Cégvezetés & irányítás cikkek
Tényleg kell a dress code?
Sokan az öltözködési kódexet (dress code) úri huncutságnak tartják, ami a nagy cégekre jellemző. Érdemes pedig néha elgondolkodni azon is: vajon mi lehet az oka, hogy egy egész kódexet írnak arról, mit viseljen valaki egy cég képviseletében és mit ne.
10 hiba, amit sose kövessen el
Új üzletbe kezdeni sosem egyszerű. A semmiből felépíteni egy vállalatot önmagában is kihívás, hát még olyan valakiknek, akiknek semmi, vagy csak nagyon kis tapasztalata van az üzleti életben. Bár minden eset más, vannak tipikus hibák, amelyekből minden iparágban érdemes tanulni.
A te céged ültetvény vagy őserdő?
Sem az innovációval, sem a növekedéssel nincs probléma, mindenki elismeri mindkettő létjogosultságát. Mégis rengeteg cég veszíti el a két érték közül vagy az egyiket vagy a másikat. Miért? A megoldás a cégkultúrában keresendő.
A „régi motorosok” nélkül nem megy
Állandóan változó környezetnek kell megfelelnie a cégeknek, de ezt az előnyükre fordíthatják. Viszont az alkalmazkodás nem jelenti a tapasztalatok feladását, a „régi motorosok” és az új generáció között meg kell teremteni a tudásátadás lehetőségét.
Ők a legfontosabbak a cége számára!
Az elismert író, előadó és üzletember Jim Rohn egyszer azt mondta: "Annak az öt embernek az átlaga vagy, akivel a legtöbb időt töltöd." A vállalkozók azonban, akik a saját kezükkel építették fel a cégüket, hajlamosak alulbecsülni a munkatársak fontosságát a cégen belül.
Így állítsuk magunk mellé a volt főnökünket
Ha úgy dönt, hogy saját vállalkozásba fog, az éppen elég kockázatot rejt magában úgy is, ha egyébként egy olyan területen marad, ahol már megvan a tudása, kapcsolatai és hitele. Az utóbbi szempontok miatt az utolsó munkáltatója kulcsfontosságú eszköz lehet a sikeréhez vezető úton – vagy épp áthatolhatatlan akadály.
Mit kezdjünk a visszatérő kollégával?
Gyakori gond a cégeknél a hosszabb távollét – például szülési szabadság – után visszatérő munkavállalók kezelése. A jogi kérdéseken túl fontos munkaszervezési és emberi feladat is felmerül. Szakértőnk segít, hogy mit tegyen a vezető!
A feledékenység veszteség - de van megoldás
Néha az ember nem találja a lakáskulcsát vagy elfelejt megírni egy fontos e-mailt - ez a legtöbbünkkel előfordul. Ha azonban az ilyen esetek nap, mint nap ismétlődnek, az nem csak rettenetesen frusztráló, de anyagi, erkölcsi károkat okoz.
Kilóg a lóláb, ha hamis a felelősség
Visszaadni valamit a környezetünknek, a körülöttünk élőknek vagy egy értelmes ügyért csatarendbe állítani a kollégákat a céges kultúra egyik alapköve lehet - célt és értelmet ad a munkának és megerősíti a dolgozókat összetartó kötelékeket. Azonban felépíteni és fenntartani egy céget önmagában is kitölti a teljes munkaidőt, hatékonyan fenntartani mellette egy felelős társadalmi tevékenységet nagy kihívás, minden szempontból jobb tehát, ha az a cég működésének szerves része.
Több egészség - kevesebb költség
Cégvezetőként nem csak az eszközök, az emberek amortizációjára is figyelmet kell fordítania. Az egészséges munkaerő nem csak jobban termel, de kevesebbe is kerül a cégének.
Kátyúba ragadt az élete? Segítünk kimászni!
Kellemes élete van? Biztosnak tűnő állása van, kifizeti a számláit, egy kicsit még félre is tud tenni, a cég fizeti Ön után a járulékokat, mi baj lehet? Semmi, ha csak az nem, hogy mindezek visszatartják attól, hogy valóban az legyen, aki lehetne. Nem arra biztatunk senkit, hogy rúgjon fel mindent maga körül. Azt viszont állítjuk, hogy ha néhány apróságban változtatunk, egészen új világok tárulhatnak fel.
Mitől jó egy cégnév?
Sok vállalkozó nagy lendülettel indul neki a cégalapításnak, de a cégnév választásnál sokan visszapattannak, mert kedvüket szegi a döntés gyötrő dilemmája. Miért olyan nehéz eldönteni, melyik név lehet a befutó? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a cégnév választásnál? A Piac&Profit szakértője segít!
A jövő cégének három pillére
Vannak cégek, amelyek már nemcsak arra törekszenek, hogy a legjobbak legyenek a világon, hanem hogy a legjobbak legyenek a világnak. A profittal egyformán fontosnak tartják a közösség és a környezet érdekeit is. Amerika egyes államaiban külön jogi keret is segíti az úgynevezett benefit corporation-öket.
Nap mint nap meglopják és észre sem veszi?
Ha valaki ellopja a pénztárcáját, hogy aztán a tartalma nélkül adja vissza, biztosan tolvajt kiált. Ha arra ér haza, hogy a lakás fenekestül felforgatva áll, és minden értékes hiányzik, minden bizonnyal a rendőröket hívja rablás miatt. De vajon miért nem veszi észre, ha valaki az idejét rabolja, ami az üzletben értékesebb minden aranyékszernél és hitelkártyánál?
Munkában, biztonságban
Korántsem csak a veszélyes üzemekben dolgozók problémája a munkavédelem, és sokkal többről van szó annál, mintsem, hogy sisakot kell viselni egy építkezésen. A munkahelyi balesetek megelőzéséhez olyan banális apróságokra is figyelni kell, mint például, hogy ne legyen csúszós a padló. De a munkavédelem témakörébe tartozik a méltatlanul hanyagolt stressz kérdése is.
Tíz fontos jel, hogy valami nagyon nincs rendben
A legjobb cégvezetők is képesek elsiklani olyan jelek felett, amelyek arra figyelmeztetnek, hogy a vállalat jövője veszélyben van, és sürgős lépéseket kell tenni a csőd elkerülése érdekében. Mutatunk tíz olyan tünetet, amik azt jelzik, hogy valami nagyon nincs rendben.
Csak olyat ígérj, amit be tudsz tartani!
„A túlélés nem a legerősebb, de nem is a legintelligensebb fajnak adatik meg, hanem annak, amelyik leginkább képes alkalmazkodni a változásokhoz.” Charles Darwin elméletét követte új márkája, a Myrla üzleti koncepciójának a kialakításakor az Aromax Zrt.
Hét dolog, amit soha ne mondjon a dolgozóinak
Ha az ember menedzser, elég gyakran kell szembesülnie a dolgozói motiváció hiányával, az ellenállással egyes feladatokkal szemben és a problémás dolgozókkal. A nehéz eseteket nehéz kezelni, azokban ez még nem ok arra, hogy olyat mondjon, amit később csak megbánna.
Mindenkinek árt, mégis együtt élünk vele
Mindenkinek van, mindenki beszél róla, mégse tudjuk pontosan, hogy mi is ez, és mennyire veszélyes. A stressz a mai munkahelyi élet egyik talán leggyakrabban használt szava, de kevesen gondolnak bele, hogy valójában mekkora károkat okoz nem csak a munkavállalóknak, hanem a cégeknek is. Pedig épp olyan fontos munkavédelmi kérdés a pszichoszociális egészség, mint a fizikai, vagy kémiai munkavédelem.
Öt érv, amiért minden vállalkozónak nyelvet kéne tanulnia
A magyar emberek nagy többsége nem beszél az anyanyelvén kívül semmilyen nyelven, és a kormány sem egyértelműen áll a nyelvoktatás mögött. Ugyanakkor a mai versenyben egy vállalkozó szinte biztos, hogy lemarad, ha nem beszél semmilyen nyelven.
Így edzze az agyát, hogy ne kalandozzon el!
Vállalkozóként rengeteg szálat kell egyszerre kézben tartania. Rettentő nehéz koncentráltnak maradni a munkavállalók, ügyfelek, e-mailek és telefonhívások vég nélküli áradata közepette. Ahhoz, hogy ki tudja zárni a zavaró hatásokat, meg kell tudnia, hol húzódnak az agya korlátai és keményen kell edzenie, hogy javuljon a koncentrálóképessége és hatékonysága.
Mivel legyünk tisztában, ha vállalkozást indítunk?
Vállalkozás indítása esetén sok mindent kell mérlegelni, mielőtt belevágunk. Nem elég azt tudni, hogy mit szeretnénk csinálni, azzal is tisztában kell lennünk, hogyan fogjuk megvalósítani.
A legegyszerűbb motivációs trükk
Az ember sokszor kénytelen olyasmit is elvégezni, amihez semmi kedve, de mégis muszáj. Vezetőként ráadásul erre másokat is rá kell tudnunk venni. Van erre egy rém egyszerű megoldás!
11 dolog, ami nem hagyja majd aludni!
Saját vállalkozást indítani izgalmas és ijesztő egyszerre. Folyamatosan kihívásokkal kell küzdenie, gyakran kell a saját korlátait átugrani. Ne csodálkozzon, ha nem tud nyugodtan aludni éjszaka.
A kirúgás művészete
A "lassan alkalmazni, gyorsan kirúgni" elv embertelennek tűnhet, de ha megfontolás van mögötte, valószínűleg mindenki jobban jár így.
Amerikai álmot épített szemétből egy magyar srác
A legmenőbb startupnak választott TerraCycle szemetet hasznosít újra, de úgy, ahogy még senki. A multicég vezetője egy magyar származású srác, Tom Szaky, aki sok mindent másképp gondol, mint a többség.
Így írjunk tökéletes álláshirdetést
Látszólag könnyű álláshirdetést írni, ugyanis mindössze az elvárásokat és a cég által kínált előnyöket kell írásos formába önteni. A valóságban azonban az álláshirdetés megírását is tanulni kell, könnyű hibát elkövetni. Egy-egy szó elvételével vagy hozzáadásával más álláskeresői réteg jelentkezik. HR-szakemberektől gyűjtöttünk néhány megfigyelést és jó tanácsot.
5 eszköz a használhatóbb belső szabályozásért
A minőségirányítás rendszerről gyakran a felesleges adminisztráció jut a legtöbb ember eszébe. Pedig ha jól működik, a cégnek is hasznára válik és a kollégák is örömmel használják majd. A Piac&Profit szakértője ad 5 tippet ehhez.
A rugalmas munkavégzés az innovációt is segíti
Egyre több cég ismeri fel annak fontosságát, hogy alkalmazottai között legyenek innovatív gondolkodók is, akik ötleteikkel viszik előre a vállalat szekerét. A magyar vállalkozások csaknem fele szerint az innovációt a rugalmas munkavégzés is segíti.
5 megbeszélésgyilkos vezetői baki
Gyakran olvashatunk arról, hogy mi mindent tegyen, vagy ne tegyen egy munkatárs egy-egy értekezleten és a vezetőket is tréningezik arra, miként is kell jól megtartani egy megbeszélést. Jó, ha észrevesszük azonban: több hiba, amelyet egy vezető elkövethet, valójában nem vezetési kérdés, hanem viselkedési baki, amelyeket érdemes elkerülni.
Így legyen úrrá a nehézségein!
Az utóbbi egy évtized nem volt éppen egyszerű a vállalkozók számára sem Magyarországon, sem a határokon túl: a gyorsan változó gazdasági, jogszabályi és technológiai környezet egyenként is rengeteg kihívást jelentett a cégeknek.
Négy tipp, hogyan harcolja ki az „igent”!
Egyes vállalkozói képességeket nem lehet az iskolában elsajátítani. Az egyik ilyen, hogy hogyan tárgyaljunk úgy, hogy megszerezzük a hőn áhított „igent” a partner részéről.
Ne hagyja lelépni a legjobbakat!
Sosem értette, miért hagyják el a legjobb dolgozói a vállalatát? Az ok egyszerű: Ön miatt! Ne másban vagy a körülményekben keresse a hibát, valószínűleg a céges szervezetben van valami, amit ki nem állhatnak.
Mire ügyeljünk, ha behívjuk a munkavállalót?
Legfeljebb napi hatórás részmunkaidőben foglalkoztatható a munkavállaló ebben a fokozott rugalmasságot követelő foglalkoztatási formában. A munkaviszony teljes időtartama alatt, az egyes behívások között is fennáll a társadalombiztosítási jogviszony.
Van a végrendeletnél is biztosabb megoldás
Vajon hogyan tud egy cég tulajdonosa visszavonulni az aktív üzleti élettől úgy, hogy közben nem kerül veszélybe a sok év alatt felhalmozott cégvagyon? A 2014. március 15-én hatályba lépett új Polgári törvénykönyv (Ptk.) bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó rendelkezései megoldást kínálnak a dilemmára.
Öt ötlet, hogyan kommunikáljon hatékonyabban!
Vannak emberek, akikből úgy kell kihúzni minden szót, mások órákig csacsognak, mégsem derül ki, mit is akarnak mondani valójában. Megint mások cégen belüli hatalmi játszmákat erőltetnek a többiekre, mások pedig zavarukban inkább hallgatnak. A legtöbb vállalkozásban a kommunikáció távolról sem tökéletes, márpedig a zavarok e téren óriási visszaesésekhez vezetnek a hatékonyságban.
A melankolikus vagy a locsi-fecsi a jobb dolgozó?
Egy vállalkozás számára nagyon fontos, hogy milyen alkalmazottakkal dolgozik, és hogyan terelgeti őket a minél hatékonyabb munkavégzés irányába. Ha a pozíció és az azt betöltő személyisége passzol, mindenki jobban jár.
Öt tipp, hogy ne borítsa el a munka!
Ne keményebben, hanem okosabban dolgozzon. Persze könnyű kifogásokat találni, miért nem lehet okosabban dolgozni, amikor a Beérkezett üzenetek tele van új levelekkel, az asztalon hegyekben állnak a papírok, és a telefon folyamatosan csöng. De az igazság az, hogy ebben a helyzetben van szükség igazán a fifikára.
Sokba kerül ha rossz ember van, rossz helyen
Rengeteg időt és pénz pocsékolnak el a cégek a nem megfelelő ember kiválasztásával. Egy friss felmérés szerint ez évente 130 milliárd dollárjába kerül a cégeknek, amik még 20 milliárdot pluszban kidobnak az ablakon a munkahelyek fölösleges pályáztatásával.
Győzze le a félelmeit, ha meg akarja menteni a cégét
A félelem fenyegetésre való reagálás, függetlenül attól, hogy utóbbi vélt vagy valós. Belénk ivódott ösztön. Sajnos ahelyett, hogy erőt adna, a legtöbbször csak lebénít, ami akár a cég vesztét is okozhatja. Adunk néhány tippet, amivel megakadályozhatja, hogy kicsússzon a kezéből a kormány.
12 jel, hogy vállalkozónak született
Egy jó vállalkozó nem feltétlenül azokról a tulajdonságairól ismerszik meg fiatalkorában, amit a nagy többség a legjobb vállalatvezéreknek tulajdonít. Sőt. Mutatunk tizenkettőt, ami számít.
Hogyan írjunk jó üzleti tervet?
Minden vállalkozás önéletrajza az üzleti terv, akár céget indítunk, akár befektetőt keresünk, vagy újratervezzük, átalakítjuk cégünket. A jó üzleti tervnek azonban fontos kritériumai vannak. A Vállalkozás Okosan blog összeszedte, mik ezek.
20 életszerű módszer a munkatársak motiválására
A motivált munkaerő jobban megéri a cégnek, erről már sok szó esett. De hogy is kell csinálni? Vezetők gyakorlati tapasztalatai alapján állt össze a húszas lista, tényleg hasznos és tényleg bevállalható motivációs eszközökből.
Fordítsuk a konkurencia ellen a saját fegyverét!
Mindenképp lesznek olyanok a meghódítani kívánt piacon, akik nagyobbak, erősebb vagy jobbak valamiben. A nyers erő hiánya miatt nem árt egy kis fifika: fordítsa a konkurencia ellen a saját fegyverét!
Szeretjük a munkaadónkat
A cégvezetők véleménye alapján a munkavállalói elkötelezettség és motiváció meghatározó kérdés lesz a 2014-2016 közötti időszakban, a térségben a magyar munkavállalók a legelkötelezettebbek a munkahelyük iránt.
Hét tipp, hogy láncolja magához dolgozóit
Bár a legtöbb vezető igenis fontosnak tartja - legalábbis papíron - a dolgozói elköteleződést, valójában jóval kevesebbet foglalkoznak vele, mint szükséges lenne, ennek köszönhetően a dolgozók többsége egyáltalán nem kötődik a vállalatához.
Ki a hibás, ha nincs kit felvenni?
Sok munkáltató panaszkodik, hogy milyen nehéz megfelelő embert találni egyes állásokra. Hiába sok a jelentkező, egyik sem igazán jó. Szakértőnk szerint viszont olykor a toborzó a hibás, hisz nem határozza meg pontosan, hogy milyen embert keres.
5 jó tanács Klapkától
Klapka György vállalkozói sikerességéhez kétség sem férhet. A most 86 éves sorozatvállalkozó sztorijaiból és tanácsaiból bárkinek van mit tanulnia.