Az innováció nem csak a nagyok játéka, mikro-, kis- vagy középvállalkozás tulajdonosaként is fontos, hogy időről-időre meg tudjunk újulni, legyenek ötleteink – részben a szolgáltatás, a termék fejlesztése miatt, részben azért, hogy mindig a versenytársak előtt járhassunk egy lépéssel. Ha nem akarunk hosszú évekig egy helyben topogni, akkor használjuk ki az ötleteinkben rejlő lehetőségeket.
A Magyar Innovációs Szövetség az OECD és az Európai Bizottság (Eurostat) által, 30 szakértő bevonásával készített Oslo kézikönyvet idézi az innováció definíciójának meghatározására. Eszerint: az innováció új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás) vagy eljárás, új marketing-módszer, vagy új szervezési-szervezeti módszer bevezetését jelenti. (Ha valaki alaposabban elmerülne a fogalmak értelmezésében, itt megteheti).
Amikor valami nem működik
Ha van egy jó (vagy számunkra jónak tűnő ötletünk), akkor nehéz megérteni, miért nem működik, miért nem szeretik mások is annyira, mint mi. Ilyenkor érdemes többeken – eltérő habitusú, ízlésű, korú – emberen „tesztelni” a szolgáltatást, terméket és a tapasztalatok alapján fejleszteni azt, ami van. Az sem ritka persze, hogy ilyenkor arra jövünk rá, hogy a kitalált dolog egyáltalán nem működik és le kell mondanunk róla, de az esetek többségében mindig van egy olyan ötlet, elképzelés, aminek a beépítésével olyanná alakítható a termékünk, szolgáltatásunk, amitől az sokkal jobb és vonzóbb lesz – nem csak számunkra, de a célközönség számára is. Fontos persze, hogy amikor innovatív dologról beszélünk, akkor nem arra gondolunk, hogy megváltoztatjuk valaminek a színét (persze biztosan van olyan terület, ahol ez is annak számítana), hanem alapvetően olyan új, újszerű dolgokra, amik új minőséget adnak a már meglévő terméknek, szolgáltatásnak vagy éppen teljesen új dolgot hoznak létre egy adott területen.
Jogos a kérdés, hogy amikor valami jól működik, akkor minek azon változtatni, hozzátenni vagy éppen elvenni belőle. Nem is minden esetben ez a megoldás. De ha figyelemmel vagyunk a környezetünkre, a technikai és egyéb változásokra, a felhasználói, vásárlói szokások alakulására, akkor láthatjuk és érzékelhetjük, hogy akár a termékünk, szolgáltatásunk, akár a stratégiánk, akár a munkaszervezésünk szempontjából fejlődnünk, fejlesztenünk kellene.
Az új ötletek, a terméket vagy a mindennapi munkát hatékonyabbá tevő fejlesztések (és itt a fejlesztés nem feltétlenül komoly összegek befektetését jelenti, sokkal inkább egy ötlet gyakorlati megvalósítását) nem csupán azért fontosak, hogy megkönnyítsék a magunk és a vásárlóink, megrendelőink életét, hanem ezért is, mert komoly versenyelőnyt jelenthetnek a piacon – ami idővel általában profittá konvertálható.
Amikor az ötlethez pénz is kell
Bár sokszor egy-egy ötlet, innováció megvalósítása nem feltétlenül a pénzen múlik, számos olyan alkalom van, amikor forrásbevonásra van szükség ahhoz, hogy megvalósíthassuk, amit szeretnénk. Érdemes pályázatokat, innovációval kapcsolatos workshopokat, esetleg versenyeket keresni, hiszen egyrészt pénzhez juthatunk, amelyből megvalósíthatjuk az elképzelteket. Mindemellett nagyon sok tapasztalatot szerezhetünk, véleményeket és visszajelzéseket kaphatunk az ötletünkkel kapcsolatban vagy akár megismerhetünk olyanokat, akik fantáziát látnak bennünk, együtt dolgoznának velünk vagy esetleg befektetnék a pénzüket valami jó ötletbe.
Az ötletelés körforgása
Miután megértettük, hogy érdemes fejleszteni és fejlődni, úgy érezzük, hogy elég bátrak vagyunk ahhoz, hogy alakítsunk a meglévő dolgokon, elragadott minket egy szebb és jobb termék képe, vagy a hatékonyabban működő cégünk lehetősége, akkor már csak azt kell kitalálnunk, hogy milyen szisztémában érdemes az ötleteinket tesztelni.
Fontos, hogy ne csak magunkban ismételgessük, amit szeretnénk. Írjuk le, gondoljuk át, vegyük sorra, mik az előnyei, a hátrányai, milyen a jelenlegi piaci helyzet, miért lehet újszerű és formabontó, amit mi kitaláltunk. Nézzünk körül, van-e már hasonló termék, szolgáltatás, stratégia, van-e honnan lesni. Aztán pedig üljünk le olyanokkal is beszélni, akiknek adunk a véleményére – vagy azért, mert tapasztaltabbak, vagy azért, mert szeretjük az ötleteiket, vagy azért, mert odafigyelünk arra, amit ők gondolnak. Ez a lépés azért is fontos, mert így elkerülhetjük azt, hogy olyan – mások számára evidens – problémák ütközzenek ki később, ami esetleg veszélyezteti a termékünket, cégünket. S persze az sem ritka ilyenkor, hogy valaki olyan – sokszor egész apró – ötlettel egészíti ki a mi elképzelésünket, ami még jobbá, sikeresebbé válhat így.