Kié lesz a cég? Baljós árny a vállalkozások felett az utódlás

Magyarországon a nagy cégalapítási hullám 20-25 éve söpört végig, így a vállalkozások nagy része hamarosan tömegesen szembesül majd az utódlás kérdésével. A családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a generációváltás, amit a cégek csupán harmada él túl.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

„Magyarországon 20-25 éve zajlott le a privatizáció, a nagy cégalapítások korszaka. Ugyanakkor annak a generációnak – jellemzően az akkori 30-40 éves korosztály –,  aki ezt az időszakot eredményesen levezényelte, korára való tekintettel lassan el kell gondolkodnia azon, hogyan fogja átadni  az üzletfolytonosságot, mint cégértéket” – hívta fel a figyelmet Tresó István, a K&H Agrár üzletág fejlesztési főosztály vezetője a K&H és az Agrár Európa Kft. által szervezett Agrár Klubon. (A mezőgazdaságból egyébként is hiányzik egy teljes generáció.)

A világ országaiban a legnagyobb foglalkoztatók és adófizetők a családi cégek. A működésüket érintő egyik legnagyobb veszély a generációváltás, amit a vállalkozások mindössze harmada él túl, holott a családi vállalkozások kifejezetten a hosszú távú értékteremtésre törekednek. Az utódlás kérdése pedig különösen aktuális, hiszen a közeljövőben a vállalkozások nagy részének kell szembesülnie a generációváltás kihívásaival. Mindezt ráadásul korábbi tapasztalatok és viselkedésminták hiányában kell majd levezényelniük az első generációs cégalapítóknak.

A családi vállalkozások életében a tipikus üzleti helyzetek – mint például a beruházási döntések, hitel és tőkebevonási kérdések – mellett a különböző élethelyzetek is jelentősen befolyásolhatják a cég működését, értékét.  Ilyen helyzet lehet az egészségügyi változás, haláleset vagy baleset, de az új életszakaszok – házasság, gyermekszületés, válás – is nem várt változást hozhatnak a vállalkozás életébe. Ezeken felül akár komoly nézeteltéréshez is vezethet a vezetők, tulajdonosok együttműködési és karrier dilemmái, mint például az utódlás kérdése. „A magyar gazdaság még sok kihívás előtt áll, többek között a cégutódlás is ilyen, amivel nem csak tulajdonosi, hanem banki oldalról is foglalkozni kell” – tette hozzá Tresó István.

HOGYAN MARADHAT A VAGYON A CSALÁDBAN?
A leköszönni készülő vezetők egyik legnagyobb problémája, hogy ezeket a vállalatokat – és az általuk képviselt vagyont – hogyan tartsák egyben. Ennek részben érzelmi okai vannak, hiszen a cégvezetők a saját teremtményükként kezelik a cégüket, illetve komoly felelősséget éreznek munkavállalóik iránt, de nyilván gazdasági megfontolás is áll mögötte.  Öröklés, bizalmi vagyonkezelés vagy magánalapítvány? Hogy tartható fent az alapítói akarat?

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo