- A coaching szolgáltatás nem valamiféle úri huncutság, ami csak a multinacionális cégek felsővezetőinek kiváltsága. Én magam is tapasztalom, hogy egyre több kis-és középvállalkozás nyitott arra, hogy a beosztottaknak is coachingot kérjen. Tudok olyan cégről, amelyik több beosztottjának is kért coachingot - pusztán azért, hogy jobban, hatékonyabban, lelkesebben, ezáltal eredményesebben végezzék a munkájukat - nem azért, mert valami "baj volt velük" – kezdi rögtön a lényegre tapintva a szakértőnk.
Hozzáteszi, a tapasztalatok szerint a munkatársaknak nagyon jólesett, hogy valakivel rendszeresen átbeszélhették a problémáikat. Az önismeretük jelentősen fejlődött, aminek következtében jobban végezték a munkájukat. Mindemellett hálásak voltak a cégnek, hogy figyel rájuk.
A coaching ebben az esetben egyfajta "ajándék" volt a cég részéről. Kifejezték vele, hogy érdekli őket, hogyan érzik magukat a munkatársak a munkahelyen, akik így elkötelezettebbek lettek a cég iránt. Ez azonban ritka, a cégek főleg akkor fordulnak szakemberhez, ha megoldhatatlannak tűnő probléma adódik. A legtöbb esetben egy konkrét elakadással, kihívással fordulnak coach-hoz. A leggyakoribb témák az időgazdálkodás, a hatékonyság, a munkahelyi konfliktusok és a kiégés - sorolja Zádrovich Alíz. (Negatív felhang kapcsolódik a magyar közgondolkodásban az újrakezdés fogalmához, mivel korábbi kudarcot feltételez. Pedig az elakadások felismerése a sikernek tulajdonképpen feltétele.)
Ezek a problémák azonban általában csak tünetek, és nagyon sok esetben mélyebbre, például önbizalomhiányra vezethetők vissza. A coaching segít abban, hogy az ügyfél kívülről is rálásson az elakadására, tudatosítsa a jellemző viselkedésmintáit, és konkrét akciótervet dolgozzon ki a változtatáshoz. A coach végigkíséri ezt a folyamatot, egészen a cél eléréséig.
A coaching hatására jellemzően megváltozik a munkatársak hozzáállása a problémákhoz, ami hosszú távon is jobb munkaerővé teszi őket. Ha van egy probléma, nem másokat hibáztatnak, mert tudják, hogy csak önmagukon változtathatnak. Ezért is lehet hasznos, ha egy cégnél minél több munkatárs kap coachingot, hiszen így az egész munkahelyi légkör javul, a kollégák jobban tudnak együttműködni, kevesebb lesz a konfliktus, hatékonyabb a problémamegoldás. Létezik team-coaching is, amikor nem egy személy, hanem egy csapat közös elakadásán segít túljutni a coaching folyamat.
Honnan láthatja a vezető, hogy segítségre van szüksége a beosztottainak?
- Intő jel, ha sok a konfliktus a munkahelyen: a munkatársak titkolóznak egymás előtt, a háttérben fúrják egymást, és nem a cég, hanem a saját érdekeiket tartják szem előtt. Ilyen légkörben szinte lehetetlen hatékonyan együtt dolgozni, ami a cégnek is árt. Gyakori az is, hogy nem jó a kommunikáció a munkatársak között, ami számos további konfliktushoz vezet. Ilyenkor általában az a fő probléma, hogy mindenki a saját fejével gondolkodik, és azt várja a másiktól, amit ő is tenne hasonló helyzetben. De nem vagyunk egyformák. Az, hogy valaki máshogy közelít egy feladathoz, mint mi, még nem jelenti azt, hogy nem tudja tökéletesen megoldani. Olyan ez, mintha a fejünkön lenne egy doboz, és ki sem látnánk belőle. A doboz tele van a saját gondolkodási sémáinkkal. Azt hisszük, minden csak úgy jó, ahogy mi gondoljuk. A coach, mint külső szem abban is segít, hogy lekerüljön a fejünkről a „doboz”, és friss szemmel nézzünk rá a problémára, a munkatársainkra, elkezdjünk a probléma helyett a megoldáson gondolkodni, a panaszkodás helyett lépéseket tenni, és ítélkezés helyett megérteni a másik nézőpontját.
Nem csak a beosztottaknak lehetnek gondjaik, fontos, hogy a vezetők a saját elakadásaik kezelésében is kérjenek segítséget, ha szükség van rá. Nem kell mindennel egyedül megbirkózni.
Miből láthatja a vezető, ha neki van szüksége segítségre?
Abból, ha úgy érzi, túlságosan benne van a problémában, ezért már nem tud kívülről rálátni a helyzetére. Ha azt látja, hogy folyton ugyanazokat a hibákat követi el, ugyanazokba a konfliktusokba csúszik bele. Ha gyakran fáradt, kimerült, ideges – ezek is annak a jelei, hogy van egy vagy több probléma, ami nyomasztja, és nem sikerült megoldania – mondja a szakember.
Ha hosszabb ideje fennáll egy probléma – például időgazdálkodási, delegálási, döntéshozatali nehézségek -, érdemes segítséget kérni. Akkor is jól jöhet egy támogató szakember, ha nagyobb kihívás előtt áll a vezető: például egy új projekten dolgozik, amilyet még soha nem csinált. Azért, hogy ne akadályozzák a félelmei, magabiztosabb legyen, és gond nélkül vegye az akadályokat, sokat segíthet egy rendszeres támogató beszélgetés. Nagyobb célok megvalósításában is segíthet egy coach, mivel a coaching folyamat nagyon célorientált. Az elején kitűzzük a célt, és minden eszközt feltárunk és mozgósítunk az eléréséhez. Az ügyfelek általában kitartóbbak egy cél elérésében, hogyha áll mellettük egy támogató, motiváló szakember, akivel kidolgozhatják a szükséges lépéseket.