Bár már itthon is van rá példa, egyelőre egyáltalán nem elterjedt, hogy a dolgozók kutyáikat magukkal vihetnék a munkahelyükre. A munkáltatók egy része attól fél, hogy az állatok elvonják a dolgozók figyelmét, rendetlenséget okoznak és komolytalanná teszik a cég imidzsét.
A cukiság hatékonnyá tesz
Pedig a jobs.aol.com cikke szerint egy kutatás bizonyította, hogy ha kutyák vannak az irodában, az csökkenti a stresszt és növeli a dolgozók elégedettségét, egy másik tanulmány egészen pontosan 11 százalékkal alacsonyabb stressz szintet mutatott ki azoknál, akik kutyákkal egy térben dolgoztak. Nem is nehéz ezt elhinni, hiszen a legstresszesebb értekezlet után is segítene valamit, ha egy farkát csóváló kutyával találnánk szembe magunkat a folyosón. A stressz az egyik legkomolyabb munkahelyi gond, muszáj tehát minden munkáltatónak foglalkoznia vele.
De nem ez az egyetlen előny, amiről beszámoltak azok a cégek, akik már kitárták kapuikat a négylábúak előtt. A tapasztalatok szerint az alkalmazottak közötti kapcsolatok elmélyítésében is fontos szerepük van. Egyrészt a kutyás munkahelyeken egyszerűen több a kollégák között az interakció, a házi kedvenc megismerésével pedig személyesebb és mélyebb kapcsolatot éreznek valaki iránt a kollégák.
A kutyák a szükséges testmozgásról is gondoskodnak. Mindenki számára nagyon fontos lenne, hogy betartsa a munkaegészségügyi szempontból szükséges szüneteket az irodai munkában is. Ha egy négylábú toporog mellettünk, ez könnyebben megy. Szó sincs hosszú „lógásról”, csak arról, hogy például néhányszor leguggolunk a nap folyamán – ilyen apróságokért is hálás a testünk amerikai kutatók szerint.
A kutyatartók elégedettségét és lojalitását pedig egyértelműen növeli, ha magukkal vihetik kedvenceiket. Nem fognak az első lehetséges pillanatban hazarohanni, hogy végre megsétáltathassák a kutyát, de a figyelmük is koncentráltabb lesz, ha időnként felfrissülhetnek.
Az állat jelenléte alapvetően olyan munkahelyeken ideális, ahol sok a stressz és gyakori, hogy túlórázni kellhet – a tulajdonos így nem aggódik az állatért, a légkör pedig kellemesebb – ahol nincs ügyfélforgalom – hiszen az ügyfelekkel nehezebb egyeztetni, hogy ki az, akit esetleg zavar a kutya jelenléte – és ahol minden kolléga el tudja fogadni az állatot.
A főnök dönt
A munkajog nem tiltja a munkáltatóknak az állatok beengedését. Éppúgy joga van a vezetőnek erről dönteni, mint arról, hogy egyébként milyen tárgyakat lehet bevinni az irodába. Természetesen ahol szigorú biztonsági vagy egészségügyi szabályok betartása az előírt, ott ez nem fog menni, de egy átlagos irodában vagy üzletben jogi akadály nincs.
A kutya által okozott, esetleges károkat - például harapás, rongálás - mindig az állat tulajdonosának kell megtérítenie.
Új dolgozó felvétele esetén mindemellett nem árt tájékoztatni az állásinterjún arról, ha kutyabarát profilú munkahelyre jelentkezett. Ha a kollégák között van olyan, aki számára elfogadhatatlan a kutya jelenléte, azt is a főnöknek kell megoldania.
A kötődés kialakítása, a jobb hangulat és a kollégákkal közösen vállalt felelősség érdekében arra is számos jól működő példát találhatunk, amikor kifejezetten irodai állatot tart a munkahelyi közösség. Ez esetben inkább igénytelenebb, zárt helyen élő kedvencek – halak, teknősök, madarak – jönnek számításba. Van olyan amerikai cég, ahol az állat a kollektívának annyira szerves része, hogy a csapatot bemutató oldalon is külön portrét kapott. Ez a gesztus minden bizonnyal humort, nyitottságot, és családias hangulatot sugároz az érdeklődők számára, ami vonzóvá teheti egy céget. Csak mellékesen jegyeznénk meg, hogy az irodai macskákról szó sem esik. Pedig a dorombolás igazoltan stresszcsökkentő és gyógyító hatású…