Cégvezetés & irányítás cikkek
Így lesz eredményes az üzleti ebéd
Ha egy új ötlet kapcsán puhatolóznánk vagy egyszerűen csak jó lenne az iroda formálisabb légkörét kicsit lazábbra cserélni, esetleg olyan partnerrel vagy témáról tárgyalnánk, amely nem tartozik a munkatársainkra, egy üzleti ebéd megfelelő keret lehet mindezekhez.
Bárkinek találni helyet a munkaerőpiacon
Társadalmi vállalkozó, vezető szakértő és háromgyermekes anya, Ashoka-tag, aki a semmiből hozott létre egy, a felnőtt fogyatékos társadalom munkába integrálását elősegítő országos hálózatot. Egy átlagos pörgős munkanap reggelén kérdeztük Dávid Andreát.
Négy tipp kezdőknek a könyvelés útvesztőihez
Hacsak nem végzett számvitelt, a könyvelés szó hallatán valószínűleg lúdbőrözni kezd a háta. A kezdő vállalkozók számára pedig még inkább ijesztő lehet a könyvelés világa. Adunk néhány tippet az ismerkedéshez a számlákkal és pénzügyi műveletekkel.
Ne dőljünk be az előítéleteknek!
A megváltozott munkaképességű munkavállalók alkalmazásához egyre nagyobb állami és uniós támogatás kapcsolódik. Ennek ellenére sok a félreértés és a tisztázatlan kérdés a témában. Szakértőnk segít eloszlatni ezeket!
Legyen Ön is startup!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.
Bevált praktikák túlterheltség ellen
Az idő mára talán a legfontosabb és a legszűkebben rendelkezésre álló erőforrássá vált, bár úgy teszünk, mintha végtelenül rendelkezésre állna. Egy elfoglalt ember azonban megfelelő időgazdálkodás híján hamar a végkimerülés állapotába juthat, és nem kerülheti el a hibákat sem.
Miért olyan nehéz jó vezetőt találni?
Az egyik legfontosabb döntés egy vállalat működése során a vezetők kiválasztása - állítja a Gallup felmérése. Mégis rendszerint rosszul választanak, méghozzá ijesztő arányban: a válaszadók véleménye szerint 82 százalékban nem sikerült megfelelő embert választani a megfelelő pozícióra. De miért olyan nehéz ez?
3 dolog, amit ne mondjunk bemutatkozáskor
Bemutatkozhatunk úgy, hogy még egy hét múlva is emlékezzenek ránk, és úgy is, hogy azonnal elveszítsék az érdeklődésüket. Szakértőnk ma arról ír, hogy “mit felejtsünk ki” szándékosan az “élő” bemutatkozásunkból, ha több embernek vagy akár egy csoportnak mutatkozunk be.
A túl közeli főnök
Nemcsak a kisvállalkozások vezetőire leselkedik a veszély, hogy túl közvetlenül viselkednek a munkatársaikkal, ez bármely vezetővel megtörténhet, szinte észrevétlenül. A túlzott közvetlenség számos buktatót rejthet, amelyek visszahatnak a cég üzleti sikereire és sokszor a cég imázsára is.
Átszervezne? Lesz pár buktató...
Ha a vezetésnek már mindennapi gondokat okoz a cégben lévő lukak és hatékonytalan folyamatok kezelése, ideje átszervezni! Nem könnyű nekilátni, de megéri. Szakértőnk segít!
Kiszállni a mókuskerékből: átadni, vagy eladni?
A legtöbb cégvezető előbb-utóbb szembesül azzal a kérdéssel, hogy mihez kezdjen a cégével, ha már úgy érzi kiöregedett az üzletből, át kell adnia a céget az utódjának, vagy értékesítenie kell egy külső befektetőnek. Az átadás, vagy eladás kérdésében azonban nem szabad könnyelműen dönteni, mert mindkét lehetőség tartogat komoly kockázatokat – hangzott el a Piac & Profit által szervezett KKV-Akadémián.
Öt csalhatatlan jel, hogy itt az ideje a szakításnak!
Amikor az ember elhatározza, hogy belevág egy saját cég létrehozásába, mindent rózsaszín felhő vesz körül. Még azt az embert is, akit a partnerünké választunk. Minden szupernek tűnik és nincs előttünk lehetetlen. De nem feltétlenül marad ez így örökké.
Magyarok nyomják le a Dropboxot?
Dropbox, Google Drive, Microsoft SkyDrive, Tresorit – néhány a legismertebb felhő alapú fájlmegosztó és tárolószolgáltató közül. A felsorolásban a negyedik egy alig kétéves magyar startup. A három hazai egyetemista által alapított Tresorit célja, hogy a vállalkozás a titkosított felhőpiac egyes számú innovátora legyen világszinten.
A cél teszi a csapatot, nem a tréning
Egy jó csapat mindig eredményesebb, mint egymás mellett működő egyének összessége. Hogy mitől válik az emberekből csapat, azt számos teória és módszer taglalja, de van egy dolog, amiben minden sikeres vezető egyetért.
Biztosítás rossz döntésekre
Az új Ptk. hatályba lépésével személyes vagyonukkal felelnek a cégvezetők a vezetői minőségükben hozott döntéseikért. Magyarországon körülbelül 300 ezer gazdasági társaságot, és ezen felül még néhány ezer egyéb jogi személyiséggel rendelkező szervezetet (pl. szövetkezeteket) érint. A kockázat biztosítással csökkenthető.
A cégindítás 5 fázisa
"Beindítottam a saját cégem" - mire ezt elmondhatja magáról, szkeptikus ismerősök és szőrösszívű bankárok hadán, saját lustasága és gyengesége mocsarán kell keresztülvonszolnia magát. Megpróbáljuk öt egyszerű lépésben elmesélni, hogyan is hozza létre saját cégét.
Íme, a sikeres vállalkozók legfontosabb tulajdonsága
Számtalan módszer létezik, amivel növelhetjük hatékonyságunkat, és sikeresek lehetünk a rengeteg teendő és az idő folyamatos szorításában. De van egy tulajdonság, ami nélkül sosem leszünk sikeresek az üzleti életben.
4 dolog, amit soha többet ne mondjon
A szavak nem csak leírják a körülöttünk lévő világot, értelmet is adnak neki. A szavak, amelyeket használunk, egyben meghatározzák a világot is, amelyben élünk és ahogy élünk benne. Éppen ezért érdemes gondosan megválogatni a szavainkat - bizonyos kifejezéseket pedig teljesen elkerülni. Ezekből mutatunk párat.
Kérdezni is tudni kell!
Ahhoz, hogy információt szerezzünk - többek között a cégünkben zajló dolgokról, kérdésekre lesz szükségünk. Ahhoz viszont, hogy eredményesen szerezzünk információt, egyáltalán nem mindegy, hogy milyenek a kérdéseink! Szakértőnk segít.
A vállalkozók többsége "vakon" vezet. És Ön?
Hogy érezné magát, ha egy repülőn ülne, és indulás előtt a kapitány így üdvözölné az utasokat: „Kedves utasaink! Tájékoztatom Önöket, hogy jelen pillanatban a repülőgép egyetlen műszere sem működik, de aggodalomra semmi ok, már 20 éve vagyok pilóta, csukott szemmel is elirányítom a gépet.” Nem biztos, hogy nyugodt útja lenne.
Nyugodtan lehet túlzottan optimista!
Túlzottan optimista? Úgy érzi, a pohár mindig félig tele van, Önnek minden sikerülni fog, baj csak másokat érhet? Ne szálljon le a felhők közül, a jó vállalkozó egyik ismérve ugyanis az, hogy soha nem adja fel.
B-vállalatok az üzlet jövője?
Nem tetszik nekik szüleik, a baby boomer generáció kapzsisága. Új jövőképben gondolkodnak: olyan vállalkozásokat akarnak vezetni, melyeknek társadalmi lelkiismerete van. Már 32 országban ítélték oda vállalkozásoknak a "B Corporation", vagyis B-vállalat címkét, elismeréséül az e szellemben való működésnek. Az USA egyes államaiban már jogi védelmet is kapnak ezek a vállalkozások.
Mindenkire veszélyes a felkészületlen cégvezető
A cégvezetők felkészületlensége is oka lehet a hazai magas cégfelszámolási és alapítási számoknak. A fiatalok vezette cégek még kockázatosabbak, ráadásul nem csak magukat, de partnereiket is veszélyeztetik.
Miért kell bizonyosság a vezetéshez?
Aki azt mondja és érzi, hogy bizonyos abban, amit csinál és ezért képes határozottan döntést hozni, az értékes tagja bármely munkaszervezetnek. Legyen akár vezető, akár alkalmazott, ez a tulajdonság aranyat ér.
Az együttműködés tényleg működik!
Hogyan lett egy sikeres ipari formatervezéssel foglalkozó kaliforniai cégből designgondolkodás-alapú tanácsadó világcég? Az IDEO innovatív termékek létrehozására használt módszerét, gondolkodási logikájukat, ma már számtalan területen az üzleti folyamatok átszervezésére is használják a pénzügyi, de az egészségügy területén is. Ma a végzős közgazdászhallgatók már nem a Coca Colánál, a Microsoftnál, hanem az IDEO-ban szeretnének dolgozni! Mi a titkuk? Mitől ilyen vonzók és sikeresek? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk!
Az emailezés 3 alapszabálya
Az írásbeli kommunikációt az e-mail alaposan megváltoztatta, ennek egyik oka éppen a gyorsasága. Az a tény, hogy gyorsan eljuttathatjuk gondolatainkat, kéréseinket, az elvégzendő feladatot vagy a megoldandó problémát a címzetthez, fura elvárásokat és elegánsnak kevéssé nevezhető viselkedési szokásokat is felszínre hozott. Szakértőnk összeszedte azt a három játékszabályt, amihez érdemes tartani magunkat.
Koncentráljunk! A kevesebb néha több!
Általános trend, hogy a vállalkozások portfóliójuk diverzifikálására – a minél több lábon állásra törekszenek. De a Piac & Profit által megkérdezett szakértők szerint a magyar kkv-knak nem kellene ezt követni, hanem egy, sikeres termékre, szolgáltatásra kéne koncentrálni. A mindent egy lapra elvnek azonban komoly veszélye is van: egy pillanatnyi figyelmetlenség is a cégünk végét jelentheti.
A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
Ha az ember vállalkozó, időről időre előfordul, hogy valami nagyon nem a tervek szerint alakul. Ez a normál üzletmenet része. De nem minden hiba a véletlenek csúnya összjátékának következménye.
Új segítség női vállalkozóknak
Önálló szervezet segíti a női vállalkozók indulását és sikeressé válását. A Magyar Vállalkozónők Egyesülete képzést, támogatást biztosít a sikeres induláshoz úgy, ahogy arra a női vállalkozásoknak szüksége van.
Súlyos hiba az álláskeresők lekicsinylése
Az álláskeresők fele találkozott már kellemetlenkedő személyzetissel, kétharmaduk arra panaszkodik, nem kap visszajelzést a beadott pályázatról. Munkaadóként súlyos hiba legyinteni az álláskeresői panaszokra, ugyanis sokan bosszút állnak. Rossz hírét terjesztik a cégnek, nem vesznek a termékekből és eszükbe sem áll újra pályázni. Néhány fogással azonban még az elutasítás is szépen tálalható.
Őrizze meg hidegvérét, hogy sikeres lehessen!
Talán furcsán hangzik, de az érzelmek kontrollálása és nyugalom megtartása igenis szorosan összefügg a teljesítménnyel. Adunk néhány tippet, hogyan tartsa kordában kitörni készülő érzelmeit és váljon sokkal sikeresebb cégvezetővé!
Egy új asztal lenne a hatékonyság kulcsa?
Lehet, hogy az informatikusoknak helyet kéne cserélnie az értékesítőkkel? Vagy csak közelebb kéne költöztetni egymáshoz két kollégát az irodán belül ahhoz, hogy jelentősen hatékonyabbá váljon a cég? A tudósok mára pontosan tudják, hogy hatnak ránk a terek. Kár lenne ezt nem kihasználni.
Fogja diétára a cégét vagy belehal!
Az alkalmazottak teletömése feladatokkal és kevésbé fontos célokkal csak arra jó, hogy elteljenek és a figyelmük elterelődjön a fő prioritásokról. Adunk néhány tippet, hogyan csökkentheti az adagjukat a megfelelő táplálkozás jegyében.
10 tipp, hogy ne durranjon el az agya
Ha valakinek saját vállalkozása van, sokszor úgy érzi, minden az ő vállán nyugszik. Azonban folyamatosan a cég ügyeit intézni és az üzlet miatt stresszelni a legkevésbé sem jelenti azt, hogy a csúcsformánkat nyújtanánk.
Szükség van büntetésre?
Sokszor és sokat beszéltünk már arról, hogy az igazán eredményes munkahelyi környezet kialakításához motivációra, dicséretre és érdekes feladatokra van szükség. De szakértőnk most azért hozzáteszi, néha büntetésre is...
Elégedett munkaerő – elégedett ügyfél
A megfelelő munkavállalói attitűd és viselkedés százmilliárdos különbséget is jelenthet egy cég eredményeiben. A pozitív ügyfélélmény eléréséhez ugyanis az elégedett munkavállalón keresztül vezet az út.
Hét lecke, ami sosem veszti érvényét
A technológia rettentően megváltoztatta a világot az utóbbi néhány évtizedben, úgy tűnik, az üzlet szabályait teljesen felforgatta a fejlődés. Mégis vannak alapvető szabályok, amelyek évezredek óta biztosak, bárhogy is változzon az világ körülöttünk.
Ez a képesség segít kezelni a stresszt
Jó lenne, ha úgy tudnánk megőrizni a biztos tartásunkat és nyugalmunkat, hogy abból legfeljebb csak átmenetileg lendít ki bármilyen külső behatás. Ezt a képességet, az úgy nevezett rezilienciát, vagyis rugalmas ellenállást fejleszteni is lehet.
Használja ki a dolgozóit maximálisan!
Természetesen nem azt akarjuk ezzel sugallni, hogy dolgoztassa őket erejük utolsó morzsájáig. A legkevésbé sem. Inkább arra szeretnénk rávilágítani, hogyan optimalizája a cég hatékony működése érdekében az alkalmazottaiban rejlő rengeteg lehetőséget.
A mentoring a hiányzó láncszem?
A mentoring klasszikus fogalma munkahelyi környezetben az újonnan belépő munkavállaló beilleszkedésének felgyorsításához, egyáltalán tapasztalatátadáshoz, szerepmodell nyújtásához kapcsolódik, ahol a fiatalabbat, az új belépőt a tapasztaltabb, idősebb mentorok támogatják, tanítják, coacholják. Ez a klasszikus szerepe a mentoringnak megmaradt, ám alkalmazási területe folyamatosan és jelentősen bővül.
Öltözzünk sikerhez!
"Dress for Success" - Egyre gyakrabban találkozhatunk ezzel az angolszász világból átvett kifejezéssel. Fogalmazhatunk úgy is: Öltözzünk a sikerért! De hogyan? A Piac&Profit szakértője segít!
16 (úgy tűnik) örökérvényű tipp vezetőknek
Vannak olyan régi igazságok, amelyek mára mulatságosan kimentek a divatból. Mások viszont, úgy tűnik, kiállták az idő próbáját, akárhány évtizeddel ezelőtt fogalmazták is meg őket.
Nem bíznak a vezetők a döntéseikben
A globális üzleti vezetők nem bíznak a döntéseikben, köszönhetően az információk hiányának vagy éppen a könnyű hozzáférhetőségnek. A felmérésből, amelyet a Harvard Business Review Analytics Services végzett el, kiderült, hogy a megkérdezett döntéshozók mindössze 13 százaléka biztos teljes mértékben a döntéseiben.
Vessünk véget a végtelen megbeszéléseknek!
Mindenkivel előfordult már, hogy időpazarlásnak érezte a végtelennek tűnő meetingeken ücsörgést, a parttalan vitát, vagy a bőbeszédűen kifejtett irreleváns véleményeket. Pedig léteznek technikák arra, hogy egy megbeszélés hatékony és rövid legyen, egy egyszerű trükkel pedig még a locsogó munkatársak is rövidre fogják mondandójukat.
A dicséret hiányzik, mint egy falat kenyér
Ön dicséri az embereit? Szakértőnk szerint komoly gond a magyar vállalkozásokban, hogy a vezető nem nyugtázza a jót, a sikeres munkát. Teljesen természetesnek veszi. Bezzeg a hibákért, az elcsúszásokért, a rossz teljesítésért azonnal szól.
Mutassuk magunkat megbízhatónak!
Az üzleti életben a megbízhatóság kulcsfontosságú tényező, és a megbízhatóság egyik arca a pontosság. Érdemes figyelni rá, ahogy arra is, hogy ha mégsem sikerül, hogyan kommunikáljuk. A Piac & Profit szakértője segít!
9 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére
Bizonyított tény, hogy a munkahelyi stressz betegít, és természetesen rosszul hat a termelékenységre, morálra és a lojalitásra is. Dr. Butyka Ágnes, az Oxygen Medical foglalkozás-egészségügyi szakorvosa szerint a vezetőknek számos lehetőségük van a stressz csökkentésére, az eredmények pedig a cég működésére is visszahatnak.
Hogyan lehet megtartani a jó munkaerőt?
A jelenlegi gazdasági körülmények között sok vállalatnak nincsen kerete arra, hogy fizetésemeléssel és bónuszokkal jutalmazza a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat. A rugalmas munkavégzési lehetőség azonban olyan motivációs eszköz, amely nem jár többletkiadással.