Cégvezetés & irányítás cikkek

A személyiség és kompetencia szerepe a munkaerő-felvételben
Sok helyen esik szó a munkaerő kompetencia alapú kiválasztásról, amit fontosnak és időszerűnek tartunk. Ehhez arra van szükség, hogy olyan „munkaköri térképpel” rendelkezzünk, amely a legfontosabb ismertek körét, a személyiséggel kapcsolatos elvárásokat is megfogalmazza, vagyis az elvárt kompetencia (kompetenciák) teljes körét tartalmazza. Fontos elv, hogy minden feladathoz, minden munkakörhöz speciális felkészültség, személyes megfelelés szükséges, ennek kellene érvényesülnie a kiválasztásban. A Piac&Profit szakértője, dr. Poór Ferenc segít áttekinteni a lényeget!

Megszólítsam a betérő vevőt, vagy hagyjam nézelődni?
A legnagyobb feladat minden kereskedőnek becsalogatni a potenciális vásárlók tömegét, majd elérni, hogy vásároljanak is! Mennyi múlik az eladókon? Hogyan viselkedjenek? Megszólítsanak minden betérő vásárlót, vagy „csak” álljanak rendelkezésre, és várják meg, amíg a vásárló kezdeményez? Személyes meglátásom alapján – „ahány ház, annyi szokás” –, minden kereskedőnek megvan a saját „tuti” módszere.

Céges ügyekben nem a többség dönt
Sokan gondolják, hogy hatalmat és irányító szerepet csak az birtokolhat, akinek többségi támogatottsága van. A cégvezetők azonban jól tudják, hogy a döntés a vezető felelőssége, és akkor is keresztül kell vinni a vezetői akaratot, ha a csapat egy része nem ért egyet. Szakértőnk ad tanácsokat, hogy csináljuk!

HR nélkül lemarad!
Ha jól működik, észre sem veszi, olyan simán megy minden. De ha a cégnél nincs hozzáértő gazdája a területnek, nap mint nap áll a bál, folyamatosak a problémák. Ez pedig nem csak a munkahelyi légkört rombolja. Gyengül a hatékonyság, csökken az eredményesség, és a vezetők értékes idejüket és energiájukat ilyen problémák megoldásával töltik. Ez pedig nagyon sokba kerül!

Beszédes számok, empatikus kontrollerek
Empátiára és kiváló kommunikációs képességekre is szükségük van a kontrollereknek ahhoz, hogy sikerrel láthassák el a munkájukat.

Hogyan ne öltözzünk nyáron az irodában?
Az alábbiakban felsoroltakat nagyon ajánlott mindenkinek kigyomlálnia az üzleti öltözködésre szánt ruhatárából.

A felelősségvállalás teszi etikussá az üzletet
Üzleti etikával foglalkozó tudósok, üzletemberek, gondolkodók gyűltek össze csütörtök délután, hogy megvitassák az üzleti etika iránt elkötelezettek felelősségét az idén először összehívott Üzleti Etikus Cégek Fórumán, ahol a korábbi Üzleti Etikai Díjat nyert cégek közül többen is bemutatták programjaikat. A jó példák révén is igazolást nyert, hogy etika és profit nem egymást kizáró fogalmak.

Milyen az ideális munkavállaló?
Egy kötetlen reggeli beszélgetés közben merült fel a téma: ki, kivel dolgozik szívesen. Négyen ültünk az asztalnál, ügyvezetők, tulajdonosok, mérnök, közgazdász, marketinges, szóval különböző végzettségűek. Mindenkit érdekelt a téma, mindenkinek meg volt a maga véleménye. Az egyikünk azt mondta, hogy azokat az embereket keresi, akinek tűz ég a szemében! Ebben mind egyetértettünk. De milyen is az?

Főnök, vagy mentor?
Közösen gondolkodnak veled, vagy csak utasítanak? Támogató, inspiráló vezetők, vagy hatalommániás, csak a pozícióra éhes főnökök vesznek körül? Léteznek ma a munkahelyeken mentor típusú vezetők vagy „csak” főnökök vannak?

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Új üzleti kapcsolatok kialakítására, új üzleti partnerek megismerésére remek lehetőséget adnak a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok. Sokan mégsem használják ki ezeket a lehetőségeket kapcsolatépítésre, mert félnek attól a pillanattól, amikor eljön a – sok kisvállalkozót próbára tevő – bemutatkozás rész.
3 motivációs módszer, amihez nincs szükség pénzre
A legtöbb vezető szembesül azzal a problémával, hogy a munkatársai egy idő után nem lelkesednek kellőképpen feladataikért. Sokkal több időt vesz igénybe egy-egy munkafázis, mint korábban, ami akár komoly anyagi veszteséget is jelenthet a cégnek. A jelenség oka lehet a motiváció elvesztése.
Hogyan találjunk jó üzleti ötletet?
Az emberek azt hiszik, hogy csak a fantasztikus, eredeti ötletből lehet sikersztori. Valójában azonban a nagy üzletek talán kevesebb, mint egy százaléka indul ilyennel.
Minden vállalkozó gonosz kizsákmányoló?
A magyar társadalom többsége ma úgy tekint a vállalkozóra, mint egy tolvajra, aki mocskos kapitalistaként kizsákmányolja a szegény alkalmazottakat. Sokan irigylik ezt tőlük. A felelősséget, munkát viszont nem látják emögött.
Kihasználatlan kapacitások a csapatban – ki tehet róla és mit kezdjünk vele?
Csapatok fejlesztése során sokszor hallunk olyan visszajelzést a vezetőtől, hogy évek óta dolgozik együtt az embereivel, de „sosem gondoltam volna XY-ról, hogy…” vagy „erre aztán igazán nem számítottam nála, ez teljesen új megvilágításba helyezi a konfliktusainkat…” A gyorsan változó üzleti környezet egyre hatékonyabb vezetői munkát igényel, a csapaton belüli szinergia kihasználásának, előmozdításának képessége így egyre jobban felértékelődik – hívja fel a figyelmet Székely Gábor, a Piac & Profit szakértője.
Támogató és hátráltató szokásaink
Nem elég egy motiváló cél, ha nem társul hozzá a meggyőződés, hogy ezt képesek is vagyunk megvalósítani. A minket támogató vagy akadályozó gondolkodásmódról, meggyőződéseinkről, hiedelmeinkről, átkeretezésről ír szakértőnk, Vass Andrea coach.
Csak a jó kérdésen múlik a motiváció?
Érdekes megfigyelni, hogy a vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz. Szakértőnk segít!
Hogy lesz az álmokból vállalkozás?
Klasszikus álom: meg szeretnék élni abból, amit szeretek. Szeretek sütit sütni, tehát muffin-vállalkozást nyitok. Szeretek túrázni, tehát túravezető leszek. PHP-programozó vagyok, weboldalak fejlesztésével indulok a világhír felé. Számos oka lehet az ilyen döntéseknek. Kis hazánkban ez leginkább így hangzik: “kénytelen vagyok vállalkozni, mert nem élek meg / nem férek bele egy multis dobozba / nincs munkám / gyerekkel nem tudok elhelyezkedni...” A Piac&Profit szakértői segítenek, mik az első lépések az álmoktól a sikeres vállalkozás felé.
3 érv megváltozott munkaképességű emberek alkalmazása mellett
Egyre több munkáltató számára lehet vonzó lehetőség megváltozott munkaképességű dolgozókat is foglalkoztatni. 2013-ra változott az ezzel kapcsolatos szabályozás, így amellett, hogy ez felelős döntés, a költségek csökkentésében is segíthet.
Állás vagy vállalkozás - honnan tudjuk, hogy jól döntöttünk?
Nem minden választás a megfelelő választás. Van olyan karrierdöntés, ami alapjaiban elhibázott, és leginkább csak pokollá teszi az ember életét. Az alábbi rövid lista néhány egyszerű támpontot ad arra nézve, hogy az alkalmazott/vállalkozó dilemma esetén milyen tényezők mentán kell(ene) döntenünk.
Állás vagy vállalkozás – melyik kinek való?
Az „állás vagy vállalkozás” dilemma napjainkban sem kevésbé aktuális, sőt talán még nagyobb jelentőséggel bír, mint a rendszerváltás óta valaha. Olyan kérdés ez, amivel karrierünk során legalább egyszer mindannyian szembesülünk, akár önszántunkból, akár a külső, kényszerítő körülmények miatt. Az alábbiakban néhány alapvető gondolatot veszünk szemügyre, amely segíthet ebben a döntésben. Fontos ugyanis, hogy egy ilyen horderejű döntést a megfelelő okok miatt hozzunk meg – mondja szakértőnk, Herman Judit.
Tudja, mire vállalkozik?
A vállalkozásindítás, -fejlesztés azonban nemcsak új lehetőségekkel, de új veszélyekkel is jár – hívja fel a figyelmet a Piac&Profit szakértője, Vuray György.
Valóságshow a cégben
Néhány cégben valóságshow folyik, ahol a „nézők” szerepét a cégvezető, a HR-es és a tulajdonosi kör veszi fel, akik időről időre ki- és beszavaznak „játékosokat”. Néha nem azt, akit kellene, és nagy valószínűséggel nem azok nyernek, akik a legtöbbet teszik a csapatért, hanem akik a legintelligensebben játsszák a munkahelyi valóságshow-t. A Piac&Profit szakértője segít, hogy szűrjük ki a bajkeverőket!
Bérajánlás mérték nélkül
Az ágazati és helyi bértárgyalásokon arra kell törekedni, hogy 2013-ban éves szinten minden kereseti kategóriában biztosítsák a nettó keresetek reálértékének megőrzését – tartalmazza a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) keddi ülésén megszületett országos bérajánlás. A megállapodásban ugyanakkor az emelésről konkrét szám nem szerepel.
Hogyan lehetünk eredményesebbek?
Min múlik az, hogy megvalósítjuk-e az álmainkat, hogy egyáltalán merjük-e és tudjuk-e azt az életet élni, amit szeretnénk? Kamaszként mindnyájunknak vannak álmai, nagy, világmegváltó tervei, aztán valamivel vagy sokkal alább adjuk, vagy el is felejtjük ezeket az álmokat. A Piac&Profit szakértője segít megtudni, mit tehetünk magunkban a sikerért!
Szerezzük meg az első egymilliót..., és ne költsük el!
Sokszor halljuk, hogy az első egymillió (tízmillió) megszerzése az igazán nehéz. Pedig dehogy. Ha tudásunkat sikeresen értékesítjük, és költségeinket a minimálisra csökkentjük (igen, össze kell húzni magunkat), egymilliónyi megtakarítás aránylag hamar összejön. Jól befektetni saját cégünkbe sokkal nehezebb.
Nem a pénz, a biztonság a lényeg
Nem a magas fizetés, hanem a hosszú távú, biztos megélhetés a legvonzóbb dolog a potenciális munkavállalók számára – derült ki a Randstad globális felméréséből. A nőknek a barátságos munkahelyi légkör és a magánélettel való egyensúly megteremtése fontos még álláskereséskor, a férfiak inkább a karrierlehetőségekre koncentrálnak.
Csak tavaszi fáradtság, vagy a kiégés veszélye fenyeget?
Ha munkánk során gyakran foglalkozunk emberekkel akár vezetőként, akár beosztottként, számolnunk kell a kiégés, vagyis a burnout veszélyével. De hogy ismerjük fel?
Itt rontják el a kezdő vállalkozók!
Mindazoknak, akik tőkebevonási lehetőséget keresnek, legyenek ötletgazdák vagy egy ideje már működő kisvállalkozások, tisztában kell lenniük a sikeres vállalkozás két legalapvetőbb, megkerülhetetlen feltételével.
A stressz és a báránybőrbe bújt farkasok
Korunk kísértő szelleme a stressz. Rengeteget hallani róla, sőt még az állam is támogatja – EU-s pályázatokon keresztül – a stresszkezelő tréningeket. A megoldást azonban az ok megtalálása jelenti még akkor is, ha az sokszor csodálatosan rejtett.
A jó hozzáállás a siker záloga
Nem elég a piacképes termék, az igazi sikerhez, a mérhető piaci jelenléthez megfelelő hozzáállásra is szükség van! Mindenkinek pontosan tudnia kell, hogy mi a feladata és azt hogyan kell elvégeznie a közös siker érdekében.
Szabályzat is segíthet „megfogni” a pénzt
A hazai vállalatok csekély része kezeli rendszerszinten a visszaélésekből fakadó kockázatok elleni védekezést. Pedig a tisztázatlan elvárások vagy épp a beszerzési folyamatok átláthatatlansága révén jelentős pénz folyik el a cégeknél.
A belső gondok többet ártanak a válságnál
A gyengélkedő nemzetközi és hazai gazdasági klímánál sokkal jobban megnehezítik a vállalatok életét a belső problémák, vagyis a válságra adható megfelelő válaszok megtalálásának belülről fakadó nehézségei – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. friss vállalati kutatásából.
A döntéshozás alapszabályai és alaphibái
Ahogy a meeting szabályai fontosak a különböző gondolkodásmódú, felkészültségű, pozíciójú tagok közötti kommunikáció konstruktív mederben tartása szempontjából, a döntéshozatal folyamatának betartása is azt segíti, hogy a csapat együtt haladjon a közösen elfogadott, jó minőségű döntés felé.
Hogy lesz egy jó döntésből tényleges cselekvés?
A két legrosszabb dolog, ami történhet, hogy egy, a meetingen megszületett jó döntést nem hajtanak végre, vagy egy rossz döntést végrehajtanak. Tehát az a cél, hogy jó minőségű döntés szülessen és azt hatékonyan végrehajtsák.
Miért nem vagyunk jól szervezettek?
Ha megvizsgáljuk a magyarországi cégeket, nagyon kevés példát láthatunk valóban jól szervezett csapatokra. Két jellemző hiba a „szervezetlenség”, illetve a szervezés „túlbonyolítása”. Óriási tartalékok vannak a cégekben, amelyek szervezetfejlesztéssel kiaknázhatók.
Kiken múlik a meeting sikere?
Az ideális környezet nem csak technikai, hanem emberi tényezőkből is áll. Nézzük meg, kiken múlik a jó meeting sikere?
A jó teljesítmény pszichológiája
Mi mindent kell a vállalatvezetőknek figyelembe venniük, ha a legmagasabb teljesítményt szeretnék kihozni munkatársaikból? Erről szólt az első Európai Pozitív Business Fórum.
A tökéletes meetinghelyszín kialakítása
A meeting (értekezlet) nem feltétlenül kell, hogy szükséges rossz legyen. Lehet hasznos, konstruktív munka is, ha néhány dologra tudatosan odafigyelünk. Szakértőnk segít!
Mit érdemel a szabályszegő?
A meeting (értekezlet) a legtöbb helyen szükséges rossz. Annak érdekében, hogy hasznos, előremutató, konstruktív munka legyen, olyan szabályokat kell működtetni, amelyek a különbözőségek ellenére biztosítják a kölcsönös bizalom és tisztelet létrehozását és fenntartását.
Mivel motiválható a jövő nemzedéke?
Az ezredfordulós (Super Millennials) nemzedék másként dolgozik, eltérő igényei vannak a munkahelyi élettel kapcsolatosan. Az Ericsson ConsumerLab legújabb kutatásának eredményei szerint érdemes a különbözőségekre tekintettel lennie azoknak a cégeknek, amelyek szeretnék kihasználni ennek a generációnak a különleges képességeit.
Mobilitás: bénultak a vállalatok
A Deloitte legújabb, munkavállalói mobilitással foglalkozó nemzetközi felmérése szerint a humán erőforrás szakemberek komoly stratégiai lehetőséget látnak a nemzetközi mobilitásban, a megkérdezettek többsége ugyanakkor nincs megelégedve saját vállalata mobilitási gyakorlatával. Ennek fő okaként az üzleti célokkal összehangolt kiküldetési politika hiányát, valamint a jogszabályi megfelelés területén felmerülő nehézségeket jelölték meg.
A jó meeting szabálykönyve
A meeting (értekezlet) a legtöbb helyen szükséges rossz. Sokan azt gondolják, hogy nem lehet elkerülni és kevesen tudják, mit lehetne tenni annak érdekében, hogy hasznos, előremutató, konstruktív munka legyen.
A munkavállalók szemében még mindig az IT a legvonzóbb
2013-ban a legtöbben az informatika és telekommunikáció, az államigazgatás és a pénzügyi területen várják a legjobban fizető állásokat, de egyre többen helyezkednének el a non-profit szférában is.
Tanulás vagy tudás a karrier titka?
Minél több diploma, számos szakképesítés és még több nyelvvizsga felhalmozása a célja a hazai munkavállalók többségének, holott a túlképzettség sok esetben hátrány. Papírok helyett a kompetenciákra kellene fókuszálni.
Nehezebb lehet megfelelni a fenntarthatóság szabványainak
Változik a világ legelterjedtebb fenntarthatóságijelentés-keretrendszere. A szakértők szerint ez a jó szándék ellenére akár ronthat is a helyzeten, ha a vállalatokra fenntarthatatlan terheket rónak.
Kölcsönös előnyt jelent az elkötelezettség
A nyugati országokban már a munkavállalók visszajelzéseit is feltüntetik az éves jelentésekben a vállalatok, hiszen az elkötelezett és cégükhöz lojális alkalmazottak jobban végzik a munkájukat.
Jobban bízunk a férfi vezetőkben
Magyarországon a vállalatvezetők 97 százaléka férfi, a munkavállalók többsége mégsem gondolja, hogy a munkahelyén több női vezetőre lenne szükség. Még a nők háromnegyede sem akar egy másik nő irányítása alatt dolgozni a Randstad 2013 tavaszi felmérése szerint.
Rugalmasság segíthet visszatérni a munkaerőpiacra
A szülés után újra munkába álló kismamák nagyban hozzájárulhatnak az ország gazdasági teljesítményének növekedéséhez. Ahhoz, hogy hatékony munkavállalóként működhessenek, fontos a megfelelő munkakörülmények biztosítása számukra.