A mesterséges intelligencia 2025-ben már nem csupán jövőkutatók kedvenc témája, hanem a mindennapi vállalkozói működés szerves része. A McKinsey legfrissebb elemzése szerint a generatív AI évente 2600 – 4400 milliárd dollárnyi termelékenységi potenciált rejthet világszinten. A kutatás 63 tipikus üzleti felhasználási esetet elemzett, és kimutatta, hogy a legnagyobb hatás három területen várható: marketing és értékesítés (bevételnövekedés 3-15 százalék, ROI-javulás 10-20 százalék), szoftverfejlesztés (20-45 százalék termelékenységnövekedés bizonyos tevékenységek esetén), valamint ügyfélszolgálat, ahol a generatív AI bevezetése a funkció jelenlegi költségeihez viszonyítva 30-45 százalákkal növelheti a hatékonyságot.
A McKinsey szerint a generatív AI-alkalmazásokból származó érték mintegy 75 százaléka négy területen koncentrálódik: ügyfélkapcsolatok, marketing és értékesítés, szoftverfejlesztés, valamint kutatás-fejlesztés. Ilyen részterület lehet az ügyfélinterakciók támogatása, marketing- és sales-tartalmak előállítása, illetve kódírás felgyorsítása. A jelentés kiemeli: az AI akkor teremt valódi üzleti értéket, ha tudatosan a szervezeti stratégiához igazítva vezetik be, és nem önmagában vagy önmagáért.
Hol érdemes kezdeni?
Magyarországon az Európai Bizottság Digitális Évtized jelentése alapján a vállalkozások digitalizációs lemaradásban vannak. Ez egyben hátrány és lehetőség: aki időben lép, versenyelőnyhöz juthat a hazai piacon.
Egy kkv-nak nem érdemes azonnal komplex, drága AI-megoldásokba ugrania. A legtöbb érték gyorsan és költséghatékonyan érhető el olyan területeken, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a mindennapi működéshez: