Nőkben jók vagyunk

Magyarország nem áll rosszul női vezetők terén, mivel összességében a magyar cégek vezetőinek 32 százaléka, azaz a cégirányítók harmada hölgy. Azonban a nagyvállalatoknál van mit behozni, náluk az arány jóval alacsonyabb.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Freedigitalphotos

Valószínűsíthető, hogy a jövőben a hölgyek szerepe nőni fog a cégvezetésben. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy itthon is egyre több a kifejezetten női vezetőknek, női vezetőkről szóló konferencia, valamint az egyetemet végzettek több mint fele hölgy. A várható trend üdvözlendő folyamat, mivel egy amerikai felmérés szerint a nők és a férfiak eltérően értékelik az etikus döntéseket; összességében a hölgyek etikusabbak és kevesebb kockázatot vállalnak, így a vezetésben férfi társaikkal együttműködve az eredmény hosszú távon sikeresebb cég, magasabb szintű cégkultúra lehet. Keleti József, a  Bisnode csoport Country Managere elmondta, hogy a cég különösen büszke női vezetői 40%-ot meghaladó arányára.

Felmérések azt mutatják, hogy átlagosan 25 százalékos a tőkemegtérülési mutató azoknál a cégeknél, ahol a vezetőségben vegyesen találhatók nők és férfiak. Ezzel szemben mindössze 9 százalék ez az arány ott, ahol valamennyi vezető férfi. Az Európai Bizottság 2012 novemberében terjesztett elő egy uniós jogszabályt annak érdekében, hogy 2020-ra a tőzsdén jegyzett európai vállalatok vezetésében 40 százalékos legyen a nők aránya, azaz egyre több területen felismerik fontosságukat a vezetésben, és jelentős lépések történnek Európa-szerte a női vezetők számának emelése érdekében. Magyarország nem áll rosszul ezen a téren, mivel összességében a magyar cégek vezetőinek 32 %-a, azaz a cégirányítók harmada hölgy.  Azonban a nagyvállalatoknál van mit behozni, náluk az arány jóval alacsonyabb.

Mit várnak és mit kapnak a nők?
Az Y-generációba tartozó nők már teljesen más szemlélettel lépnek a munkaerőpiacra, mint anyáik vagy nagyanyáik tették, ambiciózusabbak, nagyobb az önbizalmuk, de munkahelyi lehetőségeik még elmaradnak a férfiakétól. A pályakezdőkből a tapasztalat kiöli a lelkesedést, és még mindig sokan részesülnek hátrányos megkülönböztetésben.
Hazánkban ugyanis a cégméret növekedésével csökken a hölgyek szerepe a vezetésben, mivel míg a legkisebb vállalkozásoknál 34 % a női vezetők aránya, addig a legnagyobb – 250 fő feletti – cégeknél már csak 15,1 %. A HBLF, a Bisnode Magyarország Kft, a Figyelő és a Budapesti Corvinus Egyetem 2014 novemberében kutatást végzett a nők arányáról a magyar gazdaság 200 legsikeresebb vállalatának körében. A kérdőívet 72 vállalatvezető töltötte ki, és a felmérés szerint a Top 200 vállalat 15 %-ában van női vezető az igazgatótanácsban, 17%-ában van női vezető a menedzsmentben. Mindössze a válaszadók 6%-ánál éri el a nők aránya a vezetőségben az 50%-ot, a női középvezetők aránya pedig átlagosan 28%, így a 30% már belátható távolságban van, a 40% maximum középtávon teljesülhet. Cégenként meglehetősén vegyes kép mutatkozik, számos olyan nagyvállalat van, ahol egyáltalán nincs hölgy a vezetésben, de vannak olyan cégek ahol már a nemek aránya kiegyenlített.

A Bisnode elemzése szerint megyei bontásban nagyon hasonló értékekkel találkozunk. Megyei átlagban 29,6 % és 33,9 % közötti a női vezetők aránya a vezetésben. A Csongrád megyei cégeknél a legmagasabb (33,92 %) ez a szám. Ezzel szemben a Vas megyei cégek vezetésében a legkisebb arányú (29,62 %) a hölgyek aránya. Meglepő, hogy Budapest sem jár elöl a nők vezetőként történő foglalkoztatásában, mivel csupán 5 megyét előzött meg 32,14 %-os értékével, ez alapján elmondhatjuk, hogy a fővárosi cégek más területekhez képest inkább férfiközpontúak. (Pedig a vidéki nők az átlagnál is rosszabb helyzetben vannak, pedig a társadalmi szerepük fontosabb, mint hinnénk.)

A hölgyek a tulajdonosok körében még markánsabban képviseltetik magukat, országos szinten a cégtulajok 40%-a közülük kerül ki. A nagyobb vállalkozások esetén azonban már jóval kisebb az arányuk. A 250 fő feletti cégekben vannak legkevesebben – 28,1 % –, míg a legkisebb vállalkozásokban a legtöbben (41,1 %). Általánosságban tehát elmondható, hogy a cégmérettel csökken a női tulajdonosok aránya, ugyan az érték már nem szór annyira, mint a ahogy vezetők esetén.  Tulajdonosként arányaiban jóval több hölgyet látunk a hazai cégeknél, mint vezetőt, ami különösen igaz a nagyobb vállalkozásokra. Míg a 250 fő feletti cégek esetén hozzávetőlegesen minden 7. vezető nő, addig a legnagyobb cégek tulajdonosainál minden 4. ember a gyengébbik nem képviselői közül kerül ki.

A SIKERES NŐ NEM FÉRFI! TIPPEK NŐI VEZETŐKNEK
Az üzleti viselkedéskultúra alapvetően, legalábbis elvileg, „nemsemleges”, ahol a pozíciókból fakadó rangsornak van meghatározó szerepe. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy egy nőnek a férfiak viselkedési eszköztárával kellene érvényesülnie, mint ahogyan az is hiba, ha egy üzletasszony a nőiességét mint valamiféle fegyvert használja.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo