Cégvezetés & irányítás cikkek

Mit csinál nyáron a Mikulás?
Szezonális vállalkozást üzemeltetni különleges életforma. Megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés. Vagy éppen folyamatos a túlterhelés, mert két – vagy több – teljesen különböző bizniszben kell egyszerre helytállni.

Vállalati kockázatkezelés: jóval tudatosabb is lehetne
A gyorsan és sokszor kiszámíthatatlanul változó piaci környezetben megfelelő kockázatkezelési stratégia híján a vállalatok túlélése is veszélybe kerülhet. A kockázatkezelés ugyan az utóbbi években a nagyobb magyar cégeknél is a működés részévé vált, de még messze nem annyira tudatos, mint kellene.

Ha nem tudja az a baj, ha nem akarja, az a baj
Egy ember hozzájárulása a cég munkájához korántsem csak szakmai kompetenciáján múlik. Ha valaki nem motivált, hiába tud mindent. De mit tehetünk, ha valaki csak az egyik területen teljesít jól? Szakértőnk segít!

Így kerülje el a létfontosságú döntések csapdáit!
A legtöbb vállalat életében eljön az a pillanat, amikor mindent fel kell tenni egy lapra, amikor a lét vagy a nemlét a döntésünk tétje. A legtöbben azt hiszik, a jó döntések mögött némi látnoki képesség és jó adag szerencse húzódik meg, jobban megvizsgálva a helyzetet azonban kiderül, hogy ez nem teljesen igaz.

Nem csak leépítéssel lehet hatékonyabbá tenni a munkaerőt
A munkaerő hatékonyságának növelését ma már kevésbé lehet pusztán költségcsökkentéssel, leépítéssel megoldani. Ezzel szemben pozitív módja is létezik egy vállalkozás eredményének növelésére, mivel óriási tartalékok vannak még a szervezeti munka fejlesztésében Magyarországon. Érdemes számba venni, és kitanulni ezeket a lehetőségeket, mivel a vezetők és a dolgozók tudatosságának és felelősségérzetének fokozásával a cég árbevétele is mérhetően növekedni tud.

A sikeres munkaerő-kiválasztás lépései
Munkatársaink beállítottságával, képességeivel a lehető leghatékonyabban kell gazdálkodnunk, mert tulajdonságaik, erősségeik egyben motivátoraik is. A legegyszerűbb motivációs eszköz tehát maga a munka, a feladat, hiszen ki ne szeretne sikeres lenni, más szavakkal: hatékony és hatásos lenni. Ha valaki szereti, amit csinál, és mindezért elismerik és megbecsülik, amellett, hogy jól érzi magát a bőrében, sokat hozhat a cég konyhájára is.

Így legyen sikeres 2014-ben
Lassan vége az évnek, karácsony előtt a készülődésé a főszerep, utána a családé, úgyhogy nehéz ilyenkor már a cég stratégiai feladataira koncentrálni. Segítünk, hogy könnyebben készüljön fel az új évre.

Négy jó tanács, ha külföld felé kacsingat
Sok hazai cég kacsingat külföld felé, hogy ott keressenek maguknak partnert vagy beszállítót. Adunk négy tanácsot, mire érdemes fokozottan ügyelnie annak, aki kilép hazánk és főleg az unió határain kívülre üzletet kötni.

Nyolc tanács, hogy ne bukjon el az új vállalkozása
A legtöbbünknek élete folyamán néhányszor biztosan megfordul a fejében, hogy saját vállalkozásba fog. Adunk nyolc tippet, hogy ne jusson kátyúba már a legelején.

Így nem időpocsékolás a meeting
Az emberek manapság rengeteg megbeszélésen vesznek részt, amit a többség a háta közepére sem kíván. Pedig egy meeting lehet hatékony is, olyan, ami alkalmat ad a tanulásra sőt, akár energiával tölt fel – a Piac & Profit KKV-AKADÉMIÁJÁN megtudhattuk, hogyan.
Bizalom nélkül nincs csapat, csapat nélkül nincs siker
Sok szó esik manapság az egész világot sújtó bizalomhiányról. Egy cégen belül azonban a „ragasztó” a bizalom a csapaton belül. Ez, és a munkatársak valódi megismerése alapja a jó csapat és így a sikeres cég létrejöttének – derült ki a Piac&Profit KKV-Akadémiáján. Elmondjuk, hogy csináljuk!
Versenyképességre 2,3 milliárd eurót kapnának a kicsik
A Kis- és Középvállalkozások Versenyképessége (COSME) elnevezésű uniós program 2,3 milliárd eurót szán a következő EU-költségvetésből a nevében is szereplő cél eléréséhez. Az Európai Bizottság múlt héten méltatta a program kitűzéseit.
Szív is kell a sikeres cégépítéshez
Komoly összefüggés van a spirituális intelligencia és a sikeres vállalat között. Magyarországon még a legtöbben az ész vezérelte irányításban hisznek, tőlünk nyugatabbra viszont már kevésbé tabu, hogy a szívnek is szerepe van az üzleti sikerekben.
A hatékony, de népszerű főnök titka
Közismert mondás, hogy a „vezető nem azért van, hogy szeressék”. Persze nem baj, ha a munkája, emberségessége, átlátható és következetesen alkalmazott szabályrendszere miatt kiszámítható, megismerhető és szerethető, de ez csak következmény és nem cél. A gond akkor kezdődik, ha céllá válik és ezért feláldozza az előbbieket. Szakértőnk segít, hogyan lehetünk ezen a téren is még jobb vezetők!
Hogyan "vegyük meg" egy életre a vásárlóinkat?
A legjobb ügyfelek a visszatérő ügyfelek, rájuk lehet stabilan üzletet építeni, ráadásul szinte már közhely, hogy az új ügyfél mindig többe kerül. Tehát spórolhatunk, miközben jobb vevőt szerzünk. De hol kezdjük a megnyerésüket? Adunk néhány tanácsot.
Kisokos a tökéletes üzleti ajándékhoz
Nem elég azt tudnunk, hogy kinek szeretnénk valamilyen ajándékkal kedveskedni az év végi ünnepek alkalmából az üzleti partnerek és ügyfelek közül. Gondosan kell eljárnunk az ajándék kiválasztásánál, a csomagolásnál és az ajándék átadásánál. Szakértőnk segít!
A delegálás művészete
Nem mer szabadságot kivenni, mert fél, hogy irányítása nélkül leállna a munka? Úgy érzi, hogy 0-24 órában elérhetőnek kell lennie? Ha pótolhatatlan, akkor vezetőként valamit elront. A növekvő kis-és középvállalatok sikeres működésének egyik kulcstényezője, hogy a vezető hogyan válik képessé felhatalmazni beosztottjait, milyen hatékonyan gyakorolja a delegálás „művészetét”. Szakértőnk tanácsaival most Ön is elsajátíthatja ezt a kulcsfontosságú készséget.
Így indul egy sikeres vállalkozó napja!
Egy vállalat sikerében természetesen oroszlánrészt vállalnak a vezetői, akik néha szemlátomást sok ember munkáját végzik egyszerre. Pedig nem ördöngösség, ahogy dolgoznak, csak megfelelő rutin és munkaszervezés kérdése.
8 jótanács, hogy ne menjen rá az üzletre a házassága
A vállalkozók között van egy különösen vakmerő típus - aki a saját házastársával alapít családi vállalkozást. Nekik adunk néhány tanácsot, hogy kerüljék el a zátonyra futást úgy a munkában, mint a magánéletben.
A színvonalas cégek 8 alapelve
A vállalkozások tekintetében a minőség meghatározása és megteremtése összetett feladat. Mint ilyen, a megfelelően kialakított és működtetett minőségirányítási rendszer következetességet teremt, biztosítja a folyamatos fejlődést, mérsékli a kiszolgáltatottságot, és olyan struktúrát biztosít, amelyre a vállalkozásnak szüksége van ahhoz, hogy képes legyen rugalmasan lekövetni a változásokat.
Magyar siker amerikai módra
Kevesen merik felrúgni a biztosnak tűnő alkalmazotti létüket – különösen, ha az nem is mondható rossznak – azért, hogy belevágjanak az ismeretlenbe, és kifejlesszenek egy alkalmazást, amelynek a célja a vállalati innováció serkentése. A Be-novative ötletgazdáját és alapítóját azonban a szenvedélye hajtotta.
Jót tenni jól - avagy hogy jótékonykodjunk okosan
Nem kell milliárdokat keresni ahhoz, hogy kimutassuk emberi oldalunkat és jótékonykodjunk. Egy kisvállalat is lehet gondoskodó, ráadásul a jótékonyság jó hatással van a morálra és a cég imázásra is.
Elég jó zsonglőr ahhoz, hogy menedzser legyen?
Hol vannak már azok az idők, amikor hatalmas táblákon, hónapról-hónapra követhette egy menedzser a projektek megvalósulását? A mai gyorsan változó környezetben inkább zsonglőrként kell ritmusban tartania a csapatokat és a munkafolyamatokat felkészülve az előreláthatatlan eseményekre és a villámgyors módosításokra.
Öt módszer, hogy még jobb vezető lehessen
Menedzsernek lenni egyáltalán nem olyan egyszerű üzem, a legjobbak is folyton fejlesztik saját képességeiket, hogy egyre jobbak legyenek. Adunk öt ötletet, milyen területekre érdemes fókuszálnia, hogy elismert vezető legyen.
Humorra a munkahelyen is szükség van
A generációk közötti legtöbb feszültséget a stabilitás hiánya okozza, a tapasztalatok alapján azonban ennek megszűnésére a változó gazdasági helyzetben nem számíthatunk. A többi problémát - mint a különböző munkastílus és értékrend, kölcsönös türelmetlenség, valamint az elfogadás hiánya – gyakran egyszerű nézőpontváltásokkal megoldhatjuk.
Öt tipp az új eszközök bevezetéséhez
A folyamatosan fejlődő technológia rengeteg változást hozott a kiskereskedelem világába az utóbbi 25 évben. Csak győzzék az alkalmazottak megszokni.
Ne hagyja a dolgokat túlbonyolódni!
Rengeteg menedzser egyetért abban, hogy a dolgok túlkomplikálása rossz hatással van mind a termelékenységre, mind a munkahelyi morálra. Tudni a problémáról azonban egy dolog, megoldani pedig egy másik.
A két főbűn, amit mobiltelefonnal elkövethetünk
Ha telefonetikettről van szó, mindannyian hosszasan tudjuk sorolni, hogy mások milyen hibát követnek el. S ha mi követjük el ezeket a hibákat? Az más, éppen úgy alakult… Van azonban néhány etikettbaki, amely túlmutat az illik, nem illik, elegáns, nem elegáns kérdésen, mert üzleti, szakmai megítélésünket befolyásolhatja – nem jó irányba.
Ne legyen mindig kedves!
A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.
14 dolog, amit meg kell tenni az ünnepek előtt
Bár még csak október közepe van, érdemes felkészülni az év végi teendőkre, hogy a jövő év sokkal szebb legyen, mint az idei volt.
Milliárdokba kerül a kisvállalatoknak a figyelmetlenség
Döbbenetes összegektől esnek el a brit kisvállalatok a saját figyelmetlenségüknek köszönhetően - derült ki egy most elkészült brit felmérésből.
Névjegyhasználat – okosan
A névjegy elengedhetetlen tartozék az üzleti életben, azonban sokszor dilemmát okozhat: milyen legyen, mikor és hogyan érdemes használni? Szakértőnk válaszol a névjeggyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Amikor jobb, ha nem innoválunk tovább
Akár kezdő vállalkozóról, akár egy óriási vállalatról van szó, három egyszerű kérdésre adott válasszal el lehet dönteni, érdemes-e valóban foglalkozni egy újítással vagy ki kell hajítani.
A bónusz, amiről még az alkalmazottak sem tudják, hogy akarják
Ha megkérdezik őket, mivel lehetne őket motiválni a még jobb munkavégzésre, a munkavállalók rengeteg különféle választ adnának
a pénzbeli ösztönzőktől kezdve a legújabb elektronikus kütyükig. Csakhogy az egy dolog, mit mondanak ők és az egy másik, mi a
valóság.
Nem baj, ha lelép az alkalmazott!
Az általános népi bölcsesség azt tartaná, ha egy cégtől távozik a vezető fejlesztő, dizájner vagy bármely más kulcsfontosságú szereplő, a vállalkozásnak kártyavárként kellene összeomlania. Aztán kiderül, hogy ez egyáltalán nincsen így.
Vakrepülésben a hazai szálláshelyek
Noha az ingatlanpiaci válság hatására a szállodaiparban is felértékelődött megfelelő üzleti tervek szerepe, a hazai szálláshelyek jelentős hányada továbbra sem él a stratégiailag megalapozott, historikus adatokra, frissített versenytárs- és környezetelemzésre épülő tervezés módszereivel.
A sikerre nincs recept!
A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.
A nők egyenlők, de mégsem
Habár jogilag semmiféle diszkrimináció nem létezik Európában a nők és a férfiak között, a gyakorlat mást mutat. Száz európai vállalati vezető közül például mindössze 3 a nő, de még a cégek irányító testületeiben is alig 13,7 százalék az arányuk.
Oktatás nélkül fújhatod az innovációt
Ahogy a digitális technológiák egymás felé közeledése sosem látott változásokat hozott a világpiacon, úgy válik előbb-utóbb valósággá Bill Gates egykori mondása: Innováció vagy halál! Az ügyfelekért folytatott hajszában mára világossá vált, a nagyobb innovációs kapacitással rendelkező versenyző fog végül győzedelmeskedni.
Miért jók a sportolók a háznál?
Egy jelölt fizikai tulajdonságai, sportossága néhány állás kivételével nem igazán számít elsőrendűnek a megfelelési szempontok között. Bár egy önéletrajzba mindenki be szokott írni több-kevesebb sportot a hobbijai közé, interjún ritkán terelődik rá a szó, valójában mennyire is sportos a jelölt. Pedig a sportolói erények között akad jó néhány, amely az íróasztal mögött, egyénileg és csapatban is kamatozik. Ebből mutatunk meg néhányat:
Akadályozzuk meg a sunnyogás kialakulását!
Az ember folyamatosan teremt, a munkatársak is emberek, ezért ők is folyamatosan teremtenek, csak az nem mindegy, hogy mit! Lehet, hogy túl banálisnak hangzik az, hogy az ember folyamatosan teremt, sőt látszólag néha, ez nem is igaz. Vegyünk például egy olyan munkatársat, aki lusta, ha csak teheti, nem csinál semmit. Ha hisszük, ha nem, ő komoly energiát abba fektet bele, hogy „megteremtse” annak a feltételét, hogy sunnyoghasson.
A tudatos tervezés nem luxus
Nincs stratégiai tervezés, sem utódlás sem egyéb területen a hazai kkv-knál - ez derült ki a CIB Stafétabot kutatásából. A cégvezetők azonban viszonylag realistábbak lettek, nem a folyamatos növekedést, csak a cég stabil működését és a vevők megtartását látják az igazi sikernek.
A fegyelmi jobb az elbocsátásnál – és olcsóbb is
A hazai munkáltatók többsége nincs tisztában azzal, hogy az új munka törvénykönyve ismét lehetővé teszi a felmondásnál kevésbé szigorúbb fegyelmi eszközök használatát a munkahelyeken. Kevésbé súlyos vétség esetén célszerűbb és gazdaságosabb fegyelmi eszközökhöz nyúlni, hiszen a kirúgás önmagában is költséges lehet, egy új munkavállaló betanítása pedig biztosan idő- és pénzigényes.
A legtöbb cég belepusztul a generációváltásba
Komoly változások előtt áll a családi vállalkozások egyharmada, ugyanis az elmúlt évtizedekben felnövekedett nemzedéknek kellene átvennie cégek vezetését. Ugyanakkor többségük erre egyáltalán nincs felkészülve.
Így növelje dolgozói hatékonyságát
Akár 20%-kal is nőhet a szellemi foglalkozású alkalmazottak termelékenysége, méghozzá anélkül, hogy a vezetőknek különleges eljárásmódokat vagy nagyösszegű ösztönzőket kellene bevezetnie. Megmutatjuk, hogyan.
Így láthatja tisztán cége valós helyzetét
Nem elég, hogy egy cégvezetőnek egyedül kell meghoznia számos döntés, saját tevékenységéről is objektíven kellene véleményt mondania, miközben maga is nyakig van az operatív munkában. Kettős játszma! Azonban van egy roppant egyszerű módszer arra, hogy a vezető tükröt tartson maga elé a cég teljesítményével kapcsolatban. Egy egyszerű és mégis konfrontáló diagnosztikai eszköz, az EPOCH céganalízis teszt.
Munka kisgyermekkel – lehetséges?
Mind a kultúra változása, mind a gazdasági környezet miatt egyre több gyermekes nő szeretne visszatérni a munkaerőpiacra. Ahhoz, hogy ez sikeres legyen, a munkáltató rugalmasságára, de a munkavállalók nagyobb bátorságára is szükség lenne.
Érdemes kiszervezni a munkaerő-toborzást is
Valamennyi cég működésének kulcsfontosságú eleme a megfelelő alkalmazottak felkutatása. A munkatársat keresők az esetek többségében szeretik elkerülni egy harmadik fél, toborzó vagy közvetítő bevonását az álláskeresés folyamatába. Pedig ezen a területen éppoly hatékony lehet a „kiszervezés”, ahogy máshol már bizonyított.