A kutatás szerint a gyermekes, vagy idős szülőket gondozó munkavállalóknak biztosított családbarát lehetőségek közül a legelterjedtebb, amikor a munkaidő beosztásánál és a szabadság kiadásánál figyelembe veszik az oktatási intézmények nyitva tartását (a vállalatok háromnegyede él ezzel). Emellett népszerű eszköz a részmunkaidős munkavégzés lehetősége (66 százalék) és a képzések (54 százalék), illetve a rugalmas munkaidő lehetőségének biztosítása is (51 százalék).
Jóval kevésbé elterjedt a gyermekes munkavállalók számára biztosított távmunka lehetősége (a cégek 14 százalékánál van ilyen). A legritkábban alkalmazott eszközök a bölcsődei-óvodai elhelyezés támogatása és a gyermekek napközbeni felügyelete (játszószoba, napközi) a munkahelyen.
A 11 vizsgált családbarát eszközből egyet sem használ a megkérdezett vállalatok 22 százaléka, egyet alkalmaz a megkérdezett vállalatok 11 százaléka, két eszközt jelzett 16 százalékuk, három vagy négy eszközt pedig 15, illetve 14 százalékuk. Öt lehetőséget a cégek 11 százaléka alkalmaz, hatot vagy annál többet pedig szintén 11 százalékuk.
Az adatok azt mutatják, hogy szinte mindegyik vizsgált családbarát lehetőséget a nagyvállalatok, a szolgáltató szektorban működők, a külföldi (rész)tulajdonban levők, illetve a jó üzleti helyzetű cégek alkalmazzák a legnagyobb arányban. Kivétel ez alól a havi néhány órás munkaidő-kedvezmény, melyet leggyakrabban a kisvállalatok vesznek igénybe.
Egy jól behatárolható vállalati kör alkalmaz jellemzően több családbarát eszközt is, vagyis mondható családbarát attitűddel rendelkezőnek: a külföldi tulajdonú, a szolgáltató szektorban működő, valamint a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalatok. Emellett az is látható, hogy a jó üzleti helyzetű, illetve a pozitív kilátásokra számító cégek hajlamosabbak családbarát eszközökre "áldozni".
Az alkalmazott családbarát eszközök számát az befolyásolja legerőteljesebben, hogy az adott vállalat indult-e már a Családbarát munkahely pályázaton. Annak ellenére, hogy ez a pályázat már 16 éve létezik, a vállalatok 40 (a tisztán hazai tulajdonú cégek 42) százaléka még nem hallott róla. A cégek 58 százaléka hallott már róla, de még soha nem indult, csak 2 százalékuk vett részt rajta. A pályázók jellemzően nagy létszámú, a szolgáltató szektorban működő vállalatok.
Azok a vállalatok, melyek már indultak a pályázaton, vagy legalábbis hallottak róla, átlagosan jóval több családbarát lehetőséget kínálnak munkavállalóik számára, mint a többi vállalat. Ez azt jelzi, hogy pályázat fontos eszköz a magyarországi vállalati kultúra fejlesztésében és a családbarát attitűd elterjesztésében, ezért fontos lenne, ha minél több vállalat tudomást szerezne erről a lehetőségről - írja közleményében az MKIK GVI.