Cégvezetés & irányítás cikkek

Hogyan kontrolláljuk a munkát a cégben?
A legtöbben vezetőként találkoztunk már azzal, hogy valaki nem teljesítette az utasításainkat. Mire gondolhatunk ilyenkor? Nem értették meg, amit mondtam? Vagy nem akarták megérteni? Értették, csak nem akarják megcsinálni? Nem mertek kérdezni, vagy nem akarják elmondani, hogy nekik ezzel kapcsolatban más gondolataik vannak? Vajon szándékos vagy egyszerű figyelmetlenség? És mit tehetünk, hogy többé ne forduljon elő? Szakértőnk segít!
Jó vezető vagyok?
Kiből lehet jó vezető? Szakértőnk szerint tulajdonképpen bárkiből - hiszen a dolog főként akarat, elhatározás és tudatos önfejlesztés kérdése. Íme néhány tesztkérdés, hogy belőhessük, hol állunk a "jó vezető skálán".

A kölcsönzött munkaerőt is motiválni kell!
A kölcsönzött munkaerőt ugyanazok a juttatások illetik meg, mint az állandó foglalkoztatottakat, de külön jót tehet a munkamoráljuknak, hogy sok cég véglegesíti azokat, akik kölcsönzöttként már bizonyítottak.

Milyen a jó céges portré?
Ma már a professzionális viselkedés- és öltözködéskultúra része a személyes és üzleti imázs – egyre tudatosabb – kézben tartása. Ennek egyik legfontosabb eleme a lehető legjobb arckép használata. De mi számít jónak?

Szerelemből sikersztori
A Levendula Kézműves Fagylaltozó későbbi tulajdonosai sikeres vállalkozóként valami újra vágytak. Az olasz utakon tudatosult bennük, hogy mennyire mást jelent ott a fagylalt ízben, minőségben és kultúrában is. Azt gondolták, érdemes lenne ezt itthon is megmutatni.

Hogyan találhatunk megbízható munkavállalót?
Egyre gyakoribb téma a kiválasztásnál vagy szervezeten belüli pozícióváltásnál a lojalitás problémája. A megbízhatóság azonban nem könnyen megfogható tulajdonság, de vannak módszerek, hogyan mérhető.

Hogyan teremt értéket a projekt?
Egy cég sikere szempontjából azonban elegendő az eredményes projektmegvalósítás? Több példa illusztrálja, hogy nem. Sajnos előfordulnak eredményes, de értéket nem teremtő projektek.

Mit csináljunk a perfekcionista dolgozóval?
Mindent a legjobban elintézni, mindenkinél jobbnak lenni a csapatban. Melyik főnök ne szeretne tökéletességre törekvő beosztottakkal dolgozni? Az idegen szóval perfekcionistának hívott munkatárs azonban sokszor nincs irigylésre méltó helyzetben. Az állandó erőn felül teljesítés korai kiégésben és depresszió formájában is kijöhet.

Szigorúan titkos!
A big data-jelenség, az okoskészülékek és a felhőszolgáltatás térnyerése, valamint a Snowden-botrány a hang- és adattitkosításra irányítja a figyelmet, és a következő két-három évben valószínűleg ez lesz az egyik IT-slágertéma. A telefontitkosítás nemzetközi úttörője egy magyar startup fejlesztése, a mobillehallgatás ellen védő CryptTalk.

5 tévhit az ügyfélpanaszokról
Kezdő vállalkozóként hajlamosak vagyunk vagy túlreagálni vagy alulbecsülni az ügyfeleink panaszait. A megoldás természetesen félúton van és a legkevésbé sem szabad az ügyfélszolgálatos hangulatára bízni, mikor melyiket alkalmazza. Íme az 5 leggyakoribb tévhit a panaszkezeléssel kapcsolatban.
A csoport túlélésének garanciája
Nem újdonság az a gondolat, hogy a legbriliánsabb szakember sem fog tudni egyedül annyi értéket, vagy annyi terméket előállítani, mint ha egy jól szervezett csoport részeként tenné ugyanezt. De mitől lesz csapat a csoportból?
Legyűri a vállalkozókat a krónikus fáradtság
Szántai Zsolt vállalkozó és egészségmentor mesél a krónikus fáradtság okairól, a probléma helytelen kezeléséről, és annak akár végzetes kimeneteleiről.
Áramszünet: így lehet átvészelni a telephelyünkön!
Egy egésznapos áramszünet otthoni körülmények között se komfortos, de ha a telephelyünkön történik, akkor a diszkomforton túl igen nagy károkat okozhat a vállalkozásunknak. Határidős munka kellős közepén, amikor a megrendelő már sms-eket irogat, nem tehetjük meg, hogy hazaküldjük a dolgozókat és akkor folytassuk a munkát, ha újra lesz áram. De akkor mit tehetünk? Íme néhány tipp, hogyan vészelhetjük át a legkisebb veszteséggel az ilyen váratlan eseményeket.
Veszíteni csak elegánsan szabad!
Az üzleti sikerek útját „nem”-ek szegélyezik. Ezért is fontos, hogy aki az üzleti életben mozog, megtanulja kezelni az elutasítást. A nemnek mindig üzenete van, amiből érdemes tanulni. Az egyik leggyakoribb hiba, amit valaki elkövethet, hogy az üzleti ajánlatára érkezett nemet személyes visszautasításnak éli meg, pedig ahogy a Keresztapában Michael Corleone mondja: Ez nem személyes. Ez szigorúan üzlet.
Hogyan illesszünk be új embert a cégbe?
Új munkaerő esetén az első fél év a legkritikusabb, ha az alatt nem sikerül megnyerni a munkavállalót, újra nekiállhatunk a keresésnek. Ennek természetesen különböző okai lehetnek, de a legtöbbször az ok valójában egy nagyon egyszerűen az, hogy nem figyeltünk oda eléggé az illetőre.
Vállaljuk be a konfliktusokat!
A vezetők számára régóta jelent kihívást, hogy hogyan érhető el hatékony együttműködés a szervezeten belül. A mai gyorsan változó üzleti környezetben, ha egy vállalkozás meg akarja tartani piaci pozícióját, evidencia az ügyfél-elégedettség, a magas szolgáltatási színvonal, az innovatív jelenlét. Azonban az üzleti eredményesség növeléséhez ma már ennél több kell.
Ne becsüljük le az idősebbeket!
Nincs menekvés a tény elől: a korábbi nyugdíjkorhatárokhoz viszonyítva mind többen és többen fogunk hosszabb időn keresztül dolgozni. Az idősebb korosztályt képviselő munkavállalók taníthatnak nekünk egy-két dolgot a munka világáról – ha hajlandóak vagyunk odafigyelni rájuk, sokat profitálhat karrierünk.
Négy tévhit, amelyekért milliókra büntethetnek
Az, hogy nincs elég árbevétele egy cégnek, nem befolyásolja a munkavédelmi ellenőr bírságolási szándékát, ahogy a tevékenységtől sem függ a bírság mértéke. Pedig a cégek többsége mindkettőben bízik, amíg nem bizonyosodik be az ellenkezője.
Milyen a jó vezető?
A vezető, ha szó szerint értelmezzük, olyan valaki, akit mások követnek. Tehát a lényeg nem az, hogy mi áll a névjegyen, hanem hogy a szó eredeti értelmében vezessük az alánk tartozó csapatot. De mitől válunk valódi első emberré?
Ki alkalmazkodjon az új technológiákhoz?
Az új információs technológiák már begyűrűztek a cégek mindennapjaiba is. Mennyire alakítják át az új informatikai trendek a cégek életét? A felsővezetés vagy az alkalmazottak feladata ezekben naprakésznek lenni? Szakértők válaszolnak a legfontosabb kérdésekre.
Hogy ne mondjunk nemet?
Illik-e nemet mondani az üzleti életben? Nemcsak illik, de kell is! A nemek védelmet jelentenek a magánéletben éppúgy, mint az üzletben. Szakértőnk segít kitanulni az elutasítás művészetét.
Öt dolog, amit nem gondolt gondolt munkavállalóként
Olyan ez kicsit, mint amikor az iskolapadból azt kívánjunk, bárcsak már dolgoznánk, s ne kellene másnap dolgozatot írni. Munkavállalóként gyakran fog el az érzés minket, hogy a magunk ura szeretnénk lenni, de könnyen fordul a kocka. Amikor végre eljön az idő, hogy kipróbáljuk magunkat és a saját szekerünket toljuk, akkor még, ha csak napokra is, de visszamennénk abba az időbe, mikor még alkalmazottak voltunk. Íme 5 dolog, amiről nem gondoltunk munkavállalóként, hogy igaz lehet.
Baleset cégautóval - a legfontosabb tudnivalók
Mit tegyünk, kihez forduljunk, milyen papírokat tartsunk magunknál arra az esetre, ha bérelt vagy céges autóval balesetet szenvedünk? Mi a teendő, ha sérül a rendszámunk? Íme a legfontosabb tudnivalók.
Kicsi, multi, vagy közösségi? Merre induljon a cég?
A technológiai fejlődés a munka világát is felülírja, minden vállalat más- és más utat keres, hogy megfeleljen a változó viszonyoknak. A PwC szakértői arra keresték a választ, hogy a vállalatok hogyan építik be az új technológiákat a folyamatokba az elkövetkező évtized során.
A siker titka: a kudarc
A mellényúlásokról éppúgy kell beszélni, mint a sikerekről. Az okok elemzése segít az újrakezdésben, és közelebb visz a sikerhez. Számos, mára világhírűvé vált vállalkozás története mutatja, hogy a vállalkozó folyamatosan hullámvasúton utazik, és az üzleti életben a kudarc egy lépés a happy end felé. A tengeren túl ezt már sokan felismerték, Magyarországon azonban inkább tabutéma.
Hallgatni hasznos. De hogy csináljuk jól?
Gyakori tévhit: a kiválóan kommunikáló ember jól beszél. Az igazság az: a kiválóan kommunikáló ember hallgatni is jól tud.
Gyorsabb áramlás, több pénz. Ilyen egyszerű?
A cég sikerének a gyorsaság a titka. Ennek megfelelően egy jól működő cég gyors áramlású. A kereskedő cégeknél még egy szakkifejezés is van erre. Úgy mondják, hogy „az áru forgási sebessége”.
8 alaphiba, amit munkaerő felvételnél elkövethet
Új embert felvenni a cégbe mindig kockázatos. De lehet ez izgalmas és kreatív kihívás, ami pozitív változásokat hoz, vagy lehet egy újabb stresszforrás és bizonytalanság. Szakértőnk segít elkerülni 8 alapvető hibát.
Nem ciki eladni!
Sajnos ma Magyarországon szinte ciki értékesítőként feltűnni valahol. Pedig bárhogy csűrjük-csavarjuk, a cégek eladásból élnek. Ha ez a hozzáállás megváltozna, sokkal sikeresebbek lennének a hazai cégek. Sikeres mentor ad tanácsot!
Modellértékű siker
Még társadalmi vállalkozások között is ritka az a siker, amit az Ízlelő családbarát étterem ért el: a nyitás után nyolc hónappal nyereségessé váltak, most pedig a további egységek nyitása a terv. És ha mindez nem lenne elég különleges, alkalmazottaik kilencven százaléka fogyatékkal élő ember.
Miért nem elég kreatívak a vállalkozások?
Amikor vállalati innovációról beszélünk, akkor szinte mindenkinek csak a startup cégek jutnak az eszébe, pedig a régebbi, hagyományos üzleti modellen alapuló vállalkozásokban is rengeteg innováció lehet. De tenni kell érte.
Félvállról veszik a munkáltatói márkát a cégek
Sok cég még el sem gondolkodott azon, hogy építsen-e egyáltalán munkáltatói márkát, és akik elkezdték, azok nagy része is csak a nagy szavaknál tart. Pedig nem afféle úri huncutságról van szó, nagyon is megéri foglalkozni a témával. A munkavállalók megtartása kulcskérdés most, amikor már a versenyképességet is veszélybe sodorja a szakemberhiány, a munkavállalók több mint felének fontos, hogy mások mit gondolnak a munkaadójáról.
Mutasson példát stresszcsökkentésben! Segítünk!
Egy jó vezető mindenben példát mutat a vele dolgozóknak. Mindig élen jár és törekszik a legjobb példákon keresztül megmutatni, hogy miként végezhetik hatékonyabban munkájukat, hogyan strukturálják hatékonyan idejüket, vagy épp hogyan kezelhetik, enyhíthetik a stressz tüneteit.
Viccnek márpedig van helye!
Az üzlet komoly dolog, ezt mindenki tudja, aki próbálta. Viccnek ott helye nincs – gondolhatnánk. No, akkor oszlassuk el ezt a tévhitet!
Önnél mi a leggyengébb lánccszem?
Ahogy egy villamos rendszerben is a „leggyengébb láncszem” határozza meg a rendszer egészének minőségét, a cég vezetésében is. Hiába a jó értékesítési stratégia, ha nincs termelékenység. Hiába jó az eladandó termék, ha a nem megfelelő pénzügyi tervezés híján elfolyik a cég bevétele.
Élet az adósságkonszolidáció után
A restrukturálás nem ér véget a vállalat tulajdonosai, menedzsmentje és hitelezői közti megállapodással. A komplex szerződésrendszer végrehajtása, a vállalat működési reorganizációja, az eredmények visszamérése több éves feladat, rengeteg buktatóval.
A cégvezetés is egy szakma
A cégvezetők gyakran a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy egy cég vezetése ugyanúgy egy szakma, mint a mérnöki tevékenység, vagy a villanyszerelés. Sőt, ez olyannyira igaz, hogy ahogy egy mérnök munkájában vétett legkisebb hiba is képes a rendszer működését veszélyeztetni, egy cégvezető legkisebbnek tűnő döntése is képes a cég stabilitását megingatni. Szakértőnk segít, mik a legfontosabb területek, ahol célszerű képezni magunkat, ha az iskolában nem "cégvezetés" szakra jártunk.
Ezekre a gesztusokra nagyon ügyeljünk!
Mindannyian fejeztünk már be úgy tárgyalást, hogy nem tudtuk megmondani, pontosan miért vannak fenntartásaink a partnerünkkel, illetve a közös üzlet sikerével kapcsolatban, noha a megbeszélés látszólag tökéletesen ment. A magyarázat egyszerű: az általa mondottak és a testbeszéde, a hanghordozása, a gesztusai, nem voltak összhangban. Ezt az ellentmondást érzékeltük öntudatlanul, és ez keltette bennünk a kellemetlen érzést.
Ideje odafigyelni a munkavállalókra
A kisvállalkozásoknál - ezen belül a mikrovállalkozásoknál - sokkal hangsúlyosabb szerepe van, illetve lenne a "HR"-nek, mint a nagy cégeknél. A hazai kkv-k azonban legfeljebb ösztönösen alkalmaznak HR eszközöket.
ISO: önnél ezért nem működik
Az ISO rendszerekre általában szükséges rosszként tekintenek. Ha Ön is azt tapasztalja, hogy vállalkozásában a bevezetett rendszer nem hoz eredményeket vagy kevés pozitív hatását látja, akkor érdemes figyelni a szakértőnk által felsorolt tényezőkre.
Játékra fel! De komolyan
Ma az emberek az élet minden területén élményekre vágynak. Termékek helyett élményt vesznek, és úgy szeretnek dolgozni, ha motiváltak a munkájukban. Ahhoz, hogy vásároljanak, vagy lelkesen dolgozzanak, meg kell értenünk, hogyan adhatjuk meg nekik ezt az élményt.
Így találjunk segítőt magunknak
Minek újrafelfedezni a kereket? Mint oly sok minden mást, ezt a gondolatot is Brian Tracytől, az én első számú mentoromtól tanultam. Annak idején ezt megfogadtam, és mostanra teljes meggyőződéssel kijelenthetem, hogy felbecsülhetetlen szerepe lehet az életünkben egy mentornak – mondja szakértőnk.
Az őszinte hátsó szándék
Ha nem tudjuk, pontosan mit is akarunk, hogy érhetnénk el? A sikeres tárgyalást megelőző őszinte kérdések szükségességéről beszél szakértőnk, Beck György tréner.
Értekezlet virtuálisan? Miért ne!
Ki mondta, hogy egy csapat csak akkor tud együtt gondolkozni, ha fizikailag is együtt vannak a tagjai? A távolról dolgozás korszakában az ötletelő értekezleteket sem kell az irodában tartani. Ahhoz azonban hogy hatékony legyen a virtuális brainstorming, meg kell tanulni az alapvető szabályait. Elsőre talán bonyolultnak tűnik, de hamar bele lehet jönni. Egy-két próbálkozás, és máris olyan olajozottan zajlanak majd a távoli megbeszélések, mint egykor az irodai meetingek.
A képzés, amelynek tényleg van értelme
Manapság – szerencsére – egyre több cég látja be, hogy érdemes és értékes dolog képzést biztosítani az alkalmazottaknak. Nemcsak a munkájuk fejlődik így, de elkötelezettebbek is lesznek a cég iránt, illetve a motiváció szintje is emelkedhet. Már, ha az a képzés megfelelő. Szakértőnk elmondja, mitől lesz sikeres a tanulás.
A napi terhek csökkentése a legvonzóbb bónusz
Munkáltatói hiteltörlesztés, luxusutazás, magasabb fizetéssel, több felelősséggel járó előléptetés, kiszámítható munkaidő, családbarát munkahely. Munkavállalókat kérdeztünk, kit melyik tenné elkötelezettebbé munkaadója, cége irányába, melyik juttatás motiválná leginkább.
Ez az ára a hitelgaranciának
Egy vállalkozás akár ingatlanfedezet nélkül is hitelhez juthat, ha hitelgaranciát vesz igénybe. A kezességvállalásnak ára van, amellyel érdemes minden cégnek számolnia, mielőtt kölcsönt vesz fel. Mit jelent mindez a gyakorlatban? Melyek a kezességvállalás buktatói? Összefoglaltuk.
Egyre többen látják, hogy fontos az élhető iroda
Egyre több cég kéri belsőépítész segítségét a költözéskor, hogy az irodaterek kialakítása minél hatékonyabban támogassa az alkalmazottak munkáját – derül ki az Eston International Ingatlantanácsadó Zrt. piaci kitekintéséből. Az iroda kiválasztásánál és kialakításánál az üzleti megfontolások mellett egyre hangsúlyosabbá válnak a dolgozók szempontjai, ami például abban is megmutatkozik, hogy a munkaállomások elhelyezésénél a természetes fény mennyiségét is figyelembe veszik.