Meglévő csapatot erősíteni sokkal egyszerűbb és olcsóbb, mint egy újat felépíteni. Az alapok megteremtéséhez nem is kell sok, első lépésként elég megismerni egymást. A cégek többségében ez sajnos egyáltalán nem evidens, pedig az őszinte kommunikáció a bizalom kiépülését eredményezi. Ismerős környezetben csökken az agresszió, növekszik a megértés, a csoport tagjai jobban ki tudják számítani egymás reakcióit, ami csökkenti a félreértések és konfliktusok esélyét, összességében pedig a hatékonyságot növeli. Ahhoz, hogy az egymás mellett dolgozókból csapat kezdjen kialakulni, nincs szükség extrém „outdoor" tréningekre, adunk néhány tippet, hogy a "kezdők" is jó csapatot építhessenek.
1. Vonjuk be a munkatársakat a stratégiai kérdésekbe
Engedjük, hogy saját személyiségünk, egyéni értékválasztásunk alakítsa ki a vállalati kultúrát. Fontos stratégiai kérdésekbe - ahol megoldható – vonjuk a munkatársainkat, e legalábbis azokat, akikre felelősséget osztunk. De fontos, hogy a stratégiai döntéseket kizárólag a cég tulajdonosaként mi hozzuk, csak azok megvalósításába vonjuk be a kollégákat, mert fontos a döntési szerepek tisztán tartása. (Ez egyébként fontos motivációs módszer is lehet, itt találhat még hasonlókat!)
2. Beszéljük át közösen a sikereket és a kudarcokat!
Folyamatosan kommunikáljuk, hogy kik vagyunk, mit akarunk, és milyen irányba tartunk. Ez olyan értékképző, lelkesítő lehet, amely megteremtheti a vállalkozási kultúrát! Számoljunk be rendszeres időközönként a cég sikereiről és beszéljük át a kudarcokat közösen. A mellényúlásokról éppúgy kell beszélni, mint a sikerekről. Az okok elemzése segít az újrakezdésben, és közelebb visz a sikerhez. Számos, mára világhírűvé vált vállalkozás története mutatja, hogy a vállalkozó folyamatosan hullámvasúton utazik, és az üzleti életben a kudarc egy lépés a happy end felé. A tengeren túl ezt már sokan felismerték, Magyarországon azonban inkább tabutéma.
Soha ne felejtsük el, hogy a csapatépítéshez idő kell. Idővel derül ki, hogy a cég munkatársai hogyan dolgozzák fel az egyéni kudarcokat és sikereiket és miként viszonyulnak a cég sikereihez és kudarcaihoz. Fontosak a közös ünneplések, a pozitív visszajelzések, de ügyeljünk arra, hogy ne „bratyizzunk” a kollégákkal főnökként, ne alakítsunk ki túlzottan személyeskedő kapcsolatokat. Ez ugyanis alááshatja tekintélyünket és ronthatja a hatékony munkavégzést. (Itt olvashat néhány tanácsot, hogyan adjon visszajelzést!)
4. Legyen világos a belső kommunikációnk!
Ne pusztán egy cégben, hanem egy innovatív cégben gondolkodjunk. Az elejétől fogva határozzuk meg, hogy mit akarunk, s ezt bátran kommunikáljuk is. Világosan határozzuk meg, hogy kinek mi a feladata és a felelőssége, ez mindenkinek segít. Ha pedig mégis eltérnénk attól, amit egyszer kimondtunk, akkor azt indokoljuk. Rendszeres időközönként értékeljük a munkatársak egyéni és a cég közös teljesítményét! Kérjük ki erről a véleményüket.
5. Vállaljunk önkéntes munkát céges szinten!
Vegyük rá munkatársainkat arra, hogy dolgozzanak együtt, mint egy csapat mások javára, ellenszolgáltatás nélkül. Cégtulajdonosként mi is vegyük ki a részünket az önkénteskedésből, jó példát mutatva ezzel és nyomatékosítani, hogy nemcsak irányítunk, hanem a munka oroszlánrészében is részt veszünk. Ez mindenképpen hasznosabb, mint a "hagyományos" csapatépítő tréningek, ami a munkavállalók többsége szerint egyszerűen időpocsékolás.