Soha nincs nagyobb szükség a cégvezető arányérzékére, mint ilyen alkalmakkor, mert nem szabad szem elől tévesztenie: ilyenkor fokozottan is igaz, ő a példa (a viszonyítási pont) a munkatársai számára. (Itt etikett szakértőnk ad tanácsokat, hogy ne csússzunk félre.)
1. Kerüljük a felhajtást
A legtöbb cég nem engedheti meg magának, de nem is szükséges, hogy drága ajándékokat vagy több 10 ezer forintos vásárlási utalványokat osztogasson, de ötletes, személyesebb jellegű ajándékot adni, nem pénz kérdése. Sokkal inkább az számít, hogy érezzék a dolgozók, hogy nem letudni akartuk az ajándékozást, hanem örömet szerezni nekik az éves munkájukért cserébe. Fontos tehát, hogy komolyan szánjunk időt az ajándék választásra és ne rendeljük meg az első katalógus első tételét! Viszonylag alacsonyabb áron szerezhetünk be például hazai, kézműves termékeket, amelyek csomagolása is tetszetős.
2. Ne törődjünk az örök elégedetlenkedőkkel
Mindig vannak olyanok, akiknek túl sok vagy túl kevés az ajándék, az ünneplés, messzinek találják a helyszínt vagy bármi más problémájuk van. Ezzel nincs mit kezdeni, próbáljunk nem reagálni rá. Persze, jól esne, ha hálásak lennének az alkalmazottak, de ha mi magunk valóban átgondoltan terveztük meg az egész ünnepségek, nyugodtak lehetünk. Ami pedig még fontosabb, hogy igyekezzünk kedvesek és megértőek maradni és ne éreztessük vele, hogy viselkedésének következményei lesznek, mert ezzel a módszerrel épp az ellenkezőjét váltjuk ki, nemcsak az elégedetlenkődőből, hanem a többiekből is.
3. Ne erőltessük a karácsonyi bulit
Szerencsés, ha jó a munkahelyi közösség, van csapatmunka és ez gyümölcsöző vállalkozásunk számára is. Sok esetben azonban jobb egy karácsonyi ebéd egy hangulatos étteremben, mint egy hajnalig húzódó karácsonyi buli. Főként akkor, ha nagyok a korkülönbségek vagy más miatt feltehetőleg nehéz lenne olyan mulatságot kitalálni, ami minden kollégának megfelelően passzol. A bulinál ráadásul nagy a kockázat, a munkatársak többet isznak a kelleténél és a jó hangulatban mi is megfeledkezünk magunkról. Ez utóbbi egyáltalán nem szerencsés és egy későbbi, munkahelyi konfliktus során felhasználható ellenünk.
Karácsony előtti napon, - kivéve persze, ha olyan területen dolgozunk, ahol ez az év legforgalmasabb napja - engedjük el korábban a dolgozókat! Feltehetőleg úgysem tennének már túl sok hasznosat, és gondoljunk arra, hogy munkavállalóként nekünk is milyen jól esne a 24 -e előtti estét nem a munkahelyünkön tölteni. Az ilyen gesztusokat idővel meghálálja jó munkaerő, mert érzi megbecsülik és nem robotként, emberként kezelik.
5. Bízzuk a dolgozókra a karácsonyi húzást
Ne tegyük kötelezővé egymás megajándékozását, különösen akkor, ha a munkahelyi közösség még nem összeszokott. A munkatársak ugyanis ilyenkor nyűgként élik meg az ajándék kitalálását és az ilyen ajándékokból könnyen kialakulhatnak kellemetlen szituációk. Ha a munkatársak - akár szavazásos formában - úgy döntenek, szeretnék megajándékozni egymást, vegyünk részt benne, de mindenképp szabjunk meg egy felső határt, amennyiért maximum ajándékot lehet venni. Így eleve elkerülhetjük a kellemetlen helyzeteket, későbbi konfliktusforrásokat.