Minden ember szereti azt gondolni magáról, hogy jó modorú. Ha éppen valamit nem tud, vagy nem helyesen tesz, és erre ráeszmél - akár mert valóban tudta, csak éppen bakizott, akár, mert valaki felhívta rá a figyelmét - mindig van egy gyors és általában jól hangzónak tűnő magyarázat, mentő körülmény, például:
- a hiba bagatellizálása: „Ez egy idejétmúlt illemszabály, senki sem tartja be.”
- a körülmények hibáztatása: „Egy ilyen helyzetben lehetetlen lett volna máshogy cselekednem.”
- a baklövés okának másra hárítása: „Ha ő nem így viselkedett volna…”
Azt mindannyian tudjuk, hogy az illemszabályok élethelyzethez igazodó rugalmas kezelése a jó modor egyik alapja, azonban közel sem jelenthet önkényességet, öntörvényűséget, hiszen a jó modor célja éppen az, hogy jól érezzék magukat mások a társaságunkban, miközben mi is a „legjobb formánkat futjuk”. Ezért is jó tisztában lenni azzal, ritkán fordul elő, hogy ezeket a bakikat senki sem veszi észre.
Az etikett aranyszabálya szerint természetesen a „megfigyelőnek” angolos eleganciával, (illetve egy buddhista szerzetes nyugalmával) kell és érdemes kezelnie a zavarba ejtő (esetleg roppant kínos) helyzetet. Azonban az, hogy valaki nem tesz szóvá egy bárdolatlanságot vagy nem „nevel” nyilvánosan, még közel sem jelenti azt, hogy ösztönösen ne alkotna véleményt és ne vonna le következtetéseket a másik személyiségéről.
Ezért is érdemes tisztában lennünk a szociálpszichológia által cselekvő-megfigyelő torzításnak nevezett jelenséggel.
Ki volt a hibás?
Míg a „cselekvő” saját viselkedését a körülményekre (helyzeti okokra) vezeti vissza, a „szemlélő” viszont a cselekvő jelleméről von le messzemenő következtetést - a viselkedés okait az cselekvő belső tulajdonságainak ítéli.
Nehéz javítani
Mégis, nap, mint nap, az üzleti tárgyalások, megbeszélések során számtalanszor kerülünk mindkét szerepbe és ezen torzítások által befolyásolva hozzuk döntést arról, hogy valakivel szívesen kerülnénk-e szorosabb üzleti (munka) kapcsolatba vagy sem.
Érdemes ezért odafigyelni a viselkedésünkre és ha hibáztunk, venni a fáradságot - nemcsak a bocsánatkérésre, hanem - viselkedésünk magyarázatára is, mert ennek hiányában a „megfigyelő” saját tapasztalata alapján fog megítélni bennünket, von le következtetést szakmai hitelességünkről, üzleti megbízhatóságunkról és ennek alapján mesél rólunk másoknak is.
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu