic and Monetary Union, EMU) 1991 januárjában tizenegy országgal indult, majd kiegészült Görögországgal. A tagok a pénzügyi politika két területén mondtak le önállóságukról: az Európai Központi Bankra ruházták a monetáris és az árfolyam-politika alakítását. Az uniós csatlakozásnak nem feltétele az EMU-tagság, de arra minden államnak köteleznie kell magát, hogy mielőbb igyekszik megfelelni az EMU-kritériumoknak, s addig is részt kell vennie az Európai Unió gazdasági egyeztetési mechanizmusában, ami a közös érdekek és követelmények figyelembevételét jelenti.

Maastrichti kisszótár

Árstabilitás: akkor teljesül, ha egy tagállam inflációs rátája a vizsgálatot megelőző egyéves időszakban a legjobb eredményt felmutató legfeljebb három tagállam átlagos inflációs rátáját legfeljebb 1,5 százalékponttal haladja meg.

Árfolyam-stabilitás: azt jelenti, hogy egy tagállam a vizsgálatot megelőző legalább két éven keresztül komoly feszültségek nélkül az Európai Monetáris Rendszer (ERM) árfolyam-mechanizmusa által előírt normál ingadozási sávokon belül maradt; így különösen azt, hogy ugyanezen időszak alatt a tagállam saját kezdeményezésére nem értékelte le valutájának bilaterális középárfolyamát valamely másik tagállam valutájával szemben.

Kamatkonvergencia: e kritériumnak akkor felelhet meg egy ország, ha a vizsgálatot megelőző egyéves időszakban az árstabilitást illetően legjobb eredményt felmutató, legfeljebb három tagállam átlagos nominális hosszú távú kamatát legfeljebb 2 százalékponttal meghaladó kamattal rendelkezik.

Költségvetési fegyelem: akkor teljesül, ha a vizsgálat időpontjában a tagállam nem áll a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsa által „a túlzott hiány fennállásáról hozott határozat” hatálya alatt.

Túlzott hiány: két mutató, az államháztartási hiány, illetve az államadósság GDP-hez viszonyított alakulása alapján vizsgálják; közösségi előírások szerinti referenciaérték az előbbire 3, az utóbbira 60 százalék. Ezt meghaladó értékek esetében a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsa – minősített többséggel – dönt arról, hogy fennáll-e az adott a tagállamban a túlzott hiány. (A döntés során figyelembe vehetik, hogy az államháztartási hiány ugyan meghaladja a referenciaértéket, de jelentős mértékben és folyamatosan csökkent, és elért egy referenciaértékhez közeli szintet; illetve a referenciaérték túllépése csak kivételes és átmeneti, és az arány közel marad a referenciaértékhez; vagy hogy az államadósság meghaladja ugyan a referenciaértéket, de elegendő mértékben csökken, és kielégítő ütemben közelít a referenciaértékhez.)

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo