Tíz magyarból négy indítana saját vállalkozást, leginkább azért, mert az önfoglalkoztatás függetlenséget jelent. Hazánkban a jövő vállalkozói elsősorban a fiatal diplomás férfiak közül kerülnek ki, de más társadalmi csoportok körében is egyre népszerűbb az önfoglalkoztatás. Az adatok szerint a vállalkozói ismeretek oktatását már az általános és középiskolákban is szívesen látnák - derül ki az Amway kutatásából.
Egyedül is boldogulunk – egyre többen indítanánk saját vállalkozást
Mit gondolunk az önfoglalkoztatásról? Miért érdemes saját lábra állni? Vállalkozónak születni kell, vagy tanulható? - ezeket a kérdéseket járta körül az Amway 2014-es nemzetközi kutatásában. Az önfoglalkoztatásról 2010 óta rendszeresen végzett felmérés fontos eredménye, hogy világszerte javul a vállalkozások megítélése (2013-ban 70%, 2014-ben 75% vélekedik pozitívan a vállalkozásokról), a megkérdezettek kétötöde (42%) elképzelhetőnek tartja, hogy saját lábra álljon. (A képet némileg árnyalja, hogy a vállalkozókkal kapcsolatban negatív kép él a magyarokban.)
„A fiatal vállalkozókkal közös a célunk, a mostani kutatással is arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy érdemes saját lábra állni. Az önfoglalkoztatás világszerte fontos szerepet játszik a gazdaság élénkítésében, a foglalkoztatottság növelésében”- mondta el Gárdus Péter, az Amway Hungária ügyvezető igazgatója.
Optimistábbak a magyarok is
Magyarország is bizakodóbb: a nemzetközi eredményekkel összhangban hazánkban is egyre többen, a megkérdezettek közel kétharmada (61%) pozitívan áll a vállalkozási létformához. Ez az arány 8%-kal jobb az egy évvel korábban mértnél, idén megelőztük Szlovákiát, Németországot és Ausztriát is. Amellett, hogy javult a vállalkozói létforma megítélése, a vállalkozói potenciál is jelentősen nőtt: 10 magyarból 4 el tudja képzelni, hogy önálló vállalkozásba kezdjen. A javuló tendenciák mellett ugyanakkor az adatokból az is látszik, hogy a magyarok még mindig óvatosak az önfoglalkoztatás külső feltételeivel kapcsolatban. Bár a megítélés tavaly óta némileg javult, de a döntő többség (66%) továbbra is úgy gondolja, a magyar társadalom nem igazán vállalkozóbarát.
Nincs főnök, többet keresünk és megvalósíthatjuk, amit szeretnénk – elsősorban ezek sarkallják a magyarokat saját vállalkozás indítására. A válaszadók szerint az önfoglalkoztatás elsődleges előnye, hogy saját magunk főnökei lehetünk (42%), de fontos szempontot jelent a kiegészítő jövedelem (31%) és az önmegvalósítás (29%) lehetősége is. Ugyanakkor sokak számára a saját cég a család, a munka és a magánélet jobb összehangolását jelenti (19%), illetve az önfoglalkoztatás esélyt teremt arra is, hogy némi kihagyás – pl. gyermekszülés - után visszatérjünk a munka világába (12%).
A fiatalok, a diplomások és a férfiak könnyebben lesznek vállalkozók
Noha a 35 év alatti magyar fiatalok közül minden második el tudná képzelni, hogy saját vállalkozást indít, 35-49 éves kor között tíz megkérdezettből már csak négy vállalná az önfoglalkoztatást, 50 felettiek körében tíz közül mindössze kettő. A férfiak nyitottabbak a saját vállalkozásra - 45%-uk gondolkodik önálló cég elindításában, míg a nők 30%-a állna saját lábra. Míg az egyetemi diplomások közül minden második válaszadó (46%) indítana vállalkozást, a diploma nélküliek körében ez az arány már kevesebb (35%). (A fiatalok vállalkozási hajlandóságának erősítése az államkasszának is megkönnyebbülést hozna.)
A vállalkozás tanulható – nemcsak az elmélet, a gyakorlat is fontos
Nem kell vállalkozónak születnünk. A magyar válaszadók többsége szerint a vállalkozási ismeretek tanulhatók (61%), és vállalkozónak nem csak születni lehet (34%), a szükséges készségek elsajátíthatók. Fontos azonban a megfelelő képzés, a további lehetőségeket a tanulásban látják: a megkérdezettek többsége szerint még több, a vállalkozások indításához szükséges oktatásra lenne szükség. A vállalkozói ismeretek tanítását a megkérdezettek fele már az általános és középiskolai oktatás keretein belül is szorgalmazná. Hazánkban a vállalkozási ismeretek közül legfontosabbnak az alapvető üzleti ismeretek (pl. pénzügyi kontrolling, marketing, számítógépes alkalmazások - 43%) oktatását és a gyakorlati képzéseket (pl. üzleti tervek, üzleti versenyek/üzleti szimulációk, mini vállalati programok – 38%) tartják.