Cégvezetés & irányítás cikkek
2014 az emberi cégek éve
1960-ban a Harvard Business School legendás marketingprofesszora, Teo Levitt a "Rövidlátó marketing" című írásában kifejtette: a cégek egyre inkább elvesztik a szemük elől az üzletük valódi célját, a versenytársak által állított célokat kergetik és végül lemaradnak, elvesznek. Hogy elkerüljék a végzetüket, Levitt arra ösztönözte a cégvezetőket, tegyék fel a látszólag nyilvánvaló kérdést maguknak: "Milyen üzletet is csinálok valójában?" A kérdés mind a mai napig rendkívül erős ösztönzőként tud hatni a stratégiai megbeszéléseken. És mégis: több mint 50 évvel később a cégek még rosszabbul teljesítenek, ha arról van szó, hogy helyesen kéne válaszolni erre az egyszerű kérdésre.
Hogyan legyen családbarát főnök?
Képzelje el, hogy az egyik legjobb alkalmazottja arra kéri, időnként hadd érjen be később a munkahelyére, hogy egy-egy délelőttöt a gyermekével tölthessen. Esetleg egy-egy nap hadd dolgozzon otthonról, hogy a családja közelében lehessen? Megmutatjuk, milyen előnyei lehetnek, ha nem utasít el csípőből egy ilyen kérést.
Hiába nem divat, érték
Magyarország egyre inkább elöregszik, a munkaerőpiacon mégis mintha ötven felett megszűnne az élet: aki ennél idősebb, már alig-alig talál pozíciót. Pedig az idősebb munkatársak higgadtsága, tapasztalata, döntéskészsége és lojalitása alapvető értéket jelen minden vállalkozásnak.
Pénz a résben
Aki a kicsit nem becsüli, az a nagyot nem érdemli. A mondás teljes igazságtartalmát most nem boncolgatnánk, de az biztos, hogy jó kereskedő a kis üzletet sem kezeli mellékesként. Főleg nem válságos időben. Pláne akkor, ha egy másik mondást is ideidézünk: sok kicsi bizony sokra megy!
Lehet valaki a főnöknél jobb?
Egyes cégvezetők nem mernek olyan munkatársakat alkalmazni, akik képzettebbek vagy tehetségesebbek náluk, mert tartanak attól, hogy a munkatárs vetélytárssá válhat a cégen belül. Ez azonban a teljesítmény rovására mehet.
Objektív teljesítménymérés, objektív jövedelem?
A prémium, az alkalmazotti jövedelem, akár a fizetés megállapítása egyre több munkahelyen teljesítménymérés felhasználásával folyik. Ehhez a munkatársi teljesítménymérés rendszerét gondosan és objektíven érdemes felállítani, mivel így motiváló, alapos és világosan értelmezhető mindenki számára. Amennyiben ilyen rendszerünk nincs, akkor sem a munkatárs, sem a munkáltató számára nem könnyű feladat egy fizetési nap előkészítése, majd túlélése.
Egyszerűen csak mondjunk nemet!
Mindig elérhető, mindig terhelhető, egyetlen feladatra sem mond nemet? Manapság sokan küzdenek ezzel a problémával, pedig ha nem szabunk világos határt a vállalat feladatoknak, könnyen kiégés lehet a vége.
Egy trükk, amit érdemes ellopni a multiktól
A multik által használt praktikák, melyeknek hatékonyságukat köszönhetik, a kis cégek számára többnyire elérhetetlenek. Van viszont egy olyan, amit bárki, már holnaptól használhat. Megéri!
Szokások, amelyekért kedvelni fogják a munkatársai
Közhellyé vált már a Buckingham–Coffman-féle mondás:„Az emberek a vezetőket hagyják ott, nem pedig a vállalatot.” Minden vezető tudja, hogy ebben a gondolatban bizony sok az igazság. A lojalitást kikényszeríteni nem, csak kiérdemelni lehet. Szakértőnk néhány apró, de annál fontosabb dologra hívja fel a figyelmet, ami segíthet!
Adjuk meg, ami a testé!
A fenntarthatóság azt jelenti, hogy nem szipolyozzuk ki a természeti kincseinket, nem éljük fel a gazdasági javakat, nem zsigereljük ki a munkatársainkat, és nem fosztjuk ki saját szervezetünket sem. Amit elhasználunk, azt vissza kell pótolni, legyen szó a környezetünkről vagy saját magunkról.
Miért fontos a "helyettesítési dosszié"?
Az üzleti életben szinte mindent le lehet másolni. A céges szlogent, a hirdetés képanyagát, a promóció szövegét, az akciókat, a technológiát. Csak egyet nem: a céggel összhangban, stabilan dolgozó munkatársat. De mi van, ha mégis elveszítjük?
Csodaszer, ami mindenre jó?
Szervezetfejlesztőként az egyéni coachingra úgy tekintünk, mint az egyik leghatékonyabb egyéni fejlesztési formára. De mik is azok a helyzetek, témák, elakadások, amikor érdemes a coaching-ban gondolkozni, mint lehetséges keret a továbblépéshez?
Céges parti - a vezető szemszögéből
Az év végi céges mulatságok általában már a "kiengedés" időszakába esnek. A vezetőnek viszont ez még munka, fontos és komoly feladat, amit nem szabad elhanyagolni. Soha nincs nagyobb szükség a cégvezető arányérzékére, mint ilyen alkalmakkor, mert nem szabad szem elől tévesztenie: ilyenkor fokozottan is igaz, ő a példa (a viszonyítási pont) a munkatársai számára.
Boldog munkamániások: mire van szükségük?
Bár a legtöbben igyekszünk valamiféle egyensúlyt felállítani munka és magánélet között, a munkamániások számára ennek nincs sok értelme. Számukra nem az egyensúly a lényeg, hanem hogy hogyan különítsék el a munkát a magánélettől.
Így legyen sikeres innovátor!
A legjobb ötletek általában nem véletlenszerűen pattannak ki egyes kiválasztottak fejéből, és nem is mindig lesz belőlük világmegváltó újdonság. A nagy újítókat érdeklődésük, szakmai tudásuk, érzékenységük segítette, hogy sikerre vigyék, amit elképzeltek.
Mit csinál nyáron a Mikulás?
Szezonális vállalkozást üzemeltetni különleges életforma. Megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés. Vagy éppen folyamatos a túlterhelés, mert két – vagy több – teljesen különböző bizniszben kell egyszerre helytállni.
Vállalati kockázatkezelés: jóval tudatosabb is lehetne
A gyorsan és sokszor kiszámíthatatlanul változó piaci környezetben megfelelő kockázatkezelési stratégia híján a vállalatok túlélése is veszélybe kerülhet. A kockázatkezelés ugyan az utóbbi években a nagyobb magyar cégeknél is a működés részévé vált, de még messze nem annyira tudatos, mint kellene.
Ha nem tudja az a baj, ha nem akarja, az a baj
Egy ember hozzájárulása a cég munkájához korántsem csak szakmai kompetenciáján múlik. Ha valaki nem motivált, hiába tud mindent. De mit tehetünk, ha valaki csak az egyik területen teljesít jól? Szakértőnk segít!
Így kerülje el a létfontosságú döntések csapdáit!
A legtöbb vállalat életében eljön az a pillanat, amikor mindent fel kell tenni egy lapra, amikor a lét vagy a nemlét a döntésünk tétje. A legtöbben azt hiszik, a jó döntések mögött némi látnoki képesség és jó adag szerencse húzódik meg, jobban megvizsgálva a helyzetet azonban kiderül, hogy ez nem teljesen igaz.
Nem csak leépítéssel lehet hatékonyabbá tenni a munkaerőt
A munkaerő hatékonyságának növelését ma már kevésbé lehet pusztán költségcsökkentéssel, leépítéssel megoldani. Ezzel szemben pozitív módja is létezik egy vállalkozás eredményének növelésére, mivel óriási tartalékok vannak még a szervezeti munka fejlesztésében Magyarországon. Érdemes számba venni, és kitanulni ezeket a lehetőségeket, mivel a vezetők és a dolgozók tudatosságának és felelősségérzetének fokozásával a cég árbevétele is mérhetően növekedni tud.
A sikeres munkaerő-kiválasztás lépései
Munkatársaink beállítottságával, képességeivel a lehető leghatékonyabban kell gazdálkodnunk, mert tulajdonságaik, erősségeik egyben motivátoraik is. A legegyszerűbb motivációs eszköz tehát maga a munka, a feladat, hiszen ki ne szeretne sikeres lenni, más szavakkal: hatékony és hatásos lenni. Ha valaki szereti, amit csinál, és mindezért elismerik és megbecsülik, amellett, hogy jól érzi magát a bőrében, sokat hozhat a cég konyhájára is.
Így legyen sikeres 2014-ben
Lassan vége az évnek, karácsony előtt a készülődésé a főszerep, utána a családé, úgyhogy nehéz ilyenkor már a cég stratégiai feladataira koncentrálni. Segítünk, hogy könnyebben készüljön fel az új évre.
Négy jó tanács, ha külföld felé kacsingat
Sok hazai cég kacsingat külföld felé, hogy ott keressenek maguknak partnert vagy beszállítót. Adunk négy tanácsot, mire érdemes fokozottan ügyelnie annak, aki kilép hazánk és főleg az unió határain kívülre üzletet kötni.
Nyolc tanács, hogy ne bukjon el az új vállalkozása
A legtöbbünknek élete folyamán néhányszor biztosan megfordul a fejében, hogy saját vállalkozásba fog. Adunk nyolc tippet, hogy ne jusson kátyúba már a legelején.
Így nem időpocsékolás a meeting
Az emberek manapság rengeteg megbeszélésen vesznek részt, amit a többség a háta közepére sem kíván. Pedig egy meeting lehet hatékony is, olyan, ami alkalmat ad a tanulásra sőt, akár energiával tölt fel – a Piac & Profit KKV-AKADÉMIÁJÁN megtudhattuk, hogyan.
Bizalom nélkül nincs csapat, csapat nélkül nincs siker
Sok szó esik manapság az egész világot sújtó bizalomhiányról. Egy cégen belül azonban a „ragasztó” a bizalom a csapaton belül. Ez, és a munkatársak valódi megismerése alapja a jó csapat és így a sikeres cég létrejöttének – derült ki a Piac&Profit KKV-Akadémiáján. Elmondjuk, hogy csináljuk!
Versenyképességre 2,3 milliárd eurót kapnának a kicsik
A Kis- és Középvállalkozások Versenyképessége (COSME) elnevezésű uniós program 2,3 milliárd eurót szán a következő EU-költségvetésből a nevében is szereplő cél eléréséhez. Az Európai Bizottság múlt héten méltatta a program kitűzéseit.
Szív is kell a sikeres cégépítéshez
Komoly összefüggés van a spirituális intelligencia és a sikeres vállalat között. Magyarországon még a legtöbben az ész vezérelte irányításban hisznek, tőlünk nyugatabbra viszont már kevésbé tabu, hogy a szívnek is szerepe van az üzleti sikerekben.
A hatékony, de népszerű főnök titka
Közismert mondás, hogy a „vezető nem azért van, hogy szeressék”. Persze nem baj, ha a munkája, emberségessége, átlátható és következetesen alkalmazott szabályrendszere miatt kiszámítható, megismerhető és szerethető, de ez csak következmény és nem cél. A gond akkor kezdődik, ha céllá válik és ezért feláldozza az előbbieket. Szakértőnk segít, hogyan lehetünk ezen a téren is még jobb vezetők!
Hogyan "vegyük meg" egy életre a vásárlóinkat?
A legjobb ügyfelek a visszatérő ügyfelek, rájuk lehet stabilan üzletet építeni, ráadásul szinte már közhely, hogy az új ügyfél mindig többe kerül. Tehát spórolhatunk, miközben jobb vevőt szerzünk. De hol kezdjük a megnyerésüket? Adunk néhány tanácsot.
Kisokos a tökéletes üzleti ajándékhoz
Nem elég azt tudnunk, hogy kinek szeretnénk valamilyen ajándékkal kedveskedni az év végi ünnepek alkalmából az üzleti partnerek és ügyfelek közül. Gondosan kell eljárnunk az ajándék kiválasztásánál, a csomagolásnál és az ajándék átadásánál. Szakértőnk segít!
A delegálás művészete
Nem mer szabadságot kivenni, mert fél, hogy irányítása nélkül leállna a munka? Úgy érzi, hogy 0-24 órában elérhetőnek kell lennie? Ha pótolhatatlan, akkor vezetőként valamit elront. A növekvő kis-és középvállalatok sikeres működésének egyik kulcstényezője, hogy a vezető hogyan válik képessé felhatalmazni beosztottjait, milyen hatékonyan gyakorolja a delegálás „művészetét”. Szakértőnk tanácsaival most Ön is elsajátíthatja ezt a kulcsfontosságú készséget.
Így indul egy sikeres vállalkozó napja!
Egy vállalat sikerében természetesen oroszlánrészt vállalnak a vezetői, akik néha szemlátomást sok ember munkáját végzik egyszerre. Pedig nem ördöngösség, ahogy dolgoznak, csak megfelelő rutin és munkaszervezés kérdése.
8 jótanács, hogy ne menjen rá az üzletre a házassága
A vállalkozók között van egy különösen vakmerő típus - aki a saját házastársával alapít családi vállalkozást. Nekik adunk néhány tanácsot, hogy kerüljék el a zátonyra futást úgy a munkában, mint a magánéletben.
A színvonalas cégek 8 alapelve
A vállalkozások tekintetében a minőség meghatározása és megteremtése összetett feladat. Mint ilyen, a megfelelően kialakított és működtetett minőségirányítási rendszer következetességet teremt, biztosítja a folyamatos fejlődést, mérsékli a kiszolgáltatottságot, és olyan struktúrát biztosít, amelyre a vállalkozásnak szüksége van ahhoz, hogy képes legyen rugalmasan lekövetni a változásokat.
Magyar siker amerikai módra
Kevesen merik felrúgni a biztosnak tűnő alkalmazotti létüket – különösen, ha az nem is mondható rossznak – azért, hogy belevágjanak az ismeretlenbe, és kifejlesszenek egy alkalmazást, amelynek a célja a vállalati innováció serkentése. A Be-novative ötletgazdáját és alapítóját azonban a szenvedélye hajtotta.
Jót tenni jól - avagy hogy jótékonykodjunk okosan
Nem kell milliárdokat keresni ahhoz, hogy kimutassuk emberi oldalunkat és jótékonykodjunk. Egy kisvállalat is lehet gondoskodó, ráadásul a jótékonyság jó hatással van a morálra és a cég imázásra is.
Elég jó zsonglőr ahhoz, hogy menedzser legyen?
Hol vannak már azok az idők, amikor hatalmas táblákon, hónapról-hónapra követhette egy menedzser a projektek megvalósulását? A mai gyorsan változó környezetben inkább zsonglőrként kell ritmusban tartania a csapatokat és a munkafolyamatokat felkészülve az előreláthatatlan eseményekre és a villámgyors módosításokra.
Öt módszer, hogy még jobb vezető lehessen
Menedzsernek lenni egyáltalán nem olyan egyszerű üzem, a legjobbak is folyton fejlesztik saját képességeiket, hogy egyre jobbak legyenek. Adunk öt ötletet, milyen területekre érdemes fókuszálnia, hogy elismert vezető legyen.
Humorra a munkahelyen is szükség van
A generációk közötti legtöbb feszültséget a stabilitás hiánya okozza, a tapasztalatok alapján azonban ennek megszűnésére a változó gazdasági helyzetben nem számíthatunk. A többi problémát - mint a különböző munkastílus és értékrend, kölcsönös türelmetlenség, valamint az elfogadás hiánya – gyakran egyszerű nézőpontváltásokkal megoldhatjuk.
Öt tipp az új eszközök bevezetéséhez
A folyamatosan fejlődő technológia rengeteg változást hozott a kiskereskedelem világába az utóbbi 25 évben. Csak győzzék az alkalmazottak megszokni.
Ne hagyja a dolgokat túlbonyolódni!
Rengeteg menedzser egyetért abban, hogy a dolgok túlkomplikálása rossz hatással van mind a termelékenységre, mind a munkahelyi morálra. Tudni a problémáról azonban egy dolog, megoldani pedig egy másik.
A két főbűn, amit mobiltelefonnal elkövethetünk
Ha telefonetikettről van szó, mindannyian hosszasan tudjuk sorolni, hogy mások milyen hibát követnek el. S ha mi követjük el ezeket a hibákat? Az más, éppen úgy alakult… Van azonban néhány etikettbaki, amely túlmutat az illik, nem illik, elegáns, nem elegáns kérdésen, mert üzleti, szakmai megítélésünket befolyásolhatja – nem jó irányba.
Ne legyen mindig kedves!
A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.
14 dolog, amit meg kell tenni az ünnepek előtt
Bár még csak október közepe van, érdemes felkészülni az év végi teendőkre, hogy a jövő év sokkal szebb legyen, mint az idei volt.
Milliárdokba kerül a kisvállalatoknak a figyelmetlenség
Döbbenetes összegektől esnek el a brit kisvállalatok a saját figyelmetlenségüknek köszönhetően - derült ki egy most elkészült brit felmérésből.
Névjegyhasználat – okosan
A névjegy elengedhetetlen tartozék az üzleti életben, azonban sokszor dilemmát okozhat: milyen legyen, mikor és hogyan érdemes használni? Szakértőnk válaszol a névjeggyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Amikor jobb, ha nem innoválunk tovább
Akár kezdő vállalkozóról, akár egy óriási vállalatról van szó, három egyszerű kérdésre adott válasszal el lehet dönteni, érdemes-e valóban foglalkozni egy újítással vagy ki kell hajítani.