Egy etikus vállalat kvázi állampolgárként vesz részt egy nagyobb egység jólétének, jól-létének javításában. Egy médiavállalkozás életében különösen fontos ez a filozófia, hiszen az ismert szereplők, nagy nézettségű műsorok segítségével széles tömegekhez tudja eljuttatni az üzenetét, sokakat képes cselekvésre késztetni. Se szeri, se száma az eszközöknek és módszereknek, amelyekre ráhúzhatjuk a CSR köntösét, ám ettől még nem feltétlenül működik felelősen egy szervezet. Yvonne Dederick, a TV2 Csoport ügyvezető igazgatója, társtulajdonosa, a vállalat üzleti működéséhez szervesen illeszkedő programokban hisz.
– Attól nem lesz felelős egy vállalat, hogy függetlenül a tevékenységétől, akármilyen célra pénzt ad. Nem vagyok híve az ilyen jellegű passzív adakozásoknak. Szerintem a vállalat mindennapi életébe szervesen integrált programokkal érdemes megszólítani a társadalmat. A CSR építi a brandet, éppen ezért akkor tudja betölteni a szerepét, ha valóban a vállalati kultúra részévé válik, és valóban önkéntes. Ez az alapja. A csatornánál a mindennapi tevékenységünk részévé tettük a felelős gondolkodást, felelősségvállalást. A HR-osztály „Óvlak” programja például a dolgozóink gyerekeinek délutáni felügyeletéről gondoskodik, az egészségprogramunk pedig a munkatársaink hogylétéről, hiszen számunkra ők jelentik a legnagyobb értéket. A környezettudatosság is áthatja a vállalat egészét: a vezetőségtől a munkatársakig mindenki odafigyel a nyomtatásra, az áramfogyasztásra, a szemétgyűjtésre. A műsorainkban pedig mindig helyet kapnak azok az ügyek, amelyeket fontosnak gondolunk, hogy felkaroljuk.
Mitől függ, hogy hatékony lesz-e egy CSR-program?
– Nagyon fontos, hogy ne divatból csináljuk, hanem elköteleződésből, hittel. Mivel a legtöbb program nem nélkülözi a közvetett vagy közvetlen üzleti hasznot, értelemszerűen közel kell, hogy álljon a vállalat alapvető tevékenységéhez. Akár egyénként, akár vállalkozásként, sok területen lehetnénk aktívak, de félő, hogy végül sehol sem lesz átütő hatása a jelenlétünknek. Úgy vélem, a szétaprózott programok helyett egy-egy ügyre kell koncentrálni. Az is nagyon fontos, hogy a cég és dolgozói aktívan vegyenek részt a programban. Hosszú távú eredményre, multiplikatív hatásra csak így nem számíthatunk. Márpedig a végső cél az lenne, hogy a társadalom minden tagja felelősen éljen, és akkor valóban komoly lépéseket tudunk tenni a fenntartható világ felé. Az utánkövetés szintén része a felelős viselkedésnek. A tavaly elindított „Süss fel nap!” című műsorunkban bemutatottak közül néhánynak azóta sem engedtük el a kezét. Ebben az esetben például a hatékonysághoz hozzájárult az is, hogy a nehéz sorsokban is a pozitív oldalt tudtuk megmutatni. Az önkéntességet, az áldozatvállalást.
A „Süss fel nap!” idén elnyerte a Magyar Public Relation Szövetség CSR Best Practice-díját. Miben más ez a program, mint az eddigiek?
– Számomra személyes küldetés a gyerekek védelme, az esélyegyenlőségük biztosítása, a tehetségek felkarolása. Tavaly arra kértem a kollégáimat, hogy egy saját programmal álljunk az ügy mellé. Ennek lett az eredménye a „Süss fel nap!”, ami 2013-ban a gyermeknélkülözés problémájára hívta fel a figyelmet, idén pedig a különös tehetségekre fókuszál. Akár éhező, akár kiugróan tehetséges gyerekről van szó, az önkéntesség, az önzetlen segítség fontosságára szeretnénk rámutatni. A média feladata az információnyújtás és szórakoztatás mellett az edukáció is. A felelős viselkedés a fejekben dől el. Ezáltal ezeknek a programoknak tágabb a hatásuk, mint az ügy, amit közvetlenül támogatnak. Magyarországon nagyon sok a tehetséges fiatal, de ahhoz, hogy ez kiderüljön, valakinek fel kell őket fedezni, és elindítani az úton.
– Ahhoz, hogy ne csak odavetett támogatás legyen, ne csak kipipáljuk a ma már a vállalatoktól elvárt feladatot, és megnyugtassuk a lelkiismeretünket, nagyon fontos, hogy jól válasszunk ügyet. A jégtáblák olvadása nagyon nagy probléma, de nehezebb a nézők érdeklődésének középpontjába állítani, hiszen a mindennapokban, a közvetlen lakókörnyezetünkben még nem szembesülünk a jelenséggel. A gyerekek jövője azonban a társadalom egésze számára fontos, az egyént közvetlenül is érintő kérdéseket vet fel. Gondoljunk például az öregedő társadalom, a nyugdíj vagy a fiatalok elvándorlásának dilemmáira. A felelősségvállalás minden cég a társadalmi megítéléséhez hozzájárul. A TV2 családbarát tévé, és nagyon fontos számunkra az innováció is.
Üzlet, vagy önzetlenség a vállalati CSR?
– Természetesen a versenyszférában működő vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy olyat tegyenek, ami az érdekükkel ellentétes. Minden programnak van üzleti értéke, de csak akkor pozitív, ha őszintén tudjuk felkarolni az ügyet. Így lesz legitim és sikeres. Olyan ügyet kell választanunk, amiben személyesen hiszünk, és összhangban van a cég imidzsével. A TV2-n belül meghonosított egészségprogramunk például az én személyes elkötelezettségemből, szenvedélyemből ered, ugyanakkor az egészséges munkavállaló értékes a cégnek. A „Süss fel nap!” programban is benne van a személyes küldetésem. Például az, hogy mennyire fontosnak tartom a mentorok szerepét a jól működő társadalmakban: a programban a tehetséges gyerekek mellett az őket felkaroló segítők is komoly szerephez jutnak. A tulajdonosi elköteleződés elengedhetetlen, de a személyes indíttatásból fakadó lelkesedést át kell adni a kollégáknak, és terjeszteni házon kívül is.