Lehull a lepel, mit gondolnak a magyarok a mesterséges intelligenciáról

A KPMG és a Melbourne-i Egyetem közös nemzetközi kutatása szerint az emberek bár egyre többször használják a mesterséges intelligenciát, sokan bizonytalanok az AI-jelenséggel kapcsolatban. A felmérés szerint a megkérdezettek jelentős része már rendszeresen alkalmazza az AI-t. Többségük szívesen használja, és úgy is látja, hogy az AI használata számos előnnyel jár, azonban számos esetben nem elég körültekintően alkalmazzák e technológiát, ami növeli az anyagi és reputációs kockázatokat – állapítja meg a KPMG Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence 2025 (Bizalom, attitűdök és AI-használat) című friss nemzetközi kutatása.

Nagyon jelentős mértéket ölt a diákok AI-függősége: a gyors adaptáció az ő esetükben ugyan örvendetes, de, több mint háromnegyedük azt állítja, nem tudja elvégezni a feladatait AI segítsége nélkül, és inkább az AI-t használja a megoldásokhoz, ahelyett, hogy maga tanulná meg azokat. Tízből nyolc diák szerint az AI jelenléte miatt kevesebb energiát fektetnek a tanulásba és a vizsgákba, mert tudják, hogy számíthatnak a technológiára. Ők előnyként említik a hatékonyságnövekedést és a túlterhelés csökkenését, de az AI sokak szerint akadályozhatja a kritikai gondolkodás és az együttműködési készségek fejlődését.

A megbízhatóság kulcsfontosságú

A trend egyértelmű: egyre több valós munkafolyamatba ágyazódik be az AI, szinte már támogató kollégaként tekinthetünk rá. Az azonban már más kérdés, mennyire bíznak a felhasználók AI-ban. A válaszadók több mint fele bizalmatlan, ez különösen a fejlett gazdaságokra jellemző. A KPMG felmérése szerint erős társadalmi igény mutatkozik az AI szabályozására: a válaszadók 70 százaléka szerint szükség van erre. Globális perspektívában sokan azonban úgy vélik, hogy a jelenlegi törvények nem elegendőek, ez pedig a szabályozásokkal kapcsolatos lakossági tájékoztatás és tudatosság növelésének szükségességére is rámutat, ugyanakkor az EU egyébként komoly lépéseket tett mind a szabályozásban, mind ennek kommunikációjában a közelmúltban. Ezt támasztja alá az is, hogy a KPMG kutatási programja azt mutatja, hogy 2022 vége, a ChatGPT megjelenése óta az AI hétköznapi használata erősen terjedni kezdett. Ez a növekedés azonban együtt jár azzal, hogy az emberek egyre jobban aggódnak az AI miatt. Az AI iránti lelkesedés fokozatosan egy reálisabb és mértékletesebb értékelés irányba mozdult el, figyelembe véve az AI képességeit és korlátait, előnyeit és kockázatait, valamint a megbízható AI alkalmazásával kapcsolatos megerősítés iránti növekvő igényt. „Az AI jelentős hatást gyakorol a munka világára, az oktatásra és a gazdaságra, ezért a nyilvánosság bevonása kulcsfontosságú az AI-ról szóló párbeszéd során. A jövő vállalati stratégiáinak sikere elképzelhetetlen összehangolt, felelős digitális/talent stratégia nélkül” – állítja Rózsai Rezső, a KPMG Magyarország vezérigazgatója.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo