A mesterséges intelligencia mostanra széles körben elfogadott a globális gazdaság minden szektorában, beleértve a pénzügyet, oktatást, közlekedést, gyártást, mezőgazdaságot, egészségügyet, kiskereskedelmet és médiát. Az AI-ismeretek, a felelős használat, az irányítás és a szabályozás azonban nem tud lépést tartani az AI bevezetésének gyorsaságával. Számos szervezet implementál gyorsan AI megoldásokat anélkül, hogy megfelelő figyelmet fordítana az átláthatóságot, az elszámoltathatóságot és az etikai felügyeletet biztosító struktúrák kialakítására.
Fotó: Depositphotos
A KPMG Melbourne-i Egyetemmel együttműködésben végzett kutatása elsősorban azzal a céllal készült, hogy átfogó képet kapjon az emberek AI-al kapcsolatos bizalmáról, használati szokásairól és attitűdjeiről — arról, hogyan látják annak hatásait, valamint milyen elvárásaik vannak az AI jövőbeli alkalmazásával, irányításával és szabályozásával kapcsolatban. A kutatás szakértői ehhez 47 országból több mint 48 ezer ember véleményét kérték ki.
Globális trendek
A KPMG Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence 2025 globális kutatása szerint munkája során négyből három dolgozó közvetlenül és tudatosan használ AI-t, és közülük sokan hetente rendszeresen élnek ezzel az eszközzel. Leggyakrabban az általános célú generatív AI eszközöket alkalmazzák, és sokan inkább az ingyenesen, nyilvánosan elérhető megoldásokat, például a ChatGPT-t választják a munkáltató által esetlegesen biztosított, a vállalati működésbe integrált eszközök helyett. A munkavállalók több mint fele nem árulja el, amikor AI-t használ a feladatai elvégzéséhez, és az AI által létrehozott tartalmat sajátjaként tünteti fel. Diákoknál ez az arány kétharmad.