Ben kitűnő technikus, és remek problémamegoldó, ezért is nevezik ki egy kisebb munkacsoport élére. Arra nincs felkészülve, hogy az emberek vezetése egészen más mentalitást kíván, mint az egyedül végzett munka, ezért keserves kudarcot vall. Felettese azonban lehetőséget és segítséget ad neki ahhoz, hogy mindent jóra fordítson. Ben lassan megérti, hogy a napi több ezer döntéshelyzet mindegyike kérdésként jelenik meg bennünk. Válaszreakcióink azonban általában öntudatlanok. Automatikusan gondolkodunk, viselkedünk és cselekszünk, azaz automatikusan alakítjuk az életünket. A változást a kérdések tudatosítása és átfogalmazása hozza, hiszen „Hogyan várhatja bárki, hogy megtalálja a legjobb válaszokat, ha nem a legjobb kérdéseket teszi fel?” – mutat rá Marilee Adams.
Ítélkező kérdés helyett
Marilee Adams és csapata kisebb és nagyobb cégeknek vagy éppen olyan nagyvállalatoknak, mint a DHL, a Johnson&Johnson, a Lockheed Martin, a NASA vagy a Siemens tart képzéseket és tréningeket rendkívüli hatékonysággal évtizedek óta. A 15 nyelven megjelent Kérdezz másként, élj másként! című bestsellerben feltárja sikerének kulcsát, a kérdező gondolkodást. A módszert egy vállalat középvezetője, Ben történetén keresztül mutatja be.
Ha egy alkalmazottal kapcsolatban rendszeresen az a kérdés merül fel bennünk, hogy „Hogyan lehet ilyen flegma és szemtelen?”, talán nem nagy erőfeszítés eljutni addig a kérdésig, hogy „Vajon mi bántja, mitől lenne lelkesebb, mitől érezné jobban magát?”. Az utóbbitól jóval többet remélhetünk, sőt, ha követjük a könyv útmutatásait, idővel választ kaphatunk arra is, hogy „Hogyan válhat a legbosszantóbb beosztottam a legfontosabb segítőmmé?” A könyv végére Ben rájön.
A főhős azonban nemcsak azt tanulja meg, hogyan szelídítse meg csapatában a megvadult oroszlánt, hanem arra is képessé válik, hogy a kriptaszagú, feszült munkatársi megbeszéléseket jó hangulatú problémamegoldó ötletelésekké alakítsa. A siker ugyanis azon múlik, hogy a dolgozók milyen válaszokat adnak a céget érő kihívásokra, hogyan tudnak együtt dolgozni, milyen a viszonyuk és a kommunikációjuk egymással és a külvilággal.
Az egyéni teljesítmények nagyban függnek a munkahelyi légkörtől. A nagyvállalatok vagyonokat költenek e tényezők javítására, Marilee Adams könyve pedig a kkv-k számára is elérhetővé teszi a változást. Ha mi is inspirálni akarjuk a csapatmunkát, és a munkatársak minden parlagon heverő képességét vállalkozásunk szolgálatába szeretnénk állítani, jó útravaló lehet számunkra az a mondat, amelynek kíséretében egy multinacionális nagyvállalat vezetője átadta beosztottjainak a Kérdezz másként, élj másként! egy-egy példányát: „Szeretnék kapni két hét múlva egy rövid beszámolót legalább egy pozitív változásról, amelyet a könyvben olvasottak indítottak el.”