Cégvezetés & irányítás cikkek

Hogyan "vegyük meg" egy életre a vásárlóinkat?
A legjobb ügyfelek a visszatérő ügyfelek, rájuk lehet stabilan üzletet építeni, ráadásul szinte már közhely, hogy az új ügyfél mindig többe kerül. Tehát spórolhatunk, miközben jobb vevőt szerzünk. De hol kezdjük a megnyerésüket? Adunk néhány tanácsot.

Kisokos a tökéletes üzleti ajándékhoz
Nem elég azt tudnunk, hogy kinek szeretnénk valamilyen ajándékkal kedveskedni az év végi ünnepek alkalmából az üzleti partnerek és ügyfelek közül. Gondosan kell eljárnunk az ajándék kiválasztásánál, a csomagolásnál és az ajándék átadásánál. Szakértőnk segít!

A delegálás művészete
Nem mer szabadságot kivenni, mert fél, hogy irányítása nélkül leállna a munka? Úgy érzi, hogy 0-24 órában elérhetőnek kell lennie? Ha pótolhatatlan, akkor vezetőként valamit elront. A növekvő kis-és középvállalatok sikeres működésének egyik kulcstényezője, hogy a vezető hogyan válik képessé felhatalmazni beosztottjait, milyen hatékonyan gyakorolja a delegálás „művészetét”. Szakértőnk tanácsaival most Ön is elsajátíthatja ezt a kulcsfontosságú készséget.

Így indul egy sikeres vállalkozó napja!
Egy vállalat sikerében természetesen oroszlánrészt vállalnak a vezetői, akik néha szemlátomást sok ember munkáját végzik egyszerre. Pedig nem ördöngösség, ahogy dolgoznak, csak megfelelő rutin és munkaszervezés kérdése.

8 jótanács, hogy ne menjen rá az üzletre a házassága
A vállalkozók között van egy különösen vakmerő típus - aki a saját házastársával alapít családi vállalkozást. Nekik adunk néhány tanácsot, hogy kerüljék el a zátonyra futást úgy a munkában, mint a magánéletben.

A színvonalas cégek 8 alapelve
A vállalkozások tekintetében a minőség meghatározása és megteremtése összetett feladat. Mint ilyen, a megfelelően kialakított és működtetett minőségirányítási rendszer következetességet teremt, biztosítja a folyamatos fejlődést, mérsékli a kiszolgáltatottságot, és olyan struktúrát biztosít, amelyre a vállalkozásnak szüksége van ahhoz, hogy képes legyen rugalmasan lekövetni a változásokat.

Magyar siker amerikai módra
Kevesen merik felrúgni a biztosnak tűnő alkalmazotti létüket – különösen, ha az nem is mondható rossznak – azért, hogy belevágjanak az ismeretlenbe, és kifejlesszenek egy alkalmazást, amelynek a célja a vállalati innováció serkentése. A Be-novative ötletgazdáját és alapítóját azonban a szenvedélye hajtotta.

Jót tenni jól - avagy hogy jótékonykodjunk okosan
Nem kell milliárdokat keresni ahhoz, hogy kimutassuk emberi oldalunkat és jótékonykodjunk. Egy kisvállalat is lehet gondoskodó, ráadásul a jótékonyság jó hatással van a morálra és a cég imázásra is.

Elég jó zsonglőr ahhoz, hogy menedzser legyen?
Hol vannak már azok az idők, amikor hatalmas táblákon, hónapról-hónapra követhette egy menedzser a projektek megvalósulását? A mai gyorsan változó környezetben inkább zsonglőrként kell ritmusban tartania a csapatokat és a munkafolyamatokat felkészülve az előreláthatatlan eseményekre és a villámgyors módosításokra.

Öt módszer, hogy még jobb vezető lehessen
Menedzsernek lenni egyáltalán nem olyan egyszerű üzem, a legjobbak is folyton fejlesztik saját képességeiket, hogy egyre jobbak legyenek. Adunk öt ötletet, milyen területekre érdemes fókuszálnia, hogy elismert vezető legyen.
Humorra a munkahelyen is szükség van
A generációk közötti legtöbb feszültséget a stabilitás hiánya okozza, a tapasztalatok alapján azonban ennek megszűnésére a változó gazdasági helyzetben nem számíthatunk. A többi problémát - mint a különböző munkastílus és értékrend, kölcsönös türelmetlenség, valamint az elfogadás hiánya – gyakran egyszerű nézőpontváltásokkal megoldhatjuk.
Öt tipp az új eszközök bevezetéséhez
A folyamatosan fejlődő technológia rengeteg változást hozott a kiskereskedelem világába az utóbbi 25 évben. Csak győzzék az alkalmazottak megszokni.
Ne hagyja a dolgokat túlbonyolódni!
Rengeteg menedzser egyetért abban, hogy a dolgok túlkomplikálása rossz hatással van mind a termelékenységre, mind a munkahelyi morálra. Tudni a problémáról azonban egy dolog, megoldani pedig egy másik.
A két főbűn, amit mobiltelefonnal elkövethetünk
Ha telefonetikettről van szó, mindannyian hosszasan tudjuk sorolni, hogy mások milyen hibát követnek el. S ha mi követjük el ezeket a hibákat? Az más, éppen úgy alakult… Van azonban néhány etikettbaki, amely túlmutat az illik, nem illik, elegáns, nem elegáns kérdésen, mert üzleti, szakmai megítélésünket befolyásolhatja – nem jó irányba.
Ne legyen mindig kedves!
A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.
14 dolog, amit meg kell tenni az ünnepek előtt
Bár még csak október közepe van, érdemes felkészülni az év végi teendőkre, hogy a jövő év sokkal szebb legyen, mint az idei volt.
Milliárdokba kerül a kisvállalatoknak a figyelmetlenség
Döbbenetes összegektől esnek el a brit kisvállalatok a saját figyelmetlenségüknek köszönhetően - derült ki egy most elkészült brit felmérésből.
Névjegyhasználat – okosan
A névjegy elengedhetetlen tartozék az üzleti életben, azonban sokszor dilemmát okozhat: milyen legyen, mikor és hogyan érdemes használni? Szakértőnk válaszol a névjeggyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Amikor jobb, ha nem innoválunk tovább
Akár kezdő vállalkozóról, akár egy óriási vállalatról van szó, három egyszerű kérdésre adott válasszal el lehet dönteni, érdemes-e valóban foglalkozni egy újítással vagy ki kell hajítani.
A bónusz, amiről még az alkalmazottak sem tudják, hogy akarják
Ha megkérdezik őket, mivel lehetne őket motiválni a még jobb munkavégzésre, a munkavállalók rengeteg különféle választ adnának
a pénzbeli ösztönzőktől kezdve a legújabb elektronikus kütyükig. Csakhogy az egy dolog, mit mondanak ők és az egy másik, mi a
valóság.
Nem baj, ha lelép az alkalmazott!
Az általános népi bölcsesség azt tartaná, ha egy cégtől távozik a vezető fejlesztő, dizájner vagy bármely más kulcsfontosságú szereplő, a vállalkozásnak kártyavárként kellene összeomlania. Aztán kiderül, hogy ez egyáltalán nincsen így.
Vakrepülésben a hazai szálláshelyek
Noha az ingatlanpiaci válság hatására a szállodaiparban is felértékelődött megfelelő üzleti tervek szerepe, a hazai szálláshelyek jelentős hányada továbbra sem él a stratégiailag megalapozott, historikus adatokra, frissített versenytárs- és környezetelemzésre épülő tervezés módszereivel.
A sikerre nincs recept!
A sikerre éhező menedzserek gyakran elődeik életrajzát bújják ötletekért, hogy megtalálják a siker kapuját nyitó bölcsek kövét. Pedig a sikerhez nincs univerzális recept vagy tervrajz, ami alapján mindenki számára elérhető lenne. Persze tanácsok azért vannak.
A nők egyenlők, de mégsem
Habár jogilag semmiféle diszkrimináció nem létezik Európában a nők és a férfiak között, a gyakorlat mást mutat. Száz európai vállalati vezető közül például mindössze 3 a nő, de még a cégek irányító testületeiben is alig 13,7 százalék az arányuk.
Oktatás nélkül fújhatod az innovációt
Ahogy a digitális technológiák egymás felé közeledése sosem látott változásokat hozott a világpiacon, úgy válik előbb-utóbb valósággá Bill Gates egykori mondása: Innováció vagy halál! Az ügyfelekért folytatott hajszában mára világossá vált, a nagyobb innovációs kapacitással rendelkező versenyző fog végül győzedelmeskedni.
Miért jók a sportolók a háznál?
Egy jelölt fizikai tulajdonságai, sportossága néhány állás kivételével nem igazán számít elsőrendűnek a megfelelési szempontok között. Bár egy önéletrajzba mindenki be szokott írni több-kevesebb sportot a hobbijai közé, interjún ritkán terelődik rá a szó, valójában mennyire is sportos a jelölt. Pedig a sportolói erények között akad jó néhány, amely az íróasztal mögött, egyénileg és csapatban is kamatozik. Ebből mutatunk meg néhányat:
Akadályozzuk meg a sunnyogás kialakulását!
Az ember folyamatosan teremt, a munkatársak is emberek, ezért ők is folyamatosan teremtenek, csak az nem mindegy, hogy mit! Lehet, hogy túl banálisnak hangzik az, hogy az ember folyamatosan teremt, sőt látszólag néha, ez nem is igaz. Vegyünk például egy olyan munkatársat, aki lusta, ha csak teheti, nem csinál semmit. Ha hisszük, ha nem, ő komoly energiát abba fektet bele, hogy „megteremtse” annak a feltételét, hogy sunnyoghasson.
A tudatos tervezés nem luxus
Nincs stratégiai tervezés, sem utódlás sem egyéb területen a hazai kkv-knál - ez derült ki a CIB Stafétabot kutatásából. A cégvezetők azonban viszonylag realistábbak lettek, nem a folyamatos növekedést, csak a cég stabil működését és a vevők megtartását látják az igazi sikernek.
A fegyelmi jobb az elbocsátásnál – és olcsóbb is
A hazai munkáltatók többsége nincs tisztában azzal, hogy az új munka törvénykönyve ismét lehetővé teszi a felmondásnál kevésbé szigorúbb fegyelmi eszközök használatát a munkahelyeken. Kevésbé súlyos vétség esetén célszerűbb és gazdaságosabb fegyelmi eszközökhöz nyúlni, hiszen a kirúgás önmagában is költséges lehet, egy új munkavállaló betanítása pedig biztosan idő- és pénzigényes.
A legtöbb cég belepusztul a generációváltásba
Komoly változások előtt áll a családi vállalkozások egyharmada, ugyanis az elmúlt évtizedekben felnövekedett nemzedéknek kellene átvennie cégek vezetését. Ugyanakkor többségük erre egyáltalán nincs felkészülve.
Így növelje dolgozói hatékonyságát
Akár 20%-kal is nőhet a szellemi foglalkozású alkalmazottak termelékenysége, méghozzá anélkül, hogy a vezetőknek különleges eljárásmódokat vagy nagyösszegű ösztönzőket kellene bevezetnie. Megmutatjuk, hogyan.
Így láthatja tisztán cége valós helyzetét
Nem elég, hogy egy cégvezetőnek egyedül kell meghoznia számos döntés, saját tevékenységéről is objektíven kellene véleményt mondania, miközben maga is nyakig van az operatív munkában. Kettős játszma! Azonban van egy roppant egyszerű módszer arra, hogy a vezető tükröt tartson maga elé a cég teljesítményével kapcsolatban. Egy egyszerű és mégis konfrontáló diagnosztikai eszköz, az EPOCH céganalízis teszt.
Munka kisgyermekkel – lehetséges?
Mind a kultúra változása, mind a gazdasági környezet miatt egyre több gyermekes nő szeretne visszatérni a munkaerőpiacra. Ahhoz, hogy ez sikeres legyen, a munkáltató rugalmasságára, de a munkavállalók nagyobb bátorságára is szükség lenne.
Érdemes kiszervezni a munkaerő-toborzást is
Valamennyi cég működésének kulcsfontosságú eleme a megfelelő alkalmazottak felkutatása. A munkatársat keresők az esetek többségében szeretik elkerülni egy harmadik fél, toborzó vagy közvetítő bevonását az álláskeresés folyamatába. Pedig ezen a területen éppoly hatékony lehet a „kiszervezés”, ahogy máshol már bizonyított.
Mentoring: a vezetés emberi oldala
A mentor szemléletű vezetés egy olyan szervezeti kultúra, üzenet átadása, melynek révén az alkalmazottak kiteljesedhetnek, érezve a szervezetben betöltött szerepük fontosságát, ugyanakkor értékeli a hatékonyságot és teljesítményt. Szakértőnk, Skonda Mária segít áttekinteni a lényeget.
Bizniszt bármiből - hol a határ?
Alapvetően két üzletfejlesztői megközelítés létezik. Az egyik abból indul ki, hogy amink van, azt kell eladni – keresni kell hozzá megfelelő piacot, marketinget, sales-megoldásokat. A másik pedig abból, hogy minden szektor valamiféle húzóerőt fejt ki, azaz a felfedezhető problémákhoz kell igazítani az új termékeket, és már a termékfejlesztés előtt kell meghatározni, pontosan mit is adunk majd el és hogyan. Szakértőnk az új üzletek etikáját boncolgatja.
Örököltem egy vállalatot, és most?
A rendszerváltáskor alapított cégek életében ezekben az években következik be az első generációváltás. Ám átvenni a szülői üzletet korántsem egyszerű feladat, a többség bele is bukik. Persze van néhány kardinális pont, amit szem előtt tartva könnyebben átvészelhető az átmeneti időszak.
A negatív kritika segíteni is tud
Senki nem szereti a folyton panaszkodó, kritizáló embereket, ugyanakkor tény, hogy a negatív kritika hasznos is lehet egy menedzser vagy egy cég teljesítménye szempontjából. Persze, csak ha jól csinálják.
A hiányos információ üzleti kockázatot jelent!
Átláthatóság és üzleti titok – e két kulcsfogalom között egyensúlyozva kell a cégvezetőnek eldöntenie, melyik partnerével milyen információt oszt meg vállalatáról. Mit kell tudnia a munkatársaknak, üzletfeleknek, a banknak vagy éppen az újságírónak? És mit nem?
Üres levelesláda, kevesebb gond!
Néhány évvel ezelőtt jött divatba az Egyesült Államokban az Inbox Zero mozgalom, ami egy egészen egyszerű célt fogalmazott meg: teljesen kiüríteni a Beérkezett üzenetek (Inbox) mappát, vagyis végére járni minden fennálló feladatnak. De valójában megtalálták a szakértők a hatékony munkavégzés csodafegyverét?
3 taktika, amivel hatékonyabb lesz a munka
Divat lett arra panaszkodni, mennyi dolga van az embernek. És miközben megy a felesleges erőfitogtatás, kinek is van kevesebb szabadideje, elhanyagoljuk barátainkat, családunkat, ráadásul a munkánk hatékonysága is fokozatosan csökken. Mi a megoldás? Okos munkavégzés a sok túlóra helyett.
Egy egyszerű trükk, amiért szeretni fogják az emberei
A vezetők feladatai között talán az egyik legnehezebb, hogy értékelni kell a munkatársakat. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy csináljuk. Ha jól, mindenki jobban jár. A Piac&Profit szakértőjének tanácsai segítenek.
Férfiuralom a cégvilágban
A magyar cégvezetők csupán 32 százaléka hölgy, áll a Bisnode üzleti információ szolgáltató elemzésében. Magyarországon több női cégtulajdonos van, mint női cégvezető, viszont a férfiak erősen felülreprezentáltak a vállalkozásokban. A legtöbb cégvezető és tulajdonos a 40-50 éves korosztályból kerül ki, valamint a nagy cégeknél sok a 60 év feletti tulajdonos.
Az első benyomásról - kicsit másképp
Mindannyian tudjuk, hogy az első benyomás különös jelentőséggel bír. Azonban hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni róla, mintha az ritka és ennek okán különleges dolog lenne, amelyre ezért kellő körültekintéssel kell felkészülni.
Kötetlen munkaidő? Majd ha a munkáltató engedi!
Jövő év január 1-től visszatér a régi szabály, miszerint csak akkor beszélhetünk majd kötetlen munkarendről, ha a munkáltató a teljes munkaidő beosztásának jogát átengedi a munkavállaló részére.
Sikerre, vagy kudarcra van ítélve?
Egy cég életében - főleg, ha kis cégről van szó - az eredményesség, vagy a kudarc múlhat azon, hogy tudja-e a vezető, milyen tulajdonságok kellenek a működéshez szükséges feladatok, munkakörök sikeres betöltéséhez.
Mit csinál nyáron a Mikulás?
Szezonális vállalkozást üzemeltetni egészen különleges életforma. Az üzlet ritmusának köszönhetően a megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés – ha sikerül elég tartalékot felhalmozni. Van, aki több, különböző szezonban futó profil váltogatásában találta meg a megoldást.
5 pénzügyi tanács, amit minden vállalkozónak érdemes megfogadnia
Hiába tűnik elvont a számmisztikának és a világ egyik legunalmasabb foglalkozásának a könyvelés, alapvető ismeretek és a pénzügyek felügyelete nélkül a legvirágzóbb üzleti ötleteknek is súlyos kudarc lehet a vége. Íme néhány tanács a legfontosabb pénzügyi fókuszpontokról.