„Válasszunk jó ügyet!”

A részvényesi szemlélet már nem elég a 21. században, az érintettek érdekeit – a munkavállaló családját, a várost, a társadalmat vagy akár a bioszférát – is szem előtt kell tartania egy vállalat vezetőjének, amikor döntéseket hoz. A tágabb kontextusban gondolkozó, napi gyakorlatban is érvényesített filozófiát nevezik a cégek társadalmi felelősségvállalásának. Ez nemcsak filantrópia, hanem céges önérdek is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Yvonne Dederick: „Olyan ügyet kell választanunk, amiben személyesen hiszünk, és összhangban van a cég imidzsével”

Egy etikus vállalat kvázi állampolgárként vesz részt egy nagyobb egység jólétének, jól-létének javításában. Egy médiavállalkozás életében különösen fontos ez a filozófia, hiszen az ismert szereplők, nagy nézettségű műsorok segítségével széles tömegekhez tudja eljuttatni az üzenetét, sokakat képes cselekvésre késztetni. Se szeri, se száma az eszközöknek és módszereknek, amelyekre ráhúzhatjuk a CSR köntösét, ám ettől még nem feltétlenül működik felelősen egy szervezet. Yvonne Dederick, a TV2 Csoport ügyvezető igazgatója, társtulajdonosa, a vállalat üzleti működéséhez szervesen illeszkedő programokban hisz.

– Attól nem lesz felelős egy vállalat, hogy függetlenül a tevékenységétől, akármilyen célra pénzt ad. Nem vagyok híve az ilyen jellegű passzív adakozásoknak. Szerintem a vállalat mindennapi életébe szervesen integrált programokkal érdemes megszólítani a társadalmat. A CSR építi a brandet, éppen ezért akkor tudja betölteni a szerepét, ha valóban a vállalati kultúra részévé válik, és valóban önkéntes. Ez az alapja. A csatornánál a mindennapi tevékenységünk részévé tettük a felelős gondolkodást, felelősségvállalást. A HR-osztály „Óvlak” programja például a dolgozóink gyerekeinek délutáni felügyeletéről gondoskodik, az egészségprogramunk pedig a munkatársaink hogylétéről, hiszen számunkra ők jelentik a legnagyobb értéket. A környezettudatosság is áthatja a vállalat egészét: a vezetőségtől a munkatársakig mindenki odafigyel a nyomtatásra, az áramfogyasztásra, a szemétgyűjtésre. A műsorainkban pedig mindig helyet kapnak azok az ügyek, amelyeket fontosnak gondolunk, hogy felkaroljuk.

Mitől függ, hogy hatékony lesz-e egy CSR-program?

– Nagyon fontos, hogy ne divatból csináljuk, hanem elköteleződésből, hittel. Mivel a legtöbb program nem nélkülözi a közvetett vagy közvetlen üzleti hasznot, értelemszerűen közel kell, hogy álljon a vállalat alapvető tevékenységéhez. Akár egyénként, akár vállalkozásként, sok területen lehetnénk aktívak, de félő, hogy végül sehol sem lesz átütő hatása a jelenlétünknek. Úgy vélem, a szétaprózott programok helyett egy-egy ügyre kell koncentrálni. Az is nagyon fontos, hogy a cég és dolgozói aktívan vegyenek részt a programban. Hosszú távú eredményre, multiplikatív hatásra csak így nem számíthatunk. Márpedig a végső cél az lenne, hogy a társadalom minden tagja felelősen éljen, és akkor valóban komoly lépéseket tudunk tenni a fenntartható világ felé. Az utánkövetés szintén része a felelős viselkedésnek. A tavaly elindított „Süss fel nap!” című műsorunkban bemutatottak közül néhánynak azóta sem engedtük el a kezét. Ebben az esetben például a hatékonysághoz hozzájárult az is, hogy a nehéz sorsokban is a pozitív oldalt tudtuk megmutatni. Az önkéntességet, az áldozatvállalást.

A „Süss fel nap!” idén elnyerte a Magyar Public Relation Szövetség CSR Best Practice-díját. Miben más ez a program, mint az eddigiek?

– Számomra személyes küldetés a gyerekek védelme, az esélyegyenlőségük biztosítása, a tehetségek felkarolása. Tavaly arra kértem a kollégáimat, hogy egy saját programmal álljunk az ügy mellé. Ennek lett az eredménye a „Süss fel nap!”, ami 2013-ban a gyermeknélkülözés problémájára hívta fel a figyelmet, idén pedig a különös tehetségekre fókuszál. Akár éhező, akár kiugróan tehetséges gyerekről van szó, az önkéntesség, az önzetlen segítség fontosságára szeretnénk rámutatni. A média feladata az információnyújtás és szórakoztatás mellett az edukáció is. A felelős viselkedés a fejekben dől el. Ezáltal ezeknek a programoknak tágabb a hatásuk, mint az ügy, amit közvetlenül támogatnak. Magyarországon nagyon sok a tehetséges fiatal, de ahhoz, hogy ez kiderüljön, valakinek fel kell őket fedezni, és elindítani az úton.

A gyerekek jövője a társadalom egésze számára fontos!
Miért éppen a gyerekek kerültek a TV2 felelősségvállalásának fókuszába?

– Ahhoz, hogy ne csak odavetett támogatás legyen, ne csak kipipáljuk a ma már a vállalatoktól elvárt feladatot, és megnyugtassuk a lelkiismeretünket, nagyon fontos, hogy jól válasszunk ügyet. A jégtáblák olvadása nagyon nagy probléma, de nehezebb a nézők érdeklődésének középpontjába állítani, hiszen a mindennapokban, a közvetlen lakókörnyezetünkben még nem szembesülünk a jelenséggel. A gyerekek jövője azonban a társadalom egésze számára fontos, az egyént közvetlenül is érintő kérdéseket vet fel. Gondoljunk például az öregedő társadalom, a nyugdíj vagy a fiatalok elvándorlásának dilemmáira. A felelősségvállalás minden cég a társadalmi megítéléséhez hozzájárul. A TV2 családbarát tévé, és nagyon fontos számunkra az innováció is.

Üzlet, vagy önzetlenség a vállalati CSR?

– Természetesen a versenyszférában működő vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy olyat tegyenek, ami az érdekükkel ellentétes. Minden programnak van üzleti értéke, de csak akkor pozitív, ha őszintén tudjuk felkarolni az ügyet. Így lesz legitim és sikeres. Olyan ügyet kell választanunk, amiben személyesen hiszünk, és összhangban van a cég imidzsével. A TV2-n belül meghonosított egészségprogramunk például az én személyes elkötelezettségemből, szenvedélyemből ered, ugyanakkor az egészséges munkavállaló értékes a cégnek. A „Süss fel nap!” programban is benne van a személyes küldetésem. Például az, hogy mennyire fontosnak tartom a mentorok szerepét a jól működő társadalmakban: a programban a tehetséges gyerekek mellett az őket felkaroló segítők is komoly szerephez jutnak. A tulajdonosi elköteleződés elengedhetetlen, de a személyes indíttatásból fakadó lelkesedést át kell adni a kollégáknak, és terjeszteni házon kívül is.

Süss fel nap!
A tehetséges gyermekek között ott vannak a jövő lángelméi. Ők azok, akik alakítói és meghatározói lesznek társadalmunk elkövetkező évtizedeinek, a jövőnknek. Kibontakozásuk feltétele, hogy a bennük szunnyadó különleges tehetséget a felnőttek világából valaki észrevegye, és értő odafigyeléssel utat mutasson számukra. Mindez az egyik legszebb példa a generációk közti, alkotó együttműködésre. A 2014-es „Süss fel nap!” célja, hogy megkeresse és bemutassa a jövő lángelméit, a tudomány, a technika, a művészetek és a sport területén tehetséges, 14 év alatti gyermekeket és a jelentkező gyermek törekvéseit segítő felnőtteket - szakembereket, pedagógusokat, mentorokat. A Süss fel nap! november 2-ig várja a gyermekek és felnőtt segítőik jelentkezését, hogy bemutathassuk és támogathassuk őket. Jelentkezés a www.tv2.hu/sussfelnap oldalon!

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo