Amikor észrevettem, hogy egy pár növény kornyadozik az udvarunkban, úgy döntöttem, hogy több figyelmet szentelek az élettelen palántáknak. Egyértelmű volt, hogy valamit nem csinálunk jól - kezdi írását Jason Forrest coach, tanácsadó. Átkutatta a garázst, hogy megtalálja a kerti locsolótömlőt, felszerelte, és elindította a vizet. A vízzel teli tömlő vonaglott, de alig csordogált. Hogy miért? A közepén lévő megcsavarodás miatt. Így a víz éppen csak csordogált rajta keresztül. Ez a hasonlat egy cég értékesítési működésére is kivetíthető, ha valamiféle probléma adódik – véli a szakember.
Tanácsait követve négy lépésben „csomózzuk ki a csövet”, vagyis szüntessük meg az akadályokat, dübörögjön az üzlet!
1. Derítsük ki, hogy hol a gubanc
A mindennapi taposómalomban szinte lehetetlen átfogó képet alkotni arról, hogy valójában hogyan is működünk. (Bár a hatékony időgazdálkodás azért sokat segíthet.) Ha úgy tűnik, hiába gebedünk meg, valami nem stimmel, próbáljunk egyet hátralépni, és új szemszögből megvizsgálni az adott terület működését. Így könnyebben kiderül, hol a probléma, melyik munkafolyamat közben keletkezik a „csomó”.
2. 10 százalékot javítsunk a problémás területen
Ha sikerült azonosítanunk a gócpontot, készítsünk tervet, arról, hogy hogyan javíthatnánk 10 százalékot a hatékonyabb munkafolyamat érdekében. A cél legyen konkrét és kézzelfogható, amit reális határidőn belül tudunk teljesíteni. Legyen egyszerű és egyértelmű a feladat. Például úgy látjuk, hogy azért nincs elegendő eladás, mert az értékesítők egyszerűen túl kevés hívást bonyolítanak el egy nap? Tegyük fel, hogy tíz embert hívnak fel. Legyen mostantól 11. Ha megvan a mérsékelt javulás, már könnyebb lendületet venni.
3. Ellenőrizzük a haladást
Ha kitűztük a célt, belátható időn belül nézzük meg, hogy valójában történt-e javulás. Ha igen, akkor elégedettek lehetünk, a valódi probléma gócot találtuk meg, tehát lépésről lépésre folytathatjuk a fejlesztést. Ha nem, akkor térjünk vissza az első és a második lépéshez.
Persze az is lehet, hogy nem a tervvel volt a gond, hanem a tervezett javítás végrehajtásával. Tehát azt is meg kell vizsgálnunk, hogy megfelelő tervet és eszközöket adtunk-e az elvárt 10 százalékos fejlődés eléréséhez. Lehet, hogy van jobb módja is annak, hogy javulni kezdjenek a mutatók.
4. Na és most hol van a gubanc?
Látszik a javulás? Nagyon jó. Ne álljunk meg! Lelkesedés és energia, és a hatékonyság még fokozható. A siker felett érzett öröm ne feledtesse, hogy mindig van még további javítani való! Ha egy helyen elindultak a dolgok, lássuk a következő terület gubancait! Így egyre többet profitálhatunk abból, hogy a problémákat gyorsan, kis lépésenként, de tartósan ki tudjuk küszöbölni. Haladjunk végig a folyamaton újból és újból, újabb és újabb területeken!
Soha ne felejtsük el, hogy a karbantartás is fontos, ha valami működik, ne dőljünk hátra. A folyamatos felülvizsgálatból profitálhatunk, hiszen nem kell adhoc beavatkozni, mert a problémák már akkor kiderülnek, amikor még csak a csírájuk kezd kialakulni.
Nem mondjuk, hogy könnyű lesz. Ahogy Forrest mondja, azt hitte, két perc alatt megöntözi a kiszáradt növényeket, ehelyett fél órát töltött a slag kibogozásával. De megérte.