Behozni a fontos dolgokat

Könyvek gyerekeknek válásról, halálról, alkoholizmusról. Olyan témákról, amelyek bár óhatatlanul részei az életüknek, általában senki sem beszél róluk. A Csimota Kiadó nehéz és fontos témák feldolgozásában segít, miközben az olvasás és a könyvek mellőzöttsége ellen harcol.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Fotó: Hatlaczki Balázs

A kiadót 2003-ban alapította társával Csányi Dóra, aki azóta is főszerkesztője. A cél az akkoriban csak külföldön látott minőségű könyvek kiadása volt, hogy lehetőséget biztosítsanak fiatal hazai művészek számára, és hogy az irodalmi igényesség mellett felhívják a figyelmet a korai képi és vizuális nevelés fontosságára. A koncepció beigazolódott, számos, a kiadónál indult művész – köztük Takács Mari, Baranyai B. András, Kárpáti Tibor, Szulyovszky Sarolta vagy Rippl Renáta – mára befutott alkotók. A Csimota évi két-három kötettel – könyves szóval: címmel – indult, ez mára tizenöt–húsz közé nőtt, de ezzel és a négy állandó alkalmazottal a mai napig is kicsinek számítanak a hazai piacon.

Igényt kreálni

Véleményük szerint a klasszikusok mellett nagyon fontos, hogy a gyerekkönyvek aktuális és érzékeny témákról is szóljanak, és mind a gyerekek vizuális, mind pszichológiai és szociális nevelésében szerepet töltsenek be. Kis kiadóként pedig ez a sajátos, kísérletező műhelyre valló szemlélet könnyebben fenntartható, és nagyobb rizikót is tudnak vállalni, hiszen kevesebb bevétel elég a fennmaradásukhoz.

A Tolerancia-sorozat olyan nehéz témákhoz nyúl, a gyerekeknek megfelelő formában, mint a halál, a válás, az örökbefogadás, az el- vagy befogadás. Az idei könyvfesztiválra egy alkoholizmusról, alkoholista szülőről szóló könyvvel készülnek. Az ilyen témák kapcsán mindig kikérik szakemberek véleményét is, bár hangsúlyozottan szépirodalommal és nem szakkönyvekkel foglalkoznak. Ezek a könyvek természetesen sok esetben vitát generálnak mind az olvasók, mind a szakma körében. Ez azonban tulajdonképpen hasznos – mondja Tsík Sándor, a Csimota Kiadó szerkesztője, hisz így a könyv betöltheti minden funkcióját: egyszerre szórakoztat, és segít feldolgozni az adott témát.

– A halál például vitathatatlanul fontos téma, mégis alig esik róla szó a legtöbb családban. Hiába vannak tele vele a filmek, a számítógépes játékok, ha személyes érintettség van, inkább a hallgatás a jellemző. Ebben és más nehéz témákban is hasznos a segítség, a mese pedig alkalmas eszköz erre. Elindíthat beszélgetéseket, de fontos hangsúlyozni, hogy a gyerekkönyv nem tankönyv! Magától nem működik, hiába adjuk a gyerek kezébe. Ez nem tévé, nem lehet otthagyni a gyereket előtte, le kell ülni, és beszélgetni róla. Azonban már a téma elindítása is sok esetben hatalmas segítség, az első lépés.

Felelős üzlet
Szerencsére számos sikeres példa bizonyítja itthon és külföldön egyaránt, hogy a társadalmi felelősségvállalás, az etikus működés és az üzleti siker egyáltalán nem egymást kizáró fogalmak, sőt. Akár fagylaltot gyárt valaki, akár fogyatékkal élő emberek munkájára épített fel egy sikeres vállalkozást, a fenntartható fogyasztást lehetőségét teremti meg a vásárlóinak vagy épp a matyó motívumok megmentésén fáradozik, az elhivatottság és a siker is közös.
Erre a misszióra a Csimota Kiadó működőképes, üzleti vállalkozást épített fel. A gyerekkönyvkiadás ma Magyarországon nagyjából tízmilliárd forintos üzlet, van tehát potenciál benne. Kis kiadóként viszont nehéz a hagyományos nagykereskedelmi csatornákon keresztül érvényesülni.

Közös előny

– Egy nagy könyváruházban még én is percekig keresem a kiadványainkat, akkora a választék. Ki kellett hát találni valamilyen ránk szabott alternatívát – mondja a szerkesztő. – Így született meg 2009-ben a Kaméleon Könyvközösség, a saját kereskedelmi hálózatunk. Az alternatív értékesítési modell közösségi alapokon nyugszik, arra épít, hogy ha a szülők a játszótéren megbeszélik, hogy mit adnak enni a gyerekeiknek, vagy melyik óvodát ajánlják, miért ne tennék ugyanezt a könyvekkel is. Elkezdtük kiépíteni saját, elsősorban kisgyerekes szülőkből, óvónőkből, pedagógusokból álló partnerhálózatunkat, amely jutalékért értékesíti a könyveket a saját környezetében.

A könyvközösségből korántsem csak a Csimota profitál. Mára az ország minden szegletéből közel ötven kiadó a tagja, bekerülni minőség alapján lehet. A kiadványok pedig olyan kistelepülésekre is eljuthatnak, ahol könyvesbolt sincs, miközben a partnerek számára ez a munka sok esetben létfontosságú keresetkiegészítés vagy épp a munka világába való visszatérés első lépése. Ez a fajta kereskedés a vásárlók számára is jelent hozzáadott értéket, hiszen az értékesítők valóban értenek a termékhez, azt a saját tapasztalataik alapján tudják ajánlani.

– Az a partner, aki maga három kisfiút nevel, magabiztosan fog könyvet ajánlani hasonló szülők számára, hisz tudja, hogy náluk például mivel sikerült rávenni a nem olvasó nyolcévest, hogy könyvet vegyen a kezébe. Az ajánlást segíti a kínálatot korosztályok szerint besoroló, évente megjelenő katalógus is.

A végső cél az, hogy elfogyjon az alapanyag
Kreatív újrahasznosítással hosszabbítja meg az egyébként veszélyes hulladéknak számító kültéri reklámmolinók élettartamát a Medence Csoport. Abban hisznek, hogy az újrahasznosítás akkor az igazi, ha a professzionális dizájn részeként túllép kommunikációs szerepén.
A hálózat tagjainak sikerességét különböző programokkal is támogatják. Lehetőség van intézményekben ingyenes workshopra, ahol a kiadó munkatársai bemutatják a könyvközösségben elérhető könyveket, és hogy azok „mire jók”. A program megszervezése, a helyi intézménnyel való egyeztetés a lokális értékesítő partnerre hárul, de minden másról a kiadó gondoskodik. Szintén win-win elvre épít a könyvtárfejlesztési program, amelyben, ha egy adott intézményben a szülők vásárolnak egy partnertől, akkor a forgalom húsz százalékának értékében a kiadó könyveket ajándékoz az intézmény számára, egyszerre segítve ezzel az iskolát és a partnert.

Kreatív termékek

Hogy megőrizzék az exkluzivitást, bizonyos termékek kizárólag a Kaméleon Könyvközösségen keresztül érhetők el. Ilyen például az eredetileg egy mozgásjavító intézmény megkeresésére született Papírszínház-sorozat. Az intézet olyan képeskönyvet kért, amellyel egyszerre akár egy nagyobb gyerekcsoport figyelmét is le lehet kötni. Az innovatív „mesekönyv” egy bábszínházszerű fakeretből és az ebbe illeszthető, nagyméretű képekből áll. Így a gyerekek többen, messzebbről is jól láthatják az illusztrációkat, míg a mesélő a képek hátára nyomott szövegből szőheti a történetet.

A könyvközösség-koncepció nagyon sikeres, végső soron ez stabilizálta a kiadó anyagi helyzetét. Belőle nőtte ki magát a Kaméleon Olvasóklub ötlete. Ez egy négyfordulós, egész tanévet felölelő játék iskolások részére, amelyen keresztül modern és klasszikus könyvekkel ismerkedhetnek meg a gyerekek. A postán küldött csomagban szórakoztató szövegértési feladatok, apró ajándékok szerepelnek, és aki minden forduló után időben visszaküldi a válaszokat, az év végén könyvet is kap ajándékba. A játék egyre népszerűbb, az első évben 150 fővel indultak, mostanra már 1700 aktív játékosuk van. A fejenként 3500 forintos nevezési díj fenntarthatóvá és a kiadó számára is jövedelmezővé teszi az olvasás népszerűsítésével fontos missziót teljesítő olvasóklubot. A klub tagságának növeléséhez tavaly hozzájárult az Auchan: hátrányos helyzetű gyerekek nevezési díját vállalta át. Ez egyébként más cégek számára is kapcsolódási lehetőséget jelent.

Értékesítés szó szerint

– A cégben 2012-ben részesedést vásárolt a Móra Kiadó, így a Csimota a Móra Kiadói Csoport tagjává vált, ami még biztosabb hátteret jelent ahhoz, hogy azt csinálhassuk, amihez igazán értünk – mondja Tsík Sándor.

A klasszikus és a progresszív megközelítés együttműködéséből mindkét fél profitál: az adminisztráció jelentős része a központhoz került, ami nagy könnyebbség a kis stábbal dolgozó Csimotának, a Móra számára pedig előnyös a „vérfrissítés”. Azonban így sem „ülhetnek a babérjaikon”.

– Ma a könyvértékesítés az állandó akciókról, minél olcsóbb kiadványokról szól, amivel kezd elveszni a könyv eredeti értéke. Hogy ez visszahozzuk, 2014-ben elindítottuk a Könyvmecénás programot.

A program keretében bárki magánemberként hozzájárulhat könyvek megjelenéséhez azzal, hogy a megjelenés előtt kifizeti azok teljes, bolti árát. A programba minden esetben olyan könyvek kerülnek, amelyek a támogatás mértékétől függetlenül is megjelennek, aki viszont vállalja a hozzájárulást, annak neve bekerül a könyv végén a mecénások névsorába. A pár ezer forintos összeg demokratizálja a mecénásságot, és rangot ad a könyveknek. A Csimota ezt az ötletet sem kívánja magának megtartani. A tervek szerint idén tavasszal egy másik kiadó felnőtteknek szóló kiadványa kerül a programba.

– Jó lenne, ha csak a könyvek kiadásával foglalkozhatnánk, de még mindig szükség van arra, hogy az igényt és az értékesítési keretet is megteremtsük a kiadványaink mellé. Ezért amíg kell, képzéseket, módszertani kiadványokat és kreatív akciókat is szervezünk. Ez is a misszió része.

A sorozat támogatója a MagNet Bank.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo